Την πρόταση του για το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα Ιδρύματα της χώρας, με συνδυασμό πανελλαδικών και ενδοσχολικών εξετάσεων, έδωσε τη Δευτέρα στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Παιδείας. Η πρόταση αυτή, θα τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, ώστε η κυβέρνηση να νομοθετήσει μέχρι το τέλος του χρόνου:
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας:
– Στην Β’ τάξη του Λυκείου θα ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές των υποψηφίων όπως έχει ήδη γράψει το «Βήμα» και η Γ’ τάξη θα είναι τάξη προπαρασκευαστική για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας.
– Η Α΄ τάξη του ΓΕΛ (Γενικού Λυκείου) και του ΕΠΑΛ (Επαγγελματική, θα αποτελεί συνέχεια του γυμνασίου, δηλ. σχεδόν όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά για όλους τους μαθητές.
– Η Β΄ τάξη είναι μια μεταβατική τάξη, δηλαδή θα προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής, (στο ΓΕΛ με τη μορφή επιλογών εμβάθυνσης, στο ΕΠΑΛ με τη μορφή μαθημάτων τομέα).
– Στη Γ΄ τάξη, που είναι θα τάξη προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ θα υπάρχουν λιγότερες διδακτικές ώρες αφιερωμένες στα κοινά για όλους μαθήματα.
Παράλληλα:
Στη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου τα περισσότερα μαθήματα θα είναι 4/ωρα και στη Γ΄ τάξη 6/ωρα.
– Τα «ειδικά» μαθήματα (σχέδιο, μουσική, ξένες γλώσσες) θα διδάσκονται στο σχολείο, δεν επαφίενται σε εξωσχολική προετοιμασία,
– Όλα τα εξάωρα μαθήματα που παρακολουθούν οι μαθητές είναι μαθήματα που μετράνε στον βαθμό πρόσβασης στα ΑΕΙ, (παρότι άλλα μετράνε περισσότερο και άλλα λιγότερο),
– Εαν κάποιος μαθητής/τρια δεν προτίθεται να συνεχίσει σπουδές στην τριτοβάθμια, θα επιλέγει μαθήματα που δίνουν εφόδια για την επαγγελματική ζωή του/της (ξένες γλώσσες, πληροφορική, πρακτική λογιστική κλπ).
Παράλληλα όπως προβλέπεται στην ίδια πρόταση:
Στη Β΄ τάξη Λυκείου:
στο ισχύον σύστημα υπάρχουν 18 μαθήματα (16 υποχρεωτικά και 2 προσανατολισμού σε 35 ώρες διδασκαλίας)
στο προτεινόμενο 10 συνολικά (7 υποχρεωτικά και 3 επιλογής σε 34 ώρες διδασκαλίας)
Στη Γ΄ τάξη Λυκείου:
στο ισχύον σύστημα υπάρχουν 15 μαθήματα (9 υποχρεωτικά και 5 προσανατολισμού και 1 επιλογής σε 32 ώρες)
στο προτεινόμενο υπάρχουν 7 μαθήματα (3 υποχρεωτικά και 4 επιλογής σε 29 ώρες)
Το απολυτήριο της Γ΄ λυκείου θα προκύπτει:
Α. σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς των 2 τετραμήνων. Οι βαθμοί των τετραμήνων λαμβάνουν υπόψη τη συνολική συμμετοχή στην τάξη, καθώς και
1. το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου το οποίο διεξάγεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές έμπειρων εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων (ηλεκτρονικό σύστημα),
2. μια εκτενή εργασία που πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου υπό την καθοδήγηση και την επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού του μαθήματος, που κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.
Β. σε ένα ποσοστό από τους βαθμούς κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων στις οποίες τα γραπτά διορθώνονται ανώνυμα.
Ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια
Κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις θα γίνονται δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνον αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου, αλλιώς δεν θα μετράνε.
Ο βαθμός πρόσβασης προκύπτει από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται, καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση.
Οι εθνικές εξετάσεις του Ιουνίου θα αφορούν τέσσερα (4) μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής/τρια. Εφόσον επιδιώκει την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιλέγει ζεύγος μαθημάτων που δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Ως 3ο μάθημα εμβάθυνσης ο κάθε υποψήφιος, είτε θα επιλέγει μάθημα που συνδυάζεται με κάποιο μάθημα του αρχικού ζεύγους δημιουργώντας νέο ζεύγος, που δίνει πρόσβαση και σε άλλο επιστημονικό πεδίο, είτε θα επιλέγει μάθημα που προαπαιτείται για συγκεκριμένα τμήματα (σε συνδυασμό με το ζεύγος που επέλεξε), δηλ. σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική, είτε απλώς θα επιλέγει ένα μάθημα που τον ενδιαφέρει.
Τι σχολιάζει το ΠαΣοΚ
Οι περιγραφές του υπουργού Παιδείας για το Λύκειο «απέχουν έτη φωτός από όσα χρειάζεται η νέα γενιά της πατρίδας μας, από όσα ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κατά καιρούς υποσχεθεί, από όσα ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει» σχολίασε το ΠαΣοΚ, συμπληρώνοντας ότι ο αρμόδιος υπουργός τον έχει αναιρέσει και συνεχίζει να τον αναιρεί.
Σε ανακοίνωση του Τομέα Παιδείας επισημαίνεται, ότι «το δήθεν όραμα για άλλο λύκειο, η αυτονομία του Λυκείου και η εισαγωγή σε ΑΕΙ δίχως εξετάσεις ακολούθησαν το φαντασιακό δρόμο όλων των υπόλοιπων συριζαϊκών και πρωθυπουργικών εξαγγελιών», ενώ επικρίνεται ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου για επικοινωνιακά παιχνίδια.
«Μόνος στόχος να καλύψει με πυροτεχνήματα την πλήρη ανεπάρκεια των προτάσεών του για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αλλά και να γίνει κομματικά απαραίτητος ενόψει μάλιστα πιθανού ανασχηματισμού» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Το ΠαΣοΚ επαναλαμβάνει τις βασικές αρχές των προτάσεών του για το Λύκειο και δεσμεύεται να τις καταθέσει αναλυτικά στον διάλογο που θα ξεκινήσει.
Η ανακοίνωση του ΚΚΕ
«Η κυβέρνηση συνεχίζει τον εμπαιγμό, παίζοντας με την αγωνία και υποτιμώντας τη νοημοσύνη των λαϊκών οικογενειών και των παιδιών της, που ζουν από πρώτο χέρι τις συνέπειες και της εκπαιδευτικής της πολιτικής» αναφέρει ανακοίνωση του ΚΚΕ, για τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το Λύκειο, στο υπουργικό συμβούλιο.
«Η ουσία είναι ότι το Λύκειο που οραματίζεται η κυβέρνηση θα είναι ακόμα πιο ταξικό, ένα Λύκειο-φροντιστήριο και με τη “βούλα”, όπου θα γενικευτεί ένας ατελείωτος εξεταστικός μαραθώνιος και η όποια γενική μόρφωση θα σταματάει στην Α΄ Λυκείου» επισημαίνει το ΚΚΕ, προσθέτοντας ότι «ακόμη και η μείωση των μαθημάτων δεν έχει στόχο την ελάφρυνση των μαθητών, αλλά την ακόμη μεγαλύτερη προσαρμογή σε ένα υποβαθμισμένο σχολείο-φροντιστήριο. Επιπλέον, οι περικοπές μαθημάτων ανοίγουν το δρόμο για νέο “εξορθολογισμό” δαπανών, όπως προβλέπει το Μνημόνιο και οι κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, για συμπτύξεις μαθημάτων και ειδικοτήτων εκπαιδευτικών».
«Όσο δε, για την “πάταξη της παραπαιδείας” και τα χρήματα που δαπανά η – ρημαγμένη από τα απανωτά μνημόνια- λαϊκή οικογένεια για φροντιστήρια, το ενδιαφέρον είναι εντελώς υποκριτικό όταν χρόνια τώρα, με ευθύνη τόσο αυτής όσο και των προηγούμενων κυβερνήσεων, δε λειτουργούν η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη στο δημόσιο Γυμνάσιο και Λύκειο” αναφέρει επίσης το ΚΚΕ, καταλήγοντας: «Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς να μην πιστέψουν ούτε λέξη από την προπαγάνδα της κυβέρνησης, να απορρίψουν τους σχεδιασμούς της και να βρεθούν σε θέση μάχης παλεύοντας για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Ένα σχολείο ενιαίο, δωδεκάχρονο που θα δίνει τη σύγχρονη μόρφωση σε όλους και όχι σε λίγους».