Το Σάββατο 2 Ιουλίου, στο Αμαλίειο, στο Μαρούσι, διοργανώνεται το 2ο Jazz Festival με τη συμμετοχή ελληνικών συγκροτημάτων και καλλιτεχνών. Οιπόρτες ανοίγουν στις 18.00 και τα γκρουπ ξεκινούν στις 19.00 ενώ στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι Nikolas Anadolis trio, Lab Band, Depy Sakellariou Quartet, Kontrafouris Baby Trio του Γιώργου Κοντραφούρη και YFG (Yiorgos Fakanas Group) ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια έχει η Ντέπη Σακελλαρίου. Η τζαζ και η αυτοσχεδιαστική μουσική έχουν στην Ελλάδα ένα πιστό κοινό, το οποίο όχι μόνο παραμένει σταθερό, αλλά και αυξάνεται, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τους καλλιτέχνες του εξωτερικού.
Με αφορμή το Jazz Festival, το vima.gr συνομίλησε με τον Γιώργο Φακανά. Διεθνή μουσικά περιοδικά έχουν κάνει καταπληκτικές κριτικές για τη δισκογραφία του Γιώργου Φακανά κατατάσσοντάς τον στους καλύτερουςκαι δημιουργικότερους μπασίστες και συνθέτες της σύγχρονης μουσικής (αμερικανικό «Bass Player» – τεύχος Δεκεμβρίου 2008, «Bass musician magazine», «Modern Drummer», «Bass guitar magazine», «Rhythm», «Bassiste» (Γαλλία) κ.λπ.). Το δε CD του «Interspirit» προτάθηκε για GRAMMY, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά σε όλη την ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.


Τι θα ακούσουμε στη συναυλία σου;
«Το YFG – Yiorgos Fakanas Group παρουσιάζει πάντα τη μουσική μου που κυκλοφορεί στις δισκογραφικές μου δουλειές. Μόλις προ μηνός κυκλοφόρησε σε όλη τη γη το νέο μου CD με τίτλο ACROBAT. Θα παίξουμε συνθέσεις από αυτή τη νέα δουλειά καθώς και από προηγούμενες, κυρίως δε από το CD INTERSPIRIT, που πριν από τρία χρόνια διεκδίκησε το Grammy».
Εχω την αίσθηση ότι τα τζαζ σχήματα (στην Ελλάδα αναφέρομαι) έχουν αυξηθεί. Αν όντως ισχύει αυτό, πού πιστεύεις ότι οφείλεται;
«Πράγματι, οι μουσικοί που ασχολούνται με την Jazz στη χώρα μας παρουσιάζουν ποσοτική αύξηση και αυτό είναι σημαντικό. Θα είναι ακόμη πιο σπουδαίο όταν η ποσοτική αύξηση θα συμβαδίσει και με την ποιοτική, γεγονός που, πλην κάποιων εξαιρέσεων, διερευνάται. Πρωταρχικό ρόλο σε όποια διεύρυνση, πάντως, έχει παίξει η αύξηση της εκπαιδευτικής προσφοράς με σύγχρονη μουσική κατεύθυνση. Ωδειακοί χώροι, όπως το Ωδείο Τέχνης Φακανά, που έχω τη χαρά και την τιμή να ηγούμαι, συμβάλλουν σε μια άκρως εμπεριστατωμένη ανάλυση των σύγχρονων μουσικών απόψεων».


Είκοσι χρόνια με το YIORGOS FAKANAS GROUP έχεις πετύχει τους στόχους που είχες θέσει αρχίζοντας αυτό το ταξίδι;
«Η πορεία μέσα στο μουσικό γίγνεσθαι είναι ατέρμονη. Μπορεί με το YFG να έχω παίξει σε όλη τη γη με πολύ μεγάλη αποδοχή. Μπορεί, μέσω αυτής της διαδικασίας, η μουσική μου να έχει συναντηθεί με το διεθνές κοινό και να έχει πάρει πολύ καλές κριτικές από τα μεγαλύτερα αμερικανικά και ευρωπαϊκά μουσικά έντυπα. Μπορεί οι συνεργασίες μου, μέσω του γκρουπ, με τους μεγαλύτερους μουσικούς του είδους να ξεπερνούν και τα πιο προχωρημένα μου όνειρα. Οι στόχοι μου, παρ’ όλα αυτά, oφείλουν να τα ξεπερνούν και να ανοίγονται καθημερινά σε ακόμη πιο ευρείς ορίζοντες. Το ταξίδι oφείλει να συνεχίζεται και ο δρόμος να είναι πάντα μακρύς».
Τελικά αυτό το ταξίδι άξιζε τον κόπο;
«Οπως είπα και προηγουμένως, συνεχίζει να αξίζει, παρ’ όλα τα προβλήματα που, φυσικά, παρουσιάζονται σε μια διαδρομή που δεν είναι στρωμένη με λουλούδια. Η σταθερή ρότα και η πίστη στις αρχικές πολιτιστικές αρχές είναι τα στοιχεία που καθιστούν την πορεία συναρπαστική».
Οσον αφορά τη δική σου πορεία, αν δεν κάνω λάθος, μετράς περί τις 800 ηχογραφήσεις. Μια διαδρομή (live και δισκογραφία) που ξεκίνησε το ’80. Μετά λοιπόν από όλα αυτά πόσο έχεις αλλάξει εσύ (μουσικά), το κοινό και –γιατί όχι –και η μουσική;
«Η καθημερινή τριβή με το αντικείμενο της μουσικής είναι ένα δυναμικό μάθημα που σε βοηθά να ανακαλύπτεις συνεχώς τις ουσιαστικές λεπτομέρειες που ορίζουν την ύπαρξή σου. Αλλάζω και προσπαθώ να βελτιώνομαι μέσα από αυτή τη διαδικασία προσπαθώντας να κρατήσω ζωντανή, αλλά πάντα καλύτερη, την αρχική βασική μου θεώρηση των πραγμάτων. Το κοινό ως έννοια είναι μια μαζική οντότητα που αποτελείται από το σύνολο των ατόμων και εκφράζεται από τη συνισταμένη τους. Επομένως, επηρεάζεται από τις προσλαμβάνουσες πληροφορίες. Με την πάροδο του χρόνου αλλάζει όσο αλλάζει και το σύνολο των πληροφοριών που λαμβάνει. Στην παρούσα περίοδο, εδώ και αρκετά χρόνια, τα κέντρα πληροφόρησης περνούν πολύ κακής ποιότητας πολιτιστικές πληροφορίες, με αποτέλεσμα το κοινό να αλλάζει αρνητικά, αν θετική αλλαγή θεωρήσουμε την ανάπτυξη της σχέσης του με την υψηλή τέχνη και τη δημιουργική μουσική».


Γιατί η δημιουργική μουσική δεν έχει τόσους φίλους στην Ελλάδα;
«Διότι έχουν φροντίσει τα κέντρα εξουσίας μέσω των ελεγχόμενων ΜΜΕ να αποκόπτουν με κάθε τρόπο την επαφή της δημιουργικής μουσικής με το κοινό. Λέω συχνά ότι η σχέση του κοινού με κάθε μορφή υψηλής τέχνης ενεργοποιεί τα εγκεφαλικά κύτταρα με αποτέλεσμα να έχουμε εξυπνότερους, σκεπτόμενους και δημιουργικότερους πολίτες. Ποια εξουσία, οποιασδήποτε προέλευσης, θα επιθυμούσε κάτι τέτοιο; Το θέμα δεν είναι καλλιτεχνικό, είναι πολιτικό με την ευρεία έννοια του όρου».
Κάπου πήρε το μάτι μου γραμμένο ότι τα τζαζ φεστιβάλ στην Ελλάδα είναι περισσότερα από όσοι είναι οι καλλιτέχνες και το κοινό. Είναι έτσι;
«Οχι, δεν είναι έτσι. Είναι μια καθαρά επιφανειακή προσέγγιση. Ο κυριότερος λόγος είναι ότι πραγματικό jazz φεστιβάλ δεν έχει γίνει ακόμη στην Ελλάδα. Το ότι ξαφνικά, όποτε συναθροίζονται παράλληλες συναυλίες κάποιων jazz σχημάτων το ονομάζουν έτσι, δεν σημαίνει ότι ισχύει η ονομασία. Ας μη χάνουν, για άλλη μια φορά, οι λέξεις και οι έννοιες το πραγματικό τους νόημα. Εχω παίξει σε jazz φεστιβάλ και γνωρίζω την ακριβή έννοια του όρου. Ας μην ανησυχούν λοιπόν οι επιφανειακοί «κριτές». Οταν θα πραγματοποιηθεί ένα jazz φεστιβάλ, το καλά πληροφορημένο κοινό θα είναι πολύ μεγάλο».
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;
«Το ταξίδι συνεχίζεται με συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με το YFG, με την υποστήριξη στη νέα μου δισκογραφική δουλειά «ACROBAT», με πλήρη εκπαιδευτική δραστηριότητα στο Ωδείο Τέχνης Φακανά, με την ηχογράφηση του 11ου CD μου, με τη συγγραφή ενός ακόμη βιβλίου αυτοσχεδιασμού, με σύνθεση και μελέτη, μελέτη, μελέτη…».

HeliosPlus