Πέρα από τα προφανή

Σε μια ξεχωριστή συγκυρία για τη διεθνή αγορά αυτοκινήτου το Japan Mobility Show αναδεικνύει την ιαπωνική κουλτούρα για την κινητικότητα σε κάθε της έκφανση

Πέρα από τα προφανή

Ο τίτλος του κειμένου καταδεικνύει τη διαχρονική ιδιαιτερότητα της ιαπωνικής έκθεσης αυτοκινήτου που δεν συμβιβάστηκε ποτέ με τις επιδιώξεις άλλων ευρωπαϊκών ή αμερικανικών διοργανώσεων του είδους.

Η μεταπολεμική άνθηση της τοπικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η δημιουργία και ανάπτυξη κατηγοριών που δεν συναντάμε πουθενά αλλού στον κόσμο (όπως για παράδειγμα τα kei cars, τα πολύ μικρά μοντέλα που πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις εκεί ή τα supercars που προκύπτουν από την ακραία βελτίωση «αθώων» αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής) και η συνέπεια που διακρίνει όσους ασχολούνται με την επιστήμη και την τεχνολογία φτάνοντας ως το τέλος οποιοδήποτε σχέδιο πάρει την τελική έγκριση, συνθέτουν ένα παζλ εκθεμάτων το οποίο και τη φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από τις λέξεις «εξηλεκτρισμός», «υδρογόνο» «λογισμικό», «διάδραση» και «κινητικότητα πέρα από τα όρια».

Στους χώρους αυτού του φεστιβάλ πρωτοτυπίας συναντάμε αυτοκίνητα, σκάφη, drones, ρομποτικές καρέκλες και κινητές πλατφόρμες που υπηρετούν τη φαντασία των σχεδιαστών τους και τις σκοπιμότητες των τμημάτων μάρκετινγκ.

Υπαρκτός ρεαλισμός

Το Japan Mobility Show διαδέχθηκε λεκτικά από το 2023 το Tokyo Motor Show αποτελώντας ένα πανόραμα καινοτομίας και αισθητικής με ανεξίτηλα εθνικό πρόσημο στην ιαπωνική πρωτεύουσα.

Τα εκθέματα χωρίζονται σε παγκόσμιες και ιαπωνικές πρεμιέρες, προέρχονται από τις Toyota, Century, Lexus, Daihatsu, Nissan, Mitsubishi, Suzuki, Subaru, Mazda, Honda, Yamaha και Kawasaki αλλά και από «ξένες» εταιρείες όπως η BYD, η BMW ή η Hyundai και αφορούν ανάλογα με την περίπτωση επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, μοτοσικλέτες, εναέρια και θαλάσσια μέσα μεταφοράς, εξαρτήματα, ανταλλακτικά, ρομποτικές κατασκευές, όλα όσα σχετίζονται σήμερα με την κινητικότητα.

Σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές οι Ιάπωνες έχουν συνειδητοποιήσει ότι η επένδυση μόνο σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι επιχειρηματικά ασφαλής επιλογή για εκείνους, για αυτό και προωθούν ταυτόχρονα το υδρογόνο και την υβριδική τεχνολογία ώστε να «απαντήσουν» προϊοντικά σε κάθε απαίτηση που προκύπτει στα διαφορετικά σημεία του πλανήτη και η οποία σχετίζεται με τις τοπικές κοινωνίες και τις έντονες ανομοιομορφίες στο πεδίο των υποδομών.

Τα σημεία αναφοράς

Με το ειδικό βάρος που της δίνει ο τίτλος του παγκόσμιου πρωταθλητή στην παραγωγή και τις πωλήσεις καινούργιων οχημάτων, η Toyota και οι συνδεδεμένες με αυτή εταιρείες (Lexus, Daihatsu, Hino, Century κ.τ.λ.) επιδεικνύουν κυριολεκτικά τα πάντα, από μικρά αστικά μοντέλα έως υπερπολυτελή αυτοκίνητα αλλά και λύσεις για ΑμεΑ, τομέας που τα τελευταία χρόνια επενδύει ολοένα και περισσότερους πόρους.

Στη Nissan λογισμικό, αισθητήρες και διαχείριση ενέργειας συνθέτουν ένα ενιαίο οικοσύστημα, το οποίο η εταιρεία φιλοδοξεί ότι θα κυριαρχήσει στις επόμενες γενιές των μοντέλων της. Παράλληλα εκπλήσσει ευχάριστα δεδομένων των προβλημάτων της με ένα πρωτότυπο σύστημα υψηλής απόδοσης που αξιοποιεί την ηλιακή ενέργεια, τοποθετημένο στην οροφή του SUV Sakura, χωρίς πάντως να δίνει σαφές χρονοδιάγραμμα για την εμπορική αξιοποίησή του.

Για τη Honda η προσθήκη του «0 Alpha», ενός ηλεκτρικού πρωτότυπου SUV στην οικογένεια μοντέλων «0 Series», προϊδεάζει για την τεχνολογία και την αρχιτεκτονική που θα δούμε σε μοντέλα που θα παραχθούν σε Ιαπωνία και Ινδία το 2027. Παρά τον ηλεκτρικό προσανατολισμό της πάντως η μάρκα επιμένει ότι κινείται στους ρυθμούς της αγοράς και όχι των επιθυμιών της, προτάσσοντας την έννοια της «χρήσιμης τεχνολογίας».

Στη Mazda ως μόνιμο σύνθημα «η χαρά της οδήγησης» επεκτείνεται στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης με δύο πρωτότυπα που ακολουθούν διαφορετικές κατευθύνσεις: Το Vision X-Compact κινείται στην πόλη με μήκος 3,8 και μεταξόνιο σχεδόν 2,5 μέτρα αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη ως καθοδηγητή και σύντροφο στην καθημερινότητα.

Αντίθετα το Vision X-Coupe με το μακρύ καπό και τον συνδυασμό θερμικού περιστροφικού κινητήρα Wankel και ηλεκτροκινητήρα στο μεικτό σύστημα κίνησής τους, αποδίδει συνδυαστικά 510 ίππους και εξασφαλίζει περίπου 160 χλμ. αμιγώς ηλεκτρικής αυτονομίας (με τη συνολική να προσεγγίζει τα 800 χλμ.).

Στο περίπτερο της Subaru όπου κυριαρχεί το σκηνικό της υπαίθριας περιπέτειας συνυπάρχουν το σκληροτράχηλο SUV Trailseeker, με τα δύο πρωτότυπα STI να μεταφέρουν το αγωνιστικό πνεύμα της μάρκας στην εποχή των ηλεκτρονίων πιστοποιώντας ότι τα διακριτικά WRX (στις εκδόσεις επιδόσεων της εταιρείας) αποσυνδέονται από τα ορυκτά καύσιμα εξασφαλίζοντας έτσι το μέλλον τους.

Η Suzuki από την πλευρά της βρίσκεται στο προσκήνιο για αυτό που γνωρίζει να κάνει εξαιρετικά, δηλαδή μικροσκοπικά kei-cars όπως το Vision e-Sky με ορίζοντα παραγωγής την επόμενη χρονιά και αυτονομία περίπου 270 χλμ. με μία φόρτιση.

Ταυτόχρονα το e Every Concept, ένα μίνι επαγγελματικό ηλεκτρικό van, καθιστά πιο ήσυχες και καθαρές τις αστικές διανομές αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα ένα καίριο ζήτημα όπως αυτό της παροχής ενέργειας από την μπαταρία του προς το δίκτυο ηλεκτροδότησης σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης, κάτι διόλου σπάνιο σε μια χώρα που ταλαιπωρείται συχνά από σεισμούς και τυφώνες.

Οσο για την κορεατική Hyundai, το διακύβευμα του παρόντος και του μέλλοντος έχει τον τίτλο «υδρογόνο». Παρουσιάζοντας το νέο Nexo fuel-cell πιέζει προς κάθε κατεύθυνση για την ενίσχυση των σχετικών υποδομών, συντηρεί μια εναλλακτική πρόταση απέναντι στην καθεστωτική ηλεκτροκίνηση και αγχώνει τους υπόλοιπους ασιάτες κατασκευαστές με την πρόοδό της.

Στο παρασκήνιο

Πίσω από τις κουίντες της φετινής διοργάνωσης που θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Κυριακή 9 Νοεμβρίου συζητούνται τα αποτελέσματα της πρόσφατης συνάντησης της πρώτης γυναίκας πρωθυπουργού της Ιαπωνίας Σανάε Τακαΐτσι με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, για ένα νέο εμπορικό και επενδυτικό πλαίσιο, που προβλέπει τη δημιουργία ιαπωνικού ταμείου ύψους 550 δισ. δολαρίων για ενεργειακά, τεχνολογικά και βιομηχανικά έργα στις ΗΠΑ.

Παράλληλα αξιολογείται η δρομολογούμενη μείωση από 25% σε 15% των δασμών που είχε επιβάλει αρχικά ο αμερικανός πρόεδρος στα εισαγόμενα από την Ιαπωνία οχήματα, σε μια περίοδο που οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξάγουν περισσότερα από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, ενώ πωλούν 4,4 εκατομμύρια οχήματα ετησίως στην Ιαπωνία, όπου μόλις 16.000 αμερικανικά αυτοκίνητα πουλήθηκαν εκεί.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.
Exit mobile version