H Αttica Συμμετοχών, η οποία ελέγχει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες Blue Star Ferries και Superfast, είναι η πρώτη εταιρεία που ανοίγει το χορό της αναχρηματοδότησης των δανείων στον κλάδο της ακτοπλοΐας. Η εταιρεία κατάφερε να βρει κεφάλαια, εκμεταλλευόμενη τη βούληση ξένων funds να επενδύσουν στην Ελλάδα σε εταιρείες με αναπτυξιακό πλάνο και όχι σε σχήματα που «καίνε» κεφάλαια και παλεύουν για την επιβίωσή τους.
Στις 28 Ιουλίου έχει συγκαλέσει έκτακτη γενική συνέλευση για την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου μέχρι του ποσού των 50 εκατ. ευρώ με ομολογίες μετατρέψιμες σε νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της εταιρείας με ιδιωτική τοποθέτηση και με παραίτηση του δικαιώματος προτίμησης.
Βαθιά ανάσα


Την έκδοση θα καλύψει ο αμερικανικός επενδυτικός οίκος Fortress –η εταιρεία δεν επιβεβαιώνει ούτε διαψεύδει την ταυτότητα του επενδυτή -, ο οποίος, επειδή οι ομολογίες είναι μετατρέψιμες σε μετοχές, δυνητικά θα καταστεί και μέτοχος της Attica Συμμετοχών.
Τα κεφάλαια του δανειστή-επενδυτή θα αντικαταστήσουν άλλα δάνεια της Attica Συμμετοχών και γενικότερα η συμφωνία εντάσσεται σε μια συνολική διευθέτηση του χρέους της εισηγμένης εταιρείας με τις τράπεζες. Σύμφωνα με πληροφορίες, σύντομα θα ανακοινωθεί η αναχρηματοδότηση των δανείων της εταιρείας σε μακροχρόνιο ορίζοντα τουλάχιστον πέντε ετών, γεγονός που θα δώσει σημαντική χρηματοοικονομική ανάσα στην εταιρεία, αφού το αμέσως επόμενο διάστημα είχε να αντιμετωπίσει λήξεις δανείων ύψους 200 εκατ. ευρώ επί συνόλου 289 εκατ. ευρώ.
Απανωτά χτυπήματα


Ο όμιλος, ο οποίος ανήκει σε ποσοστό 90% στη MIG, έχει από τις καλύτερες σχέσεις δανείων/περιουσιακών στοιχείων, αφού η αξία των 13 πλοίων του που δραστηριοποιούνται σε Αδριατική (τέσσερα Superfast) και Αιγαίο (εννέα Blue Star) ανέρχεται σε 628 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη δειλή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και το business plan που κατέθεσε η εταιρεία, επέτρεψε στις δανείστριες τράπεζες –στην πλειονότητά τους από το εξωτερικό –να συναινέσουν στην αναχρηματοδότηση του δανεισμού της.
Οι έλληνες ακτοπλόοι στις αρχές της δεκαετίας του 2000 επιδόθηκαν σε ένα μπαράζ επενδύσεων για «χτίσιμο» σύγχρονων, γρήγορων και ανταγωνιστικών πλοίων, και είδαν τους ταξιδιώτες να τα υποδέχονται με ενθουσιασμό. Ωστόσο προς το τέλος της δεκαετίας ήρθε το πρώτο χτύπημα από την άνοδο του πετρελαίου, το οποίο από 30 δολάρια το βαρέλι το 2001 έφθασε τα 137 δολάρια το 2008 και σήμερα κυμαίνεται στα 102 δολάρια το βαρέλι.
Μετά εξαιτίας της κρίσης ήλθε η μείωση των επιβατών και της κίνησης κατά περίπου 30%, που σημαίνει απώλεια εσόδων για τον κλάδο πάνω από 300 εκατ. ευρώ. Παράλληλα τα δάνεια που είχαν συναφθεί για τις παραγγελίες των πλοίων «έτρεχαν», ενώ το 90% των εξόδων (καύσιμα, μισθοί και τέλη λιμανιών) ήταν ανελαστικά.
Ζημιές και ελλείμματα


Το αποτέλεσμα ήταν τα δάνεια να αυξηθούν και στο σύνολο του κλάδου να ξεπεράσουν τα 800 εκατ. ευρώ για να καλύψουν τα ελλείμματα, ενώ οι σωρευτικές ζημιές το ίδιο διάστημα προσεγγίζουν τα 900 εκατ. ευρώ.
Η σκληρή «δίαιτα» είναι πλέον μονόδρομος για τις εταιρείες του κλάδου. Ηδη οι επιχειρήσεις έχουν περιορίσει τα δρομολόγια, έχουν μειώσει τις ταχύτητες για οικονομία και σε ορισμένες γραμμές έχουν βάλει μικρότερα βαπόρια. Η επόμενη ημέρα όμως επιτάσσει και την πώληση πλοίων για τη μείωση των χρεών. Το τελευταίο είναι απαίτηση και προαπαιτούμενο των τραπεζών ώστε να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση του δανεισμού.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, υπό τις παρούσες συνθήκες μια πώληση ως και 10 πλοίων συνολικά θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα απ’ ό,τι θα λύσει.
Η πρώτη εταιρεία που με απόφαση του διοικητικού της συμβουλίου άναψε πράσινο για την πώληση πλοίων είναι η Hellenic Seaways. H ANEK έχει συνάψει εμπορική συμφωνία ως το 2017 με την Attica Συμμετοχών για συνδυασμένα δρομολόγια στην Αδριατική και στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο και αυτή την περίοδο βρίσκεται σε επαφές με κινέζους επενδυτές.
Η μόνη αποστασιοποιημένη εταιρεία από τις παραπάνω διεργασίες είναι η Minoan Lines. Ο όμιλος Grimaldi ενισχύει την εταιρεία με αυξήσεις κεφαλαίου, ενώ τα πλοία της στην Αδριατική έχουν ουσιαστικά ενταχθεί στο Grimaldi Group και στην Ελλάδα το ενδιαφέρον της περιορίζεται στη γραμμή Ηράκλειο – Πειραιάς.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ