Οπότε, και η προγραμματική συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα τις προάλλες στην «Εφημερίδα των Συντακτών» εγγράφεται κάτω από αυτή την προβληματική ενός «τίποτα» από το οποίο οφείλει κάνεις να αρχίσει και που, κατά τη γνώμη μου, σε αυτή την αυτοπαγιδευμένη χώρα δεν θα το μπορέσει. Ο Αλτουσέρ, που φαντασίωνε την ανανέωση του κομμουνιστικού κινήματος αρχίζοντας από το «τίποτα», παραδέχτηκε ότι «είχε την ψευδαίσθηση πως δεν ανέπτυσσε τίποτα περισσότερο από ένα δικό του παραλήρημα». Ο Τσίπρας, αυταπατώμενος, την έχει; Θέλω να πω, στις αυταπάτες του περί αλλαγής δεν προσθέτει άραγε και τις αυταπάτες του περί «παράλληλης» αντι-μνημονιακής πορείας;
Αυτή νομίζω είναι η σκέψη του αλτουσεριανού –malgré lui –Πρωθυπουργού: ότι εάντο παρελθόν δεν περιέχει ήδη το «Πράγμα» (έστω την αλλαγή), εάν δηλαδή δεν το προετοιμάσει, τότε «αυτό επιβάλλει υποχρεωτικά τον εαυτό του». Το θέμα είναι πότε, δεδομένου ότι η χρονικότητα (η συγκυρία) είναι αινιγματική.
Θα μπορούσε όμως μια τέτοια, αλτουσεριανής κοπής, σκοπιμότητα να είναι δίκαιη και συγχρόνως αναπτυξιακή; Διότι το καινοτόμο «Πράγμα» στον Αλτουσέρ, κατά τη στιγμή της ανάδυσής του και με όλες τις επιμέρους όψεις του, συνίσταται σε αυτό που η ελληνική κοινωνία χρειάζεται όχι για να ξεκινήσει από την αρχή, αλλά για να πιστέψει ότι ξεκινά. Και δημοσκοπικά μιλώντας, σε επίπεδο εμπιστοσύνης, ο Τσίπρας δυστυχώς απέτυχε.
Αυτόν όμως τον προσδιορισμό του αδιανόητου «νέου», η «μοναξιά της υποκειμενικότητας» του γράφοντος δεν μπορεί να τον διανοηθεί. Ο γράφων βέβαια θα όφειλε να ανταποκριθεί στην πρόσκληση του «νέου», μια που και ο ίδιος είναι συνθήκη της δικής του ανάδυσης. Φτάνει όμως το «νέο» να είναι νέο. Και κυρίως, ο εγκαλών γι’ αυτή τη συγκρότηση να μην είναι μόνον ο Τσίπρας αλλά και η κοινωνία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ