Οι «ανενεργοί» ακόμη ισλαμικοί προορισμοί και οι ακριβοί πλέον δυτικοευρωπαϊκοί συνθέτουν ένα περιβάλλον που ενισχύει την τουριστική ζήτηση για την Ελλάδα τo 2017. Αυτό δείχνουν τα πρώτα θετικά σημάδια των προκρατήσεων για τη χώρα στη διεθνή έκθεση τουρισμού World Travel Market, η οποία ολοκληρώθηκε στις 9 Νοεμβρίου στο Λονδίνο. Ωστόσο, η ισοτιμία στερλίνας αλλά και δολαρίου σε σχέση με το ευρώ καθώς και η έκβαση ζητημάτων όπως το Προσφυγικό και η ασφάλεια – τρομοκρατία είναι μερικές από τις βασικές παραμέτρους που θα πρέπει να λειτουργήσουν ως την έναρξη της νέας σεζόν.

«Η Ελλάδα αυξάνει κατά τι το μερίδιό της στην τουριστική αγορά της Βρετανίας»
και «η συγκυρία βοηθά τη χώρα» δηλώνει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. ΑνδρέαςΑνδρεάδης, καθώς προορισμοί όπως Τουρκία, Αίγυπτος και Τυνησία είναι ακόμα «κλειστοί», ενώ η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία έχουν αυξήσει τις τιμές.
Αύξηση 9%


«Υπάρχει μια μεσοσταθμική αύξηση 9% στις προκρατήσεις για την Ελλάδα από τη βρετανική αγορά» στο μέχρι τώρα δείγμα που αντιπροσωπεύει το 15% του συνόλου των κρατήσεων της βρετανικής αγοράς. Οι tour operators, με βάση τα δικά τους στοιχεία, «δίνουν μια αύξηση προκρατήσεων για Ελλάδα από 10% έως 14%» διευκρινίζει. Και εξηγεί ότι αυτό συμβαίνει «επειδή το all inclusive είναι αυξημένο σε ζήτηση από τις μεμονωμένες κρατήσεις γιατί δεν έχει πρόσθετα έξοδα».
Οπως φάνηκε επίσης στην πρώτη μεγάλη διεθνή έκθεση τουρισμού, «είναι πολύ δύσκολο η Τουρκία να ανακάμψει, ενώ ακόμη και οι προορισμοί της Τυνησίας και της Αιγύπτου είναι ανενεργοί» σημειώνει ο κ. Ανδρεάδης. Από την άλλη, παρατηρείται «σημαντική αύξηση για προορισμούς της Ασίας όπως η Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ, οι οποίοι έχουν και πολύ ελκυστικές τιμές», χάρη και στην πληθώρα των πτήσεων, με τιμές που έχουν πέσει πολύ.
Παράλληλα καταγράφεται ισχυρή ζήτηση για την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ιταλία. Οι χώρες, όμως, αυτές και «κυρίως η Ισπανία, έχουν ανεβάσει πολύ τις τιμές τους και ουσιαστικά είναι ακριβότερες από την Ελλάδα» τονίζει.
Τα ξενοδοχεία


Την ίδια ώρα εκφράζονται φόβοι ότι «η εξερχόμενη βρετανική αγορά θα συρρικνωθεί κατά 6%-7%, ανάλογα και με την πτωτική πορεία της στερλίνας», κάτι που θα φανεί από τον Ιανουάριο του 2017. «Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα πρέπει να πάρει 7% παραπάνω από το μερίδιο» εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ. Εξ ου και αυτή την περίοδο τα ξενοδοχεία προσφέρουν εκπτώσεις, «ώστε να ενισχυθεί το κύμα των προκρατήσεων και να δημιουργηθεί ένα μαξιλάρι ασφαλείας για αργότερα, σε περίπτωση που υπάρξει συρρίκνωση της βρετανικής αγοράς». Ο ίδιος ωστόσο υπογραμμίζει ότι η χώρα ως προορισμός «έχει πληγεί πολύ από την υπερφορολόγηση».
Εν τω μεταξύ, προς το παρόν, και το προσφυγικό ζήτημα δεν φαίνεται να προβληματίζει το κύμα προκρατήσεων. «Αυτό φαίνεται και στις επιδόσεις της Κω, η οποία παρουσιάζει σημαντικό θετικό πρόσημο, πάνω από τον μέσο όρο της χώρας. Ως προορισμός ανακτά και βελτιώνει την εικόνα της» καταλήγει.

«Η Κως παρουσιάζει αύξηση 12% στις προκρατήσεις»
αναφέρει η πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Κω κυρία Κωνσταντίνα Σβύνου, σημειώνοντας ότι τα μηνύματα για τον προορισμό από την έκθεση WTM «είναι μόνο θετικά. Η μόνη ανασφάλεια που έχουμε είναι τι θα γίνει με την ισοτιμία της στερλίνας». Αναφέρει επίσης ότι οι τιμές στην Κω «είναι οι ίδιες από το 2015 και καθώς καταγράφεται αυξημένη ζήτηση, δεν υπάρχει λόγος να γίνουν περαιτέρω εκπτώσεις».

«Υπάρχει προβληματισμός για το Brexit και γενικά για το πώς θα εξελιχθεί το Προσφυγικό»
υποστηρίζει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής κ. Γρηγόρης Τάσιος, εστιάζοντας στο θέμα της ισοτιμίας και εκτιμώντας ότι και το 2017 θα κινηθεί όπως το 2016.
Οι tour operators, με την Τουρκία να είναι ακόμη ασταθής σε ζήτηση, «κρατάνε στάση αναμονής για την Ελλάδα» λέει. Για τη Χαλκιδική «υπάρχει ενδιαφέρον, καθώς θέλουν να ενισχύσουν τη δυναμικότητα των κρεβατιών προς πώληση. Αλλωστε και η Jet2.com για αυτόν τον λόγο ξεκινάει πρόγραμμα με 15.000 αεροπορικές θέσεις, για πρώτη φορά από τέσσερα αεροδρόμια της Βρετανίας» τονίζει. Συνολικά, ο προορισμός εμφανίζει «μονοψήφια αύξηση σε προκρατήσεις, αλλά ακόμη είναι νωρίς να κρίνουμε», υποστηρίζει, ενώ προσθέτει ότι για το 2018 φαίνεται πως «υπάρχει η πρόθεση η Χαλκιδική να ξαναμπεί στον χάρτη των ταξιδιωτικών οργανισμών της Βρετανίας».


ΚΑΥΤΗ ΑΤΖΕΝΤΑ
Ανησυχούν για τις επόμενες διακοπές τους οι Βρετανοί

Brexit και τρομοκρατία προβληματίζουν τους Βρετανούς για τις διακοπές τους τη νέα χρονιά. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο πλαίσιο της WTM, η τρομοκρατία είναι η κύρια ανησυχία για τους βρετανούς τουρίστες, ενώ το 76% των κορυφαίων στελεχών της ταξιδιωτικής βιομηχανίας επιβεβαιώνει ότι οι τρομοκρατικές επιθέσεις είχαν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στις επιχειρήσεις τους τη χρονιά που πέρασε.
Από την άλλη, η προσφυγική κρίση έχει επηρεάσει το 44% των ταξιδιωτικών επιχειρήσεων –με το 11% να υποστηρίζει ότι είχε σημαντικό αντίκτυπο, ενώ το 37% επισημαίνει ότι θέματα υγείας, όπως ο ιός Zίκα, έχουν επηρεάσει την επιχείρησή τους. Για τους καταναλωτές, σε ποσοστό περίπου 28% η κρίση των προσφύγων επηρέασε την απόφασή τους σχετικά με το πού θα πάνε διακοπές, 23% εξέφρασε ανησυχία για την πολιτική αστάθεια και 22% για τον ιό Zίκα και άλλους κινδύνους για την υγεία.
Φοβούνται αύξηση των τιμών λόγω Brexit

Με βάση επίσης έρευνα που παρουσιάστηκε στη διεθνή έκθεση τουρισμού, η πλειονότητα των Βρετανών φοβάται ότι οι διακοπές τους θα κοστίσουν περισσότερο την επόμενη χρονιά λόγω Brexit και σχεδόν το ένα τρίτο των ταξιδιωτικών επιχειρήσεων αναμένει να αυξήσει τις τιμές, ως αποτέλεσμα της ψηφοφορίας για την αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Τα ευρήματα αντικατοπτρίζουν τις τάσεις στην αγορά, με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες να αναφέρουν επιβράδυνση στις πωλήσεις στον απόηχο της πτώσης της στερλίνας. «Ωστόσο, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, ο ταξιδιώτης του Ηνωμένου Βασιλείου είναι πολύ ανθεκτικός και αποφασισμένος να κλείσει ένα ετήσιο διάλειμμα στον ήλιο –και το 70% των ατόμων που ερωτήθηκε μας είπε ότι το Brexit δεν θα έχει επίπτωση στα σχέδια κράτησής τους».
Ταυτόχρονα, Κίνα, Ινδία, Ισλανδία και Κούβα αναδεικνύονται οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για ταξίδια το 2017 –παίρνοντας την ονομασία «ChIIC» από τη World Travel Market. Η δημοτικότητα των τεσσάρων χωρών ενισχύεται χάρη στις νέες αεροπορικές υπηρεσίες, τη δημοσιότητα και τις γεωπολιτικές αλλαγές. Ειδικότερα η Ινδία έχει δαπανήσει περισσότερα από 300 εκατ. δολάρια για την ανάπτυξη της τουριστικής υποδομής της, στοχεύοντας σε περισσότερους από 13 εκατ. επισκέπτες ετησίως έως το 2020.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ