Η 15η Μαΐου είναι ημέρα θρήνου και γιορτής στο Ισραήλ και στην Παλαιστίνη. Στη μία πλευρά είναι η ημέρα του Γιομ Νάκμπα, του εορτασμού της ανεξαρτησίας των Ισραηλινών. Είναι όμως και η ημέρα που οι Παλαιστίνιοι θρηνούν την κατοχή τους από τους Ισραηλινούς. Στην πραγματικότητα, βέβαια, ο εορτασμός και ο θρήνος των δύο λαών είναι καθημερινή υπόθεση. Γιατί οι ισραηλινές σημαίες που έςβλεπες την περασμένη Κυριακή να κυματίζουν έξω από τα παράθυρα των ισραηλινών αυτοκινήτων στη διαδρομή από το Τελ Αβίβ προς τη Ναμάρα είναι φαινόμενο καθημερινό. Οπως καθημερινό φαινόμενο είναι το ότι οι Παλαιστίνιοι αδυνατούν να μεταβούν από μια πόλη της χώρας τους σε μια άλλη χωρίς τους διαρκείς ελέγχους από τους Ισραηλινούς. Σημεία ελέγχου των Ισραηλινών (τα περίφημα check points) βρίσκονται σε όλη την περιφέρεια της Παλαιστίνης και σε πολλά από αυτά βλέπεις αιθίοπες εβραίους στρατιώτες που ζουν και εργάζονται στο Ισραήλ. Δεν είναι φυσικά μόνον ο διαρκής έλεγχος το πρόβλημα.
Το νερό, τα τείχη και ο ποιητής


Οι μαύροι κάδοι που παρατηρεί κανείς σε όλες σχεδόν τις ταράτσες των σπιτιών της Ραμάλα αλλά και άλλων πόλεων της Παλαιστίνης περιέχουν νερό από τις πηγές της Παλαιστίνης, το οποίο όμως οι Παλαιστίνιοι είναι αναγκασμένοι να αγοράζουν σε τριπλάσια τιμή από το Ισραήλ που τους το παίρνει με το έτσι θέλω. Για παράδειγμα, η πόλη Αριέλ έχει τη μεγαλύτερη συσσώρευση νερού της Δυτικής Οχθης, αλλά η Παλαιστίνη δεν έχει τη δυνατότητα να το αξιοποιήσει.
Επίσης τα τείχη από μπετόν που έχουν χτιστεί (και εξακολουθούν να χτίζονται) σε διάφορα σημεία της Παλαιστίνης (όπου δεν υπάρχει τείχος υπάρχουν συρματοπλέγματα) έχουν προκαλέσει οικονομική καταστροφή στις γύρω επιχειρήσεις της Ραμάλα. Τα σκουπίδια που συγκεντρώνονται στην πόλη μολύνουν την ατμόσφαιρα αλλά η μόλυνση είναι και πολιτιστική, γιατί εξαιτίας της κατασκευής του τείχους έχουν καταστραφεί πολλά μνημεία της Παλαιστίνης. Ολο αυτό το σκηνικό του παραλόγου είναι αρκετά ειρωνικό γιατί η πίσω πλευρά του τείχους αντικρίζει φυσικά το… Ισραήλ.
Το παράδοξο σε όλα αυτά όμως είναι ότι, παρά την πίεση που ασκείται από τους Ισραηλινούς στους Παλαιστινίους, στα πρόσωπα των τελευταίων δεν βλέπεις θλίψη. «Σε αυτή τη γη υπάρχει ό,τι αξίζει να ζούμε στη ζωή» λέει ένας στίχος του εθνικού ποιητή της Παλαιστίνης, του Μαχμούντ Νταρουίς, ο τάφος του οποίου έχει γίνει μουσείο σε μία από τις κορυφές της Ραμάλα. Σχετικά κοντά του είναι και ο τάφος του φίλου του ποιητή, του λαοφιλούς ηγέτη της Παλαιστίνης Γιάσερ Αραφάτ, φωτογραφίες και γκραφίτι του οποίου εξακολουθούν να στολίζουν κάθε γωνιά της πόλης. Θαρρείς ότι ο στίχος του Νταρουίς αποτελεί την κρυφή δύναμη που ενώνει έναν ταλαιπωρημένο λαό που εξακολουθεί να ελπίζει σε καλύτερες ημέρες.
Βήματα πάνω στο σημείο ελέγχου


Κάποιοι δείχνουν εμπράκτως την ελπίδα τους. Η Sareyyet Ramallah Dance Company είναι μια χορευτική ομάδα με έντονες δραστηριότητες, μία από τις οποίες το φεστιβάλ χορού που διοργανώνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Αυτές τις ημέρες πραγματοποιείται το εφετινό.
Η ομάδα ξεκίνησε το 1960 ως Folclor Dance Company αλλά χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια ως το 2005 ώστε να ακουστεί διεθνώς. Ο λόγος ήταν ένα θεατρικό νούμερο ονόματι «At the Checkpoint» («Στο σημείο ελέγχου») που κατέγραφε την άνευ λόγου ταλαιπωρία των Παλαιστινίων που είναι αναγκασμένοι να περιμένουν ως και έξι ώρες καθημερινά στα σημεία ελέγχου των Ισραηλινών για να περάσουν.
Την ώρα λοιπόν που οι διαπραγματεύσεις διεθνών οργανισμών για την ελάφρυνση του βάρους που κουβαλά η Παλαιστίνη έχουν αποβεί άκαρπες, η Τέχνη για μία ακόμη φορά δηλώνει το παρών και με τον δικό της τρόπο καταδικάζει την καταπίεση. «Στην Παλαιστίνη δεν πρόκειται ποτέ να πεθάνει κανείς από την πείνα» μας είπε ο κ. Χαλίντ Εελιάν, καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ. «Υποστηρίζουμε ο ένας τον άλλον».
Η Βηθλεέμ και οι τεράστιες μπίζνες


Τα τελευταία χρόνια το φεστιβάλ έχει προσκαλέσει παραπάνω από 100 καλλιτέχνες και θιάσους από όλον τον κόσμο για να συμμετάσχουν στις διοργανώσεις του, ενώ «ανοίγεται» και πέρα από τον χορό. Για παράδειγμα, το προαύλιο του υπαίθριου χώρου της έδρας του θιάσου, του Ελ Τίρι, όπου την περασμένη Κυριακή παρακολουθήσαμε τον φολκλόρ θίασο να χορεύει, ήταν διανθισμένο με φωτογραφίες μιας νορβηγικής ομάδας φωτογράφων. Μετά τις εκδηλώσεις οι πιατέλες με παραδοσιακό φαγητό της Παλαιστίνης είχαν τον πρώτο λόγο με hummos, baba ganoj, fatoush και ταχίνι.
Αντιξοότητες φυσικά υπάρχουν στην Παλαιστίνη, όπως παντού άλλωστε. Ο πολυτελής γάμος στον οποίο έτυχε να παρευρεθούμε στη Βηθλεέμ την περασμένη Κυριακή ερχόταν σε κραυγαλέα αντίθεση με τη φτώχεια που διακρίνει κανείς στα περισσότερα σημεία της Παλαιστίνης, μιας χώρας που σε ορισμένα σημεία διασκέδαση σημαίνει απλώς μια βόλτα στο βουνό.
Η Βηθλεέμ και ακόμη περισσότερο η Ιερουσαλήμ είναι πόλεις τεράστιων μπίζνες όπου τα παζάρια των ταξιτζήδων-ξεναγών έχουν τον πρώτο λόγο. Η επίσκεψη στο εσωτερικό της Βασιλικής της Γεννήσεως έγινε από την «πίσω πόρτα» έτσι ώστε να αποφευχθεί η τεράστια ουρά που περίμενε για να μπει στο εσωτερικό από την κύρια πύλη. «Το Βήμα» κατάφερε να μπει και στο εξωραϊσμένο επί πατριάρχη Θεοφίλου Γ’ σπήλαιο φύλαξης των οστών των παιδιών που θανάτωσε ο Ηρώδης.
«Καταγόμαστε από την Κρήτη»
Αφορμή της επίσκεψής μας στη Ραμάλα ήταν μια σύμπραξη του φεστιβάλ με την Ελλάδα η οποία θα γίνει μία ημέρα μετά τον εορτασμό του Γιομ Νάκμπα, το Σάββατο 16 Μαΐου, σε μια παράσταση που θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και αποτελεί πρωτοβουλία της Διπλωματικής Αντιπροσωπείας της Παλαιστίνης στην Ελλάδα, σε σχεδιασμό και σκηνοθεσία της κυρίας Ελισάβετ Παπαγεωργίου που διοργάνωσε την αποστολή.
Χορευτές του Ramallah Dance Company θα χορέψουν τον παραδοσιακό παλαιστινιακό χορό Debque με συνοδεία ζωντανής μουσικής από παλαιστινιακή παραδοσιακή ορχήστρα και στη συνέχεια η σκυτάλη θα δοθεί στην κρητική παράδοση και στον ανωγειανό πηδηχτό, πολεμικό χορό με έντονους ρυθμούς και μαύρη ενδυμασία όπως του Debque. Είκοσι πέντε χορευτές από την Παλαιστίνη και άλλοι τόσοι από την Κρήτη θα πραγματοποιήσουν αυτόν τον μουσικοχορευτικό «διάλογο» όπου, εκτός των κρουστών και των χτυπημάτων με μπότες, τα ούτι και τα νέι θα κυριαρχούν στους Παλαιστινίους και η λύρα και το λαούτο στους Κρητικούς.
Επί σκηνής ο Βασίλης Σκουλάς, ο σπουδαίος λυράρης από τα Ανώγεια της Κρήτης, θα ερμηνεύσει παραδοσιακά κρητικά έργα, αποσπάσματα από το «Αρχιπέλαγος» του Μίκη Θεοδωράκη αλλά και παλαιστινιακά τραγούδια. Μαζί του οι Βρακοφόροι Κρήτης θα χορέψουν τον ανωγειανό πηδηχτό και σούστα, για να περάσουμε στην αυθεντική εκτέλεση του έργου Μίκη Θεοδωράκη «Συρτός Χανιώτικος» που γράφτηκε το 1952. Οι εκδηλώσεις θα κλείσουν με τη μουσική του «Αλέξη Ζορμπά».
Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι πέρα από τους ρυθμούς και τις συνθέσεις του ο Μίκης Θεοδωράκης είχε επισκεφθεί την Παλαιστίνη προσκεκλημένος του Γιάσερ Αραφάτ που του ζήτησε να γράψει έναν ύμνο για τους Παλαιστινίους. Τίτλος του «Ηταν κάποτε δυο φίλοι» σε στίχους Τάσου Λειβαδίτη. Το τραγούδι που ερμήνευσε και ηχογράφησε ο ίδιος ο Θεοδωράκης τραγουδήθηκε αργότερα από όλον τον λαό της Παλαιστίνης.

«Εμείς οι Παλαιστίνιοι καταγόμαστε από την Κρήτη»
θυμίζουμε ότι είχε πει ο Γιάσερ Αραφάτ το 1981, όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα. «Φύγαμε από την Κρήτη και πήγαμε στην Παλαιστίνη. Ξαναγυρίσαμε στην Κρήτη και ξαναφύγαμε από την Κρήτη και ξαναπήγαμε και εγκατασταθήκαμε μονίμως στην Παλαιστίνη…».
Ο Ελύτης συναντά τον Νταρουίς
«Είναι η πρώτη φορά που διοργανώνεται στην Αθήνα ένα πολιτιστικό γεγονός τέτοιου βεληνεκούς με σκοπό να αναδείξει τα κοινά στοιχεία των πολιτισμών των Ελλήνων και των Παλαιστινίων –«λαοί της Μεσογείου – λαοί της θάλασσας» και οι δύο –και να αναδείξει τους δεσμούς των λαών μας που πηγάζουν από τις κοινές αρχές και αξίες του ανθρωπισμού, της αξιοπρέπειας και της ελευθερίας»
αναφέρει σε μήνυμά του προς «Το Βήμα» ο πρεσβευτής της Παλαιστίνης στην Ελλάδα κ. Μαρουάν Τουμπάσι. «Θέλουμε επίσης με αφορμή την εκδήλωση να τιμήσουμε την 67η επέτειο της παλαιστινιακής Νάκμπα (καταστροφή του 1948) και να διατρανώσουμε ότι ο λαός μας εξακολουθεί να κρατά την ταυτότητά του και να επιμένει στο δικαίωμά του να ζει στη δική του πατρίδα σε σχέσεις ειρήνης και φιλίας με τους γείτονές του».
Ο κ. Τουμπάσι αναφέρεται επίσης σε στίχο του εθνικού ποιητή της Παλαιστίνης Μαχμούντ Νταρoυίς: «H ρίζα ενός σταχυού που θανατώνεις τώρα, αύριο θα γεμίσει την κοιλάδα με στάχυα». Κλείνοντας επέλεξε έναν στίχο του Οδυσσέα Ελύτη από το «Αξιον Εστί» που απολογίζει τα πάθη µιας µακράς δοκιμασίας: «Της πατρίδας µου πάλι οµοιώθηκα / Μες στις πέτρες άνθισα και µεγάλωσα / Των φονιάδων το αίµα µε φως ξεπληρώνω / Μακρινή Μητέρα, Ρόδο µου αµάραντο» στέλνοντας κάλεσμα στους Ελληνες να τους τιμήσουν με την παρουσία τους στις 16 Μαΐου 2015 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

πότε & πού:

Η παράσταση «Σε ρυθμούς της Ανατολικής Μεσογείου. Κρήτες Φιλισταίοι – Παλαιστίνιοι λαοί της θάλασσας» θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής το Σάββατο 16 Μαΐου στις 21.00. Προπώληση από 24 Απριλίου 2015. Τιμές: φοιτητικά €10, Ζώνη Γ €15, Ζώνη Β €20, Ζώνη Α €22, διακεκριμένη ζώνη €35. Αγορά εισιτηρίων online.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ