Η 5η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης σηκώνει αυλαία στις 23 Ιουνίου και μας υπόσχεται ένα άκρως ενδιαφέρον πρόγραμμα: εκθέσεις, εκδηλώσεις, φεστιβάλ, όπως και στις προηγούμενες διοργανώσεις με τη γενικότερη θεματική «Παλιές διασταυρώσεις –Make it New». Η κατακλείδα του εν λόγω προγράμματος, που ξεκίνησε το 2011 υπό τη διεύθυνση της Κατερίνας Κοσκινά με θεματικό επίκεντρο τη Μεσόγειο, έχει ως κορυφαίο γεγονός την κεντρική έκθεση, την οποία εφέτος επιμελείται η επίσης κορυφαία Κατερίνα Γρέγου. Με τίτλο «Από την απαισιοδοξία της νόησης στην αισιοδοξία της πράξης», εμπνευσμένο από έναν αφορισμό του Αντόνιο Γκράμσι που περιλαμβάνεται στα «Τετράδια Φυλακής» (1929-1935), θα παρουσιάσει τη δουλειά 44 καλλιτεχνών και μιας καλλιτεχνικής κολεκτίβας από 25 χώρες με ήδη υπάρχοντα έργα αλλά και νέες παραγωγές. Μια διαφοροποίηση σε σχέση με τις προηγούμενες Μπιενάλε είναι ότι η κεντρική έκθεση θα είναι πιο συγκεντρωτική σε σχέση με άλλες διοργανώσεις και δεν θα χρησιμοποιήσει τους ιστορικούς χώρους αλλά θα συσπειρώσει τα έργα όλων των καλλιτεχνών στο Περίπτερο 6 εντός ΔΕΘ, με την εξαίρεση της δουλειάς του Αντώνη Πίττα η οποία θα παρουσιαστεί στη Μονή Λαζαριστών.
Ταυτότητα και εμφύλιος
Την προσοχή μας έχει τραβήξει και η έκθεση «Ταυτο-ετερό-τητα» (ως τις 31/7) σε επιμέλεια Συραγώς Τσιάρα και Θοδωρή Μάρκογλου. Διερευνά καίρια ζητήματα ταυτότητας και έμφυλου προσδιορισμού μέσα από έργα καλλιτεχνών όπως οι Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Λίντα Μπένγκλις και Βόλφρανγκ Τίλμανς και θα φιλοξενηθεί στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, ενώ συνοδεύεται από μια έκθεση στο Πεδίο Δράσης Κόδρα σε επιμέλεια Δημήτρη Μιχάλαρου, Ανθής Αργυρίου και Παναγή Κουτσοκώστα.
Μολονότι τώρα ξεκινάει την πέμπτη διαδρομή της, η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης έχει δώσει ήδη τα διαπιστευτήριά της μέσα από τις προηγούμενες διοργανώσεις. Κατ’ αρχάς με τη θεματική της. «Η λογική ήταν ότι αν θέλαμε να παίξουμε έναν ρόλο σε έναν κόσμο ο οποίος είναι γεμάτος Μπιενάλε θα έπρεπε να προσδιορίσουμε τον στόχο μας και την επικράτειά μας. Η Ελλάδα εδώ και χιλιετίες έχει μια διαμορφούμενη σχέση με τη Μέση Ανατολή, τη Μικρά Ασία πιο παλιά, το Μαγκρέμπ, την Ιταλία. Υπήρχε επιτακτική ανάγκη να ξαναδούμε αυτές τις «Παλιές διασταυρώσεις», εξ ου και το «Make it New» από την επιταγή του Εζρα Πάουντ» εξηγεί η κυρία Κοσκινά.
Επειτα είναι μια εγγύηση προβολής και διάχυσης της τέχνης μέσα στην πόλη αλλά και στα 5Μ της, δηλαδή στα πέντε μεγάλα μουσεία της Θεσσαλονίκης (Βυζαντινό, Αρχαιολογικό, Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, Μακεδονικό Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικό Σύγχρονης Τέχνης) τα οποία το ΚΜΣΤ ενέταξε στο ΕΣΠΑ προκειμένου να διοργανώνουν τις δικές τους εκθέσεις στο πλαίσιο της Μπιενάλε φιλοξενώντας παράλληλα ορισμένα έργα σύγχρονης τέχνης. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά.
«Αύξηση της επισκεψιμότητας»
«Εχουμε μια πολύ μεγάλη αύξηση της επισκεψιμότητας. Στην προηγούμενη Μπιενάλε 87.000 άτομα επισκέφθηκαν την Μπιενάλε μαζί με τα μουσεία» εξηγεί η κυρία Κοσκινά, η οποία συνοψίζει ακολούθως τα ως τώρα ποικίλα «οφέλη» της Μπιενάλε. «Στο ΚΜΣΤ μπορέσαμε να λειτουργήσουμε ως Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης γιατί, ενώ κάναμε πολλά για τη ρώσικη πρωτοπορία και τον μοντερνισμό, αφήναμε απ’ έξω τη σύγχρονη τέχνη. Δημιουργήσαμε σιγά-σιγά μια συλλογή έργων σύγχρονης τέχνης η οποία είναι και παραγωγή μας μέσα από την Μπιενάλε. Η Θεσσαλονίκη γνώρισε το Κρατικό Μουσείο που δεν είχε επισκέπτες γιατί βγήκε έξω από τα τείχη και ήρθε πιο κοντά στον κόσμο. Δημιουργήσαμε πολλές συνέργειες και συμπράξεις μέσα στην πόλη. Εχουμε πολύ μεγάλη συμμετοχή εθελοντών και επισκεπτών που είναι πολύ νέοι. Ενισχύσαμε τη σχέση μας με τον δήμο και την Περιφέρεια, οι επισκέπτες μας συνδυάζονται με τους επισκέπτες της Μπιενάλε της Λυών και της Κωνσταντινούπολης, με τις οποίες συνεργαζόμαστε σε επίπεδο προβολής. Παρέχουμε πολύ μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία παρουσίασαν αύξηση ως 200% στο παρελθόν σε μια περίοδο μεγάλης ανέχειας και κατήφειας».
Είναι αυτή η τελευταία διοργάνωση;
Είναι πολύ σημαντικό ότι ξεκινάει για άλλη μία φορά αυτή η διοργάνωση και είναι κρίμα να αρχίσουν οι γκρίνιες, όμως είναι κοινό «μυστικό» ότι η 5η Μπιενάλε καθυστέρησε σημαντικά τα εγκαίνιά της. Στις 29 Μαΐου την αναμέναμε, έναν μήνα μετά ξεκινάει. Ο λόγος ήταν ήταν –τι άλλο; –η κρατική ολιγωρία. Η καθυστερημένη τοποθέτηση του διοικητικού συμβουλίου από το υπουργείο Πολιτισμού που εκκρεμεί από τις 19 Μαρτίου προκάλεσε την αναβολή και μας έκανε για λίγο να αναρωτηθούμε αν θα πραγματοποιούνταν τελικά αυτή η Μπιενάλε. Ας είναι. Χάρη στην εξαντλητική δουλειά και στην οργάνωση των εργαζομένων του ΚΜΣΤ η Μπιενάλε σήκωσε αυλαία. Ενδέχεται ωστόσο να είναι και η τελευταία. Το τρίπτυχο των «Παλιών διασταυρώσεων –Make it New» είναι ένα έργο ενταγμένο από το 2010 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας-Θράκης 2007-2013 του ΕΣΠΑ που υλοποιήθηκε από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης υπό τη γενική διεύθυνση της κυρίας Κοσκινά. ΕΣΠΑ απ’ όσο ξέρουμε για την ώρα δεν θα υπάρχει, η κυρία Κοσκινά δεν ανήκει πλέον στο δυναμικό του Μουσείου όπου ήταν πρόεδρος του ΔΣ. Τι μέλλει γενέσθαι για την Μπιενάλε;
Είναι πολύ σημαντικό ότι ξεκινάει για άλλη μία φορά αυτή η διοργάνωση και είναι κρίμα να αρχίσουν οι γκρίνιες, όμως είναι κοινό «μυστικό» ότι η 5η Μπιενάλε καθυστέρησε σημαντικά τα εγκαίνιά της. Στις 29 Μαΐου την αναμέναμε, έναν μήνα μετά ξεκινάει. Ο λόγος ήταν ήταν –τι άλλο; –η κρατική ολιγωρία. Η καθυστερημένη τοποθέτηση του διοικητικού συμβουλίου από το υπουργείο Πολιτισμού που εκκρεμεί από τις 19 Μαρτίου προκάλεσε την αναβολή και μας έκανε για λίγο να αναρωτηθούμε αν θα πραγματοποιούνταν τελικά αυτή η Μπιενάλε. Ας είναι. Χάρη στην εξαντλητική δουλειά και στην οργάνωση των εργαζομένων του ΚΜΣΤ η Μπιενάλε σήκωσε αυλαία. Ενδέχεται ωστόσο να είναι και η τελευταία. Το τρίπτυχο των «Παλιών διασταυρώσεων –Make it New» είναι ένα έργο ενταγμένο από το 2010 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μακεδονίας-Θράκης 2007-2013 του ΕΣΠΑ που υλοποιήθηκε από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης υπό τη γενική διεύθυνση της κυρίας Κοσκινά. ΕΣΠΑ απ’ όσο ξέρουμε για την ώρα δεν θα υπάρχει, η κυρία Κοσκινά δεν ανήκει πλέον στο δυναμικό του Μουσείου όπου ήταν πρόεδρος του ΔΣ. Τι μέλλει γενέσθαι για την Μπιενάλε;
«Αυτό δυστυχώς δεν μπορώ να το απαντήσω» λέει η κυρία Κοσκινά. «Εγώ μπορώ να πω ότι αυτά τα χρόνια έγινε μια πολύ συνειδητή και δύσκολη προσπάθεια να προικιστεί η Θεσσαλονίκη με ένα τμήμα που της έλειπε και που αφορούσε τη σύγχρονη τέχνη. Η Πολιτεία και η τοπική αυτοδιοίκηση δεν πρέπει να αφήσουν αυτόν τον κόπο να πάει χαμένο. Οι εργαζόμενοι στο μουσείο έχουν δώσει την ψυχή τους. Οταν το ανέλαβα δεν γινόταν τίποτα και σήμερα οι περισσότεροι έχουν γίνει πολύ καλοί μάνατζερ και είναι σε θέση να κινήσουν μια Μπιενάλε γιατί η εμπειρία των τελευταίων χρόνων ήταν για όλους μας πολύτιμη. Αυτή η γνώση και αυτό το κεφάλαιο δεν πρέπει να χαθούν. Εγώ δεν θα είμαι εκεί, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε ως χώρα θα ήθελα να πω ότι μέσα στα πράγματα τα θετικά για τη σύγχρονη τέχνη ίσως θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης. Οπως θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι η Μπιενάλε αφήνει χρήματα στην πόλη και αυτό είναι πολύ σημαντικό σε μια τέτοια περίοδο. Εύχομαι, ελπίζω και όσον με αφορά θα κάνω ό,τι μπορώ προκειμένου να υπάρξει τρόπος να συνεχίσει η Μπιενάλε. Θα ήταν κρίμα στη δυναμική ξεκινήματος στην οποία βρίσκεται να της κόψουμε τα φτερά».
πότε & πού:
5η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, από τις 23/6 ως τις 30/9
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ