Ενώ όλη η χώρα έχει την πολυτέλεια να ασχολείται με το Παγκόσμιο Κύπελλο ή με το πότε θα γίνουν οι εκλογές, οι 18άρηδες έχουν τη δική τους τρελή αγωνία, γιατί πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν οι βαθμοί των περίφημων πανελλαδικών εξετάσεων. Και θα πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια σε όλα εκείνα τα παιδιά που έδωσαν και την τελευταία ικμάδα του εαυτού τους για να μπουν στα ελληνικά πανεπιστήμια!
Ομως, άσχετα από αυτά, είναι αναγκαίο να ομολογήσουμε ευθαρσώς ότι το καταστροφικό σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων «σκοτώνει» το κριτικό πνεύμα που πρέπει να έχει ένας 18χρονος μαθητής, αν θέλει φυσικά να εξελιχθεί σε έναν ενεργό πολίτη (όπως τον φανταζόταν τουλάχιστον ο Περικλής στον «Επιτάφιο»).
Ωστόσο θα περιοριστώ σε δύο κομβικές παρατηρήσεις που «ερμηνεύουν» γιατί παρ’ όλα αυτά διατηρείται στη ζωή ένας τόσο απαρχαιωμένος θεσμός (τον οποίο πολλοί πρωθυπουργοί είχαν υποσχεθεί ψευδώς ότι θα καταργήσουν). Τελευταίος σε αυτή την αλυσίδα της «εικονικότητας» ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος εξήγγειλε ένα καινούργιο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια (ανακοίνωση που μάλλον προκάλεσε «γέλια», γιατί κανένας δεν την πίστεψε).
1. «Υποκρισία». Ετσι πιστεύω ότι δεν αλλάζει αυτό το αποτυχημένο σύστημα, γιατί πολλοί δεν θέλουν να αλλάξει (αφού κάτι «κερδίζουν», για να το πω πολύ ευγενικά). Ετσι στη Γ’ Λυκείου το σχολείο εγκαταλείπεται και τα φροντιστήρια ή τα «ιδιαίτερα» παίζουν τον πρώτο ρόλο, δίνοντας τη δυνατότητα σε αρκετούς καθηγητές να συμπληρώνουν το εισόδημά τους με μαύρο χρήμα, γιατί κανένας δεν δίνει αποδείξεις (ειδικά στα ιδιαίτερα).
Αυτό βεβαίως δεν ακυρώνει το πραγματικό γεγονός, δηλαδή ότι στη χρεοκοπημένη Ελλάδα του 2018 οι μισθοί των καθηγητών είναι όντως άθλιοι. Αυτό όμως δεν διορθώνεται μέσα από την παραπαιδεία που ενισχύει την επαίσχυντη φοροδιαφυγή!
2. Επιπλέον το ανωτέρω στρεβλό σύστημα των εξετάσεων οδηγεί στην εκκόλαψη των «μονοδιάστατων ανθρώπων» (για να θυμηθούμε λίγο τον Χέρμπερτ Μαρκούζε). Τι εννοώ;
Ολοι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δίνουν αποκλειστικά βάρος στα μαθήματα των πανελλαδικών και έτσι υποβαθμίζονται απελπιστικά τα μαθήματα των σχολικών εξετάσεων. Ετσι ένας υποψήφιος του 2ου Επιστημονικού Πεδίου μπορεί να έχει γράψει άριστα στα μαθηματικά, αλλά να μην έχει διδαχθεί ποτέ ποιος ήταν ο Καντ ή ο Μαρξ!
Το συμπέρασμα; Το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να αλλάξει! Η λύση όμως δεν βρίσκεται στην ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, αλλά στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου (γεγονός που θα ξαναφέρει τα παιδιά στο σχολείο).
Διαφορετικά «κοροϊδεύομε τους εαυτούς μας»!
Ο κ. Γρηγόρης Καλφέλης είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ.