Το ορόσημο
Αρχικά η Mercedes-Benz σύστησε στις αρχές του 2022 το EQXX Vision ως ένα ηλεκτρικό πρωτότυπο με την υπόσχεση να ξεπεράσει τα 1.000 χλμ. αυτονομίας με μία φόρτιση. Μετά από μια απολύτως επιτυχημένη διαδρομή 1.008 χλμ. ανάμεσα σε Sindelfingen και την πόλη του Cassis στον γαλλικό Νότο, όπου ο στόχος επετεύχθη, οι Γερμανοί αποφάσισαν να θέσουν σε εφαρμογή ένα ακόμα πιο φιλόδοξο σχέδιο, με το EQXX Vision να ξεπερνάει τελικώς ακόμα και τις πιο φιλόδοξες προσδοκίες τους, ολοκληρώνοντας μια διαδρομή 1.202 χλμ. σε απολύτως ρεαλιστικές συνθήκες, από τη Στουτγάρδη, φυσική έδρα της Mercedes, έως τη βρετανική πίστα του Silverstone, την οποία δεν παρέλειψε να «εκμεταλλευτεί», με τη συνδρομή του Nyck de Vries, εξαντλώντας την εναπομείνασα ενέργειά του σε γύρους στο διάσημο σιρκουί. Να σημειωθεί ότι ο οδηγός της Formula E συμπλήρωσε 11 γύρους (περίπου 65 χλμ.) επιδιώκοντας (και επιτυγχάνοντας κατά διαστήματα) να κινηθεί με τη μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου (140 χλμ./ώρα). Αυτό σημαίνει ότι αν τα τελευταία χιλιόμετρα οδήγησης του EQXX Vision ήταν πιο «συντηρητικά» από άποψη οδήγησης, σίγουρα το πρωτότυπο της γερμανικής φίρμας με τον αεροδυναμικό συντελεστή 0,17 και το βάρος των 1.755 κιλών θα είχε καταρρίψει και το ορόσημο των 1.202 χλμ. Επιπλέον κατά την επίμαχη διαδρομή που πραγματοποιήθηκε σε δύο ημέρες και διήρκεσε συνολικά 14 ώρες και 30 λεπτά, το EQXX συνάντησε όλα τα συνήθη εμπόδια ενός τέτοιου ταξιδιού όπως έργα σε γερμανική Autobahn και τυπική κυκλοφοριακή συμφόρηση έξω από το Λονδίνο, ενώ οι επιβάτες του χρησιμοποίησαν τον κλιματισμό για παραπάνω από οκτώ ώρες. Η μέση ταχύτητα του ταξιδιού ήταν 83 χλμ./ώρα ενώ η μέση κατανάλωση ενέργειας 8,3 kWh/100 χλμ. Αξιο αναφοράς είναι επίσης ότι το EQXX Vision εφοδιάζεται με μπαταρία μικρότερη των 100 kWh και όγκο κατά 30% μικρότερο σε σχέση με αυτήν της EQS η οποία έχει δρομολογηθεί ήδη για προϊόντα ευρείας παραγωγής.

Η αναμόρφωση
Μπορεί ο ιαπωνικός όμιλος να είχε αρκετές ενστάσεις σε σχέση με μια πρώιμη υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης (μια στάση που με βάση την τρέχουσα πορεία της παγκόσμιας όσο και ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτροκίνητων δικαιώνεται), ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει ήδη θέσει σε λειτουργία τους μηχανισμούς που θα τον φέρουν την κατάλληλη στιγμή στη σωστή θέση των ηλεκτρικών εξελίξεων. Αυτονόητα, όλα ξεκινούν από τις μεθόδους παραγωγής καθώς πρωταρχικός στόχος του ιαπωνικού ομίλου είναι να περιορίσει δραστικά τους χρόνους εξέλιξης και παραγωγής ηλεκτρικών και κατ’ επέκταση το κόστος που αυτά συνεπάγονται.
Υπό αυτή ακριβώς τη λογική, η Toyota ανακοίνωσε προσφάτως τους έξι πυλώνες ανασχεδιασμού της εξέλιξης και παραγωγής EV υιοθετώντας καινοτόμες μεθόδους που έχουν ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζονται πειραματικά σε εργοστάσια της Ιαπωνίας με ορίζοντα το 2026, οπότε και θα τεθούν στην υπηρεσία της ευρείας παραγωγής μοντέλων Toyota και Lexus.
Ο πρώτος πυλώνας έγκειται στην αξιοποίηση ενός εικονικού περιβάλλοντος επαυξημένης πραγματικότητας για τον σχεδιασμό των γραμμών παραγωγής, εξέλιξη που αναμένεται να μειώσει τον χρόνο ο οποίος απαιτείται για τη συγκεκριμένη διαδικασία στο ήμισυ, ενώ ο τυχόν ανασχεδιασμός εργαλείων και εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή θα μειωθεί έως και κατά 90%. Ο δεύτερος πυλώνας αφορά την αξιοποίηση της μεθόδου gigacasting και τη χρήση γιγάντιων πρεσών. Για να κατανοήσει κανείς το θεαματικό της συγκεκριμένης μεθόδου, αξίζει να σημειωθεί ότι επί του παρόντος η κατασκευή του κάτω πίσω τμήματος του bZ4X ενέχει 33 διαφορετικές διαδικασίες και απαιτεί 86 διαφορετικά εξαρτήματα. Με το gigacasting το συγκεκριμένο τμήμα θα κατασκευάζεται ως ενιαίο κομμάτι, με μία μόνο διαδικασία, με ό,τι αυτό σημαίνει για τον χρόνο παραγωγής και την πολυπλοκότητά της. Βάσει των σχεδίων της Toyota όλα της τα EV στο μέλλον θα βασίζονται σε αρθρωτά πλαίσια μόλις τριών τμημάτων τα οποία θα κατασκευάζονται με βάση το σκεπτικό του gigacasting. Η τρίτη παράμετρος ηλεκτρικής αναμόρφωσης της Toyota αφορά τις γενναίες επενδύσεις σε νέους τύπους μπαταριών. Για την ακρίβεια, η Toyota εξελίσσει τέσσερις νέους τύπους μπαταριών εκ των οποίων οι τρεις αξιοποιούν υγρό ηλεκτρολύτη και η μία ξηρό ηλεκτρολύτη με την προοπτική να εφοδιάζουν περίπου 1,7 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα από τα συνολικά 3,5 εκατ. EV που ο ιαπωνικός όμιλος σχεδιάζει να διαθέσει ως το τέλος της δεκαετίας. Το πρώτο κύμα της νέας γενιάς μπαταριών ιόντων λιθίου αναμένεται το 2026 με αυτονομία έως 800 χλμ. ενώ οι στερεού τύπου θα κάνουν την εμφάνισή τους έως το 2028 υποσχόμενες αυτονομία 1.000+ χλμ. και επαναφόρτιση έως το 80% σε 10 λεπτά. Επιπλέον των παραπάνω, ριζικές αλλαγές έχουν δρομολογηθεί για την τελική συναρμολόγηση των τριών τμημάτων του δαπέδου ενός EV, της συναρμογής του αμαξώματος, της διαδικασίας στίλβωσης και βαφής καθώς και σε επίπεδο μετακίνησης των αυτοκινήτων στα διάφορα στάδια παραγωγής χωρίς τη συνδρομή κυλιόμενων ιμάντων προς όφελος της ευελιξίας της παραγωγής.
Σε ό,τι αφορά το τελικό στάδιο αποθήκευσης και μεταφοράς, ο σχεδιασμός της Toyota προβλέπει ρομποτικά οχήματα με αυξομειούμενου ύψους πλατφόρμες με τα οποία τα αυτοκίνητα θα μετακινούνται στον χώρο στάθμευσης του εργοστασίου, μια διεργασία η οποία στην τρέχουσα διαμόρφωση απαιτεί ημερησίως περίπου 10 χλμ. πεζή διαδρομών από τους εργαζομένους προκειμένου να παραλάβουν τα έτοιμα αυτοκίνητα και να τα οδηγήσουν στα φορτηγά που θα τα μεταφέρουν.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω