Αγνοώντας την απαγόρευση για μαζικές διαδηλώσεις (που θεσπίστηκε στο πλαίσιο των νόμων έκτακτης ανάγκης μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις των τζιχαντιστών με τους 130 νεκρούς τον Νοέμβριο), η Place de la République γεμίζει κάθε βράδυ από χιλιάδες ξάγρυπνους Παριζιάνους.
Είναι μια εκστρατεία που ξεκίνησε στην πρωτεύουσα πριν από δύο μήνες, και έχει εξαπλωθεί σε πόλεις σε όλη τη Γαλλία. Πολλοί είπαν στην αρχή ότι μοιάζει με τους Podemos στην Ισπανία. Ισως θα ταρακουνήσει την αποστειρωμένη ιδεολογική πόλωση Αριστεράς-Δεξιάς, απαιτώντας ένα ριζοσπαστικά διαφορετικό μοντέλο εξουσίας.
Οπως το ’68, οι Γάλλοι διαδηλωτές του 2016 καταδικάζουν το «κατεστημένο». Δεν θέλουν «καπέλωμα» από καθιερωμένους πολιτικούς. Δεν έχουν ηγέτη, επίσημους εκπροσώπους, αλλά ούτε ξεκάθαρο πρόγραμμα. Συμφωνούν μόνο σε ένα δυνατό αλλά θολό αίτημα: θέλουν την αλλαγή.
Αλλο η ουτοπία, «ένα δημοκρατικό κίνημα της βάσης όπου κάθε απόφαση εγκρίνεται από μια μόνιμη γενική συνέλευση, χωρίς εκλεγμένο ηγέτη ή εκπρόσωπο», και άλλο η πραγματικότητα.
Διαδηλωτές έφτυσαν και έδιωξαν από την πλατεία τον φιλόσοφο Alain Finkielkraut. Εμφανώς ταραγμένος, είπε στις κάμερες ότι η πολυφωνία του κινήματος είναι μια μυθοπλασία. Οι «Feminismes», ο φεμινιστικός βραχίονας του Nuit Debout, έχει επίσης καταγγείλει την ατμόσφαιρα της παρενόχλησης κατά των γυναικών, που έχει εγκατασταθεί στην πλατεία.
Ισως βλέπουμε λοιπόν ένα παλιό παράδειγμα στην επιθανάτια αγωνία του, ένα μοντέλο σε μεγάλο βαθμό κατοχυρωμένο από την εξέγερση του 1968 αλλά μάλλον παρωχημένο. Δεν είναι τυχαίο που το Nuit Debout έχει, προς τέρψη των μεγαλυτέρων, υιοθετήσει το σύνθημα του Μάη του ’68, για την «φαντασία στην εξουσία». Το επαναστατικό μοντέλο που πολλοί Γάλλοι, νέοι και μεγαλύτεροι, δεν αντέχουν να δουν να πεθαίνει.
Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγήσει κανείς την βίαιη διάθεση, την ασυνέπεια των απαιτήσεων και τη συνεχή ταλάντευση από την οργή στην ευφορία, παρά σαν μια εκδήλωση θλίψης και άρνησης για το τέλος μιας παλιάς τάξης πραγμάτων; ρωτάνε οι θιασώτες αυτής της ερμηνείας.
Η Γαλλία είναι ένα έθνος χτισμένο σε υψηλά ιδεώδη. Στα ιδανικά της ισότητας, της ελευθερίας και της αδελφοσύνης που εμπνέουν από το 1789. Δεν είναι καλά εξοπλισμένο για να αντιμετωπίσει την ταπεινή οικονομική πραγματικότητα της κρίσης, του συμβιβασμού και της διαπραγμάτευσης, λένε.
Κοινωνιολόγοι γράφουν ότι οι διαδηλώσεις αποτελούν την συλλογική αντίδραση της Γαλλίας στις αντιξοότητες ή στο τραύμα. Είναι ο τρόπος με τον οποίον το έθνος εκφράζει τη βαθιά αντίσταση στην αλλαγή. Η Γαλλία ήταν πάντα μια δομικά ιεραρχική κοινωνία και οι διαδοχικές επαναστάσεις δεν την έχουν αλλάξει. Εχουν αντικαταστήσει απλώς εκείνους που βρίσκονται στην κορυφή.
Οι Γάλλοι έχουν εμμονή με την επαγγελματική τους κατάσταση, το «statut». Ο κώδικας εργασίας είναι χτισμένος στην αντίληψη ότι ο καθένας πρέπει να έχει ένα statut. Κάθε επάγγελμα έχει ένα συγκεκριμένο statut και αποτελεί μέρος ενός corps de métier, συνέχεια της μεσαιωνικής συντεχνίας. Είναι σαφές ότι το σύστημα αυτό δεν προσφέρεται για το είδος της επαγγελματικής κινητικότητας και επανεφεύρεσης που απαιτείται για να πετύχεις στην ψηφιακή εποχή.
Ακόμη και οι δύο κατηγορίες της σύμβασης εργασίας στο επίκεντρο της σημερινής σύγκρουσης – CDI και CDD – απηχούν αυτή την ιεραρχική κοινωνική τάξη. Οι λίγοι τυχεροί που έχουν CDI (Contrat de Duree Indéterminée – σύμβαση αορίστου χρόνου) είναι καλά προστατευμένοι, επειδή η απόλυσή τους είναι δύσκολη και ακριβή. Αυτοί είναι οι προνομιούχοι που θίγονται περισσότερο σήμερα.
Τα δικαστήρια εργασίας που επιτηρούν το καθεστώς των συμβάσεων, το Conseil de prud’hommes (ονομασία που προέρχεται και αυτή από τα ιδανικά της μεσαιωνικής ιπποσύνης), κατηγορούνται για την βραδύτητα στην εκδίκαση των υποθέσεων (ο μέσος χρόνος αναμονής είναι 13 μήνες) και για την τάση τους να αποφαίνονται πιο συχνά υπέρ του εργαζομένου. Δεν είναι μυστικό ότι έχουν μια κάπως ροβεσπιερική φήμη, και εξίσου αρχαϊκή αντίσταση σε κάθε αλλαγή.