Στον κόσμο του Τσέχοφ
«Περισσότερο από ομάδα, νομίζω ότι είμαστε αδελφότητα» θα μου πει ο Γκεντιγκιάν για τον ίδιο και τους συνεργάτες του. «Μεγαλώσαμε μαζί και διαμορφώσαμε μαζί τον καλλιτεχνικό χαρακτήρα μας. Η διαδικασία ήταν για όλους μας η ίδια και έτσι μπορούμε και παίζουμε τα αδέλφια γιατί κατά μια έννοια έτσι ακριβώς νιώθουμε». Εξάλλου, η ηλικία όλων των βασικών συντελεστών που δούλεψαν στη συγκεκριμένη ταινία, της παρέας δηλαδή του Γκεντιγκιάν, παίζει σημαντικό ρόλο. «Θα ήθελα να αναφερθώ στον Τσέχοφ διότι όλοι μας ανήκουμε σε έναν κόσμο που δεν υπάρχει πλέον έτσι όπως τον γνωρίζαμε. Ο κόσμος αλλάζει, οι αξίες με τις οποίες μεγαλώσαμε, οι αξίες που μας δίδαξαν, επίσης αλλάζουν. Αλλά είμαστε ακόμη εδώ. Και αυτό το στοιχείο το βρίσκεις συχνά στον Τσέχοφ».
Κατάθλιψη διαρκείας
«Εξάλλου είναι γνωστό ότι ο Τύπος και γενικότερα τα ΜΜΕ στην πλειονότητά τους ενδιαφέρονται για την προβολή του κακού και όχι του καλού» θα προσθέσει η Αριάν Ασκαρίντ. Κατά τη γνώμη της, «αυτό είναι προσχεδιασμένο έτσι ώστε να βρισκόμαστε σε διαρκή κατάθλιψη, την ώρα όμως που συμβαίνουν όντως πολλά καλά γύρω μας. Και αυτά τα καλά έχουν τη σημασία τους γιατί γίνονται εκτός πολιτικών κομμάτων, γεγονός το οποίο βρίσκω πολύ ενθαρρυντικό». Η Ασκαρίντ φέρνει ως παράδειγμα την προσπάθεια κάποιων κατοίκων της επαρχιακής Γαλλίας να βοηθήσουν αφρικανούς μετανάστες που διασχίζουν τα σύνορα από τα βουνά, εκεί όπου το κρύο είναι δυσβάσταχτο. «Αυτό δεν το ακούς σχεδόν ποτέ στις ειδήσεις. Γι’ αυτό και κάποιος θα πρέπει να μη σταματάει ποτέ να δουλεύει με πυξίδα την ελπίδα!». Ας σημειωθεί επίσης ότι στην ταινία ένας μετανάστης θα ξυπνήσει και πάλι τις συνειδήσεις των ηρώων.
«Νιώθω έντονα ότι κάτι πολύ ριζοσπαστικό θα συμβεί στην Ευρώπη»
Οταν αναφέρω ότι στην ταινία ο πρώην αριστερός ήρωας του Ζαν Πιερ-Νταρουσέν φαίνεται να «φλερτάρει» πλέον με την Ακροδεξιά, φαινόμενο που παρατηρείται γενικότερα και σχεδόν παντού, ο Ρομπέρ Γκεντιγκιάν διαφωνεί. «Οχι, δεν φλερτάρει με την Ακροδεξιά, απλώς δεν ξέρει πλέον τι να κάνει για να είναι αριστερός. Αν κάποιος φλερτάρει με την Ακροδεξιά στην ταινία, αυτή είναι η νεότερη γενιά, άνθρωποι όπως η νεαρή ερωμένη του ήρωα του Νταρουσέν. Γιατί είναι πεπεισμένοι ότι μπορούν να τα κάνουν όλα μόνοι τους, ότι το να αλλάξει κανείς απόψεις δεν έχει και τόση σημασία. Το σημαντικό για αυτούς είναι η δράση, αλλά χωρίς να ενδιαφέρονται για το τι μπορεί να συμβεί σε άλλους ανθρώπους. Γιατί ενδιαφέρονται μόνο για τον εαυτό τους. Η στάση τους δεν εκφράζει καν μια κομματική Ακροδεξιά, είναι περισσότερο μια Ακροδεξιά της συνείδησης, να σκέφτεσαι μόνο τον εαυτό σου».
Κλείνοντας ρωτώ το ζευγάρι αν η Ευρώπη του 2018 είναι ένα μέρος που τους αρέσει να ζουν αυτές τις μέρες. Αν η μορφή αυτής της ηπείρου έτσι όπως έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια τούς ικανοποιεί. «Η μορφή της σημερινής Ευρώπης είναι το λιγότερο από τα κακά που μπορούν να μας συμβούν» θα πει ο Γκεντιγκιάν. «Υπό τις συνθήκες που ζούμε, η σημερινή Ευρώπη είναι το καλύτερο που μπορούμε να έχουμε».
Η αίσθηση της ηθοποιού είναι ότι οι Ευρωπαίοι ζουν το τέλος ενός κόσμου όπως τον ήξεραν. «Είναι ένας κόσμος γερασμένος, ετοιμοθάνατος, και είναι όντως γέρος γιατί έτσι κι αλλιώς η Ευρώπη είναι μια γηραιά ήπειρος» λέει. «Νιώθω έντονα ότι κάτι πολύ ριζοσπαστικό κάποια στιγμή θα συμβεί αλλά δεν ξέρω το πότε. Αυτό όμως που μπορώ να πω για την Ευρώπη είναι ότι ανεξάρτητα από τη δύναμη που αυτή τη στιγμή έχει η Ακροδεξιά, ανεξάρτητα από τις ακραίες αντιδράσεις πολλών και σε πολλά ζητήματα, οι ευρωπαίοι πολίτες, στην πλειονότητά τους, εξακολουθούν να θέτουν ερωτήματα, εξακολουθούν να αμφισβητούν, εξακολουθούν να σκέφτονται. Και αυτό είναι συναρπαστικό».
Πού και πότε
Η ταινία «Το σπίτι δίπλα στη θάλασσα» προβάλλεται στις αίθουσες Ατλαντίς, Αστορ, Ανδόρα, Ταινιοθήκη, Αθήναιον Cinepolis Γλυφάδα σε διανομή Weirdwave.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ