Ο νέος αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ στόχο έχει να ανεβεί πολύ ψηλά με τις Ευρωεκλογές, και αν δεν τον επιτύχει, θα το εκλάβει ως… κοινωνική ήττα. Τι άραγε να σημαίνει αυτή η νέα πρωτοτυπία της πολιτικής αντίληψης του αρχηγού; Δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες του, και τις επιρρίπτει στην κοινωνία; Πώς αντιλαμβάνεται την «κοινωνία»;

Η ελληνική κοινωνία πάσχει, παρά την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας. Η οικογένεια έχει απομακρυνθεί από τις παραδοσιακές αρχές του σεβασμού, της αλληλεγγύης, της ηθικής συμπεριφοράς. Επιδεινώθηκε η τάση των ανθρώπων για πλουτισμό, συχνά αλόγιστο, και οι κυβερνώντες την ανθρωπότητα φαίνονται ανάξιοι και πολεμοχαρείς, με αποτέλεσμα την απώλεια αθώων πολιτών.

Η εκμετάλλευση του περιβάλλοντος έφερε την απρόσμενη κλιματική αλλαγή με τραγικό επακόλουθο τις πανδημίες και τον ανυπολόγιστο αριθμό θυμάτων. Η κοινωνία φαίνεται να βιώνει μια «μετάβαση» με άγνωστη πορεία και αμφίβολο μέλλον, παρά την εντυπωσιακή πρόοδο των ανθρώπινων ενεργειών. Και αυτές ακόμη, οι τελευταίες, κινδυνεύουν εξαιτίας της επινόησης της τεχνητής νοημοσύνης, αν αυτή θελήσει να ξεπεράσει τα επωφελή όριά της και να ακυρώσει τον Άνθρωπο, που είναι αναντικατάστατος.

Ο καθηγητής της Φιλοσοφίας Κίραν Σετίγια σημειώνει σχετικά στο βιβλίο του «Η ζωή είναι δύσκολη». Πώς η Φιλοσοφία θα μας βοηθήσει να βρούμε τον δρόμο μας: «Είμαι ένας φιλόσοφος, που προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα πώς να ζήσουμε. Οι δοκιμασίες της ζωής ποτέ δεν φάνταζαν τόσο δύσκολες, ώστε να αλλάζουν ακόμη και τον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι τον κόσμο».

Ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ, λοιπόν, που έχει ήδη χάσει τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης από το ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ, ισχυρίζεται ότι αυτός είναι η ίδια η κοινωνία, αποτελώντας έτσι παγκόσμια πρωτοτυπία αρχηγού κόμματος.

Ως διαμορφωτής, μάλιστα, της κοινωνίας προβάλλει προκλητικά την ιδιαιτερότητά του, που μόνο πρότυπο δεν θα μπορούσε να αποτελέσει για την δύσμοιρη κοινωνία! Πολλά ερωτηματικά εγείρει η ταύτιση αυτή του αρχηγού με την κοινωνία, και μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να αποτελέσει η παρατήρηση του φιλόσοφου, που ανέφερα: «Το να είσαι γκέι σε μια ομοφοβική κουλτούρα, μπορεί να επιφέρει δυσκολίες, αλλά αυτό συνιστά αποτυχία της κοινωνίας, όχι κάτι φυσικό και αναπόφευκτο».

Τέλος, η δήλωση του αρχηγού δεν μπορεί, δυστυχώς, να αποδοθεί σε έλλειψη επαρκούς γνώσης της Ελληνικής… κάθε άλλο. Η αλαζονεία είναι ευδιάκριτη. Ουδείς όμως Ελληνας θα μπορούσε να δεχθεί την ήττα του αρχηγού ως δική του ήττα. Οι παρακάτω στίχοι του Σουρή στο σατιρικό ποίημα «Αρχηγοί» είναι ιδιαίτερα διδακτικοί για την αντίληψη περί της κοινωνίας των Ρωμιών.

«Τι αρχηγών κατακλυσμός! κι οι Ελληνες εκείνοι,/ που τον καφέ των βερεσέ εις τα Χαυτεία πίνουν / αν αρχηγίαν έξαφνα κανένας τους προτείνει, /δεν θα διστάσουν βέβαια και Αρχηγοί να γίνουν. / Και αυτός ο έσχατος Ρωμιός για όλα κάτι ξέρει / Ελληνος τράχηλος ποτέ ζυγόν δεν υποφέρει».

Η κυρία Στέλλα Πριόβολου είναι ομότιμη καθηγήτρια, πρόεδρος Σώματος Ομοτίμων Καθηγητών ΕΚΠΑ, κοσμήτορας Δημοτικού Λαϊκού Πανεπιστημίου Αγίας Παρασκευής.