Αναφορικά με το πρώτο, είναι αποδεδειγμένο πως τα περισσότερα σχολεία μελετήθηκαν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν προτού γίνει ευθύνη της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού, δηλαδή των Δήμων. Πρόκειται ως επί των πλείστων για παλαιές κατασκευές των οποίων οι ευθύνες μόλις το 2011 περιήλθαν στην ευθύνη των Δήμων.

Μια ακόμη παρατήρηση αφορά την ύπαρξη πολλών πολεοδομικών θεμάτων σε αρκετές αν όχι στην πλειοψηφία των σχολικών μονάδων.  Σύμφωνα με πληροφορίες κάποια σχολεία δεν έχουν  ή δεν μπορεί να βρεθεί καν η οικοδομική τους άδεια. Σχολεία με προβλήματα, που η χρηματοδότηση που λαμβάνουν οι Δήμοι δεν επαρκεί για βασικές και αναγκαίες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν. Οι Δήμοι σηκώνουν βάρος που δεν τους αναλογεί.

Από το 2011και μετά είναι κοινά παραδεκτό πως τα σχολεία που κατασκευάστηκαν είναι σύγχρονων προδιαγραφών.

Μεγάλο πρόβλημα ωστόσο παρατηρείται στους αστικούς Δήμους που αδυνατούν να βρούνε ελεύθερους χώρους για την ανέγερση νέων σχολείων, με αποτέλεσμα να επιλέγουν λύσεις με προκατασκευασμένες αίθουσες. Τα ενοίκια είναι στα ύψη, εφόσον επιχειρήσουν οι Δήμοι να νοικιάσουν σπίτια ώστε να τα μετατρέψουν σε σχολεία. Ενώ πάντα τίθεται το θέμα αν αυτά θα λάβουν τις αναγκαίες εγκρίσεις για την μετατροπή τους από την αρμόδια επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας.

Περιστατικό που συνέβη στο Δήμο Παπάγου – Χολαργού, καταδεικνύει ένα άλλο πρόβλημα. Στην προσπάθεια της δημοτικής αρχής να καλύψει τις αυξανόμενες εκπαιδευτικές ανάγκες, αποφάσισε να κατασκευάσει – εκεί όπου προβλέπονταν να γίνει σχολείο από το μακρινό 1969 – ένα σύγχρονο σχολείο. Στο μοναδικό ιδιόκτητο οικόπεδο του Δήμου με τις συγκεκριμένες χρήσεις γης. Και όμως υπήρξαν αντιδράσεις. Από λίγους μεν αλλά υπήρξαν. Και φωνάζουν όσοι ίσως φωνάζουν και με την τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών. Ούτε σχολεία ούτε και προκατασκευασμένες αίθουσες δηλαδή.

Ο Δήμαρχος Χαλανδρίου, Σίμος Ρούσσος δήλωσε: «Το πρόβλημα της σχολικής στέγης είναι υπαρκτό, ιδιαίτερα στις νεόδμητες περιοχές του Χαλανδρίου. Ήδη έχει δρομολογηθεί η ανέγερση δύο νέων σχολικών συγκροτημάτων στη σχετικά νεόδμητη περιοχή του Πατήματος. Παράλληλα, στο Κάτω Χαλάνδρι, έχει δεσμευτεί το ΟΤ 565 για την ανέγερση ενός ακόμα νηπιαγωγείου. Τέλος, μακροπρόθεσμα, περαιτέρω ανάσα στο ζήτημα της σχολικής στέγης, θα δώσει και η ένταξη στο Σχέδιο Πόλης της περιοχής «Πεύκο Πολίτη» των 1.300 στρ.,».

Για το ίδιο ζήτημα τοποθετήθηκε στο cityhubκαι ο Δήμαρχος Μοσχάτου – Ταύρου, Ανδρέας Ευθυμίου δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Η αυξημένη ζήτηση για εκπαιδευτικές υπηρεσίες αποτελεί σίγουρα ένα δεδομένο. Στο Δήμο μας έχουμε θέσει σε προτεραιότητα την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών και την ασφάλεια των σχολικών μας κτιρίων γι αυτό και προβαίνουμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τις αναβαθμίσεις των σχολείων μας. Οι αστικοί Δήμοι στην ουσία αντιμετώπισαν το ζήτημα της αύξησης της ανάγκης για  στέγαση και των παιδιών της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης.

Σχολικός εκφοβισμός ακόμη και στα δημοτικά

Καθημερινό το φαινόμενο του μπούλινγκ στα σχολεία της χώρας με τους Δημάρχους και τις κοινωνικές δομές να μοχθούν προκειμένου να σταθούν δίπλα στα παιδιά και τις οικογένειες τους που ζούνε με αυτόν τον εφιάλτη.

Η έγκριτη δικηγόρος και διαμεσολαβήτρια Νανά Παπαδογεωργάκη είπε στο cityhub: «Είναι γεγονός ότι η έννοια της σχολικής βίας έχει πλέον τη δική της θέση στη σχολική καθημερινότητα των μαθητών και κυρίως στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αν και συμβαίνουν περιστατικά και στη πρωτοβάθμια. Η πιο συχνή μορφή σχολικής βίας είναι η λεκτική βία ενώ οι έρευνες έχουν δείξει ότι όσο οι μαθητές μεγαλώνουν, τόσο μειώνεται η εμπλοκή τους σε συμβάντα σχολικού εκφοβισμού, ενώ εκφοβιστές και θύματα είναι περίπου στην ίδια ηλικία. Για την αντιμετώπιση των φαινομένων της σχολικής βίας, απαραίτητη είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών αλλά και των γονέων σε προγράμματα και επιμορφώσεις διαχείρισης συγκρούσεων και σχολικής διαμεσολάβησης, ώστε να μπορούν να διαχειριστούν τις επιθετικές συμπεριφορές που εκδηλώνονται στα σχολεία και κυρίως να δημιουργηθεί η κουλτούρα της πρόληψης στους μαθητές, ώστε να αποφεύγεται η κορύφωση των φαινομένων της βίας».

Για το θέμα αυτό ο Δήμαρχος Παιανίας Ισίδωρος Μάδης μας είπε: «Στις σχολικές δομές του Δήμου Παιανίας φοιτούν 4.500 περίπου μαθήτριες και μαθητές. Δυστυχώς, φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού εντοπίζονται ακόμα και στα Δημοτικά, αλλά ως επί τω πλείστω εντοπίζονται ακραία φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού στις τάξεις των Γυμνασίων. Λεκτική και σωματική βία, απειλές, ρατσιστική έξαρση για το φύλο και τον σωματότυπο.

Μέχρι σήμερα, οι σχολικές διευθύνσεις αγωνιούν να αντιμετωπίσουν τα φαινόμενα, τα οποία δυστυχώς είναι ριζωμένα στους θύτες ακόμα και μέσα από το σπίτι τους. Ο Δήμος Παιανίας στην προσπάθεια να υποστηρίξει τα παιδιά, έχει πραγματοποιήσει σεμινάρια κατά του σχολικού εκφοβισμού είτε κατά τόπους είτε ως γενικές εκδηλώσεις, σε παράλληλη συνεργασία με σωματεία, συλλόγους και φορείς κατά της βίας και του εκφοβισμού. Παράλληλα, διαθέτει το στελεχικό δυναμικό των κοινωνικών υπηρεσιών στα σχολεία, με σκοπό την υποστήριξη των παιδιών, ενώ από φέτος σχεδιάζεται ενιαίο βιωματικό πρόγραμμα μεταξύ δήμου και 15μελών συμβουλίων για τη διοργάνωση πολυήμερου φεστιβάλ κατά της βίας με προβολή ταινιών, opentalks με κοινωνικούς φορείς και μαρτυρίες πραγματικών γεγονότων».

 Ο Δήμαρχος Μοσχάτου – Ταύρου Ανδρέας Ευθυμίου δήλωσε: «Στις μέρες μας, παρατηρείται αύξηση του φαινομένου του εκφοβισμού, ιδιαίτερα στον μαθητικό πληθυσμό, στο χώρο του σχολείου αλλά και διαδικτυακά. Ο εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο που αφορά ένα ολόκληρο σύστημα και όχι μόνο το άτομο. Αφορά το παιδί, θύμα και θύτη,  την οικογένεια, την παρέα, το σχολείο, την κοινωνία.

Όλοι πρέπει να προβληματιζόμαστε για το πώς να σταματήσουμε τον εκφοβισμό και τα φαινόμενα βίας γενικότερα αλλά πριν από αυτό να φροντίσουμε να προλαμβάνουμε καταστάσεις και κυρίως μην να είμαστε μέρος του προβλήματος αλλά της λύσης του»

 Από την έντυπη έκδοση του ένθετου cityhub της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ info@city-hub.gr