Η βρετανο-σουηδική AstraZeneca δεν κατάφερε να υποβάλλει αίτημα κυκλοφορίας για το εμβόλιο Covid-19 στις ΗΠΑ το πρώτο εξάμηνο όπως ήλπιζε, παρόλα αυτά είδε τα έσοδα από τις πωλήσεις να τριπλασιάζονται στο πρώτο τρίμηνο του έτους στα 894 εκατ. δολάρια, σε σχέση με το προηγούμενο.
Το εμβόλιο είχε παρουσιαστεί ως σημαντικό όπλο κατά της πανδημίας λόγω του χαμηλού κόστους και της ευκολίας αποθήκευσης σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η Astra και το ινδικό Serum Institute με το οποίο συνεργάζεται αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής έχει διαθέσει 1 δισεκατομμύριο δόσεις σε 170 χώρες.
Η AstraZeneca και η αμερικανική Johnson & Johnson είναι οι μόνες φαρμακοβιομηχανίες που προσφέρουν τα εμβόλια χωρίς κέρδος όσο διαρκεί η πανδημία.
Όμως το εμβόλιο της Astra συνάντησε προβλήματα, οι οποίες άρχισαν με επιφυλάξεις για τα δεδομένα των κλινικών μελετών και συνεχίστηκαν με ανησυχία για τη σπάνια αλλά σοβαρή παρενέργεια των θρόμβων σε συνδυασμό με θρομβοπενία.
Οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές αντιμετώπισαν το εμβόλιο με δυσπιστία και η AstraZeneca ελπίζει τώρα ότι θα υποβάλει αίτημα επείγουσας χρήσης στις ΗΠΑ το δεύτερο εξάμηνο.
To εμβόλιο της Astra, το οποίο αναπτύχθηκε από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, απέφερε έσοδα 1,17 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο εξάμηνο του 2020, κάτι που το καθιστά ένα από τα δημοφιλέστερα προϊόντα της εταιρείας, μετά το φάρμακο Tagrisso για τον καρκίνο του πνεύμονα που απέφερε έσοδα 2,54 δισ.
Τα έσοδα και οι αριθμοί δόσεων που παραδόθηκαν στο εξάμηνο δείχνει ότι η τιμή του εμβολίου είναι περίπου 3,7 δολάρια ανά δόση, αν και η βερσιόν του εμβολίου που παράγεται στην Ινδία δεν αποκλείεται να είναι φθηνότερη.
Η Astra δεν έχει προχωρήσει σε εκτιμήσεις για τις πωλήσεις του εμβολίου το 2021, ενώ η Pfizer αναμένει έσοδα 33,5 δισ., η Moderna 19,2 δισ., και η Johnson & Johnson 2,5 δισ.