Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
«Μαραθώνιος μιας ημιτελούς Ανοιξης – Γρηγόρης Λαμπράκης» (Ελλάδα, 2014), ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου
«Αθυρόκαρδο» και «αθυρόμυαλο» αποκαλεί ο Μανώλης Γλέζος τον Γρηγόρη Λαμπράκη στο τελευταίο ντοκιμαντέρ του έμπειρου στον χώρο Στέλιου Χαραλαμπόπουλου. «Οπως ένιωθε μιλούσε». Και δεν φοβήθηκε ποτέ κανέναν.
Ο κόσμος το ένιωθε, γι’ αυτό και ο Γρ. Λαμπράκης είχε τόσο φανατικό κοινό. Ενα εκατομμύριο άνθρωποι είχαν πάει στην κηδεία του. Ο Λαμπράκης πέθανε σε ηλικία 51 ετών στη Θεσσαλονίκη, θύμα δολοφονίας των τραμπούκων του ελληνικού παρακράτους. Το «κάθε νέος και Λαμπράκης» που ήταν ένα από τα συνθήματα στην κηδεία του, ακούγεται ακόμη και σήμερα.
Λιτά, περιεκτικά και με πολλές πληροφορίες που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές στο ευρύ κοινό, η ταινία φτιάχνει το πλήρες πορτρέτο του. Ο Χαραλαμπόπουλος ενδιαφέρεται για το αγροτόπαιδο από την Κερασίτσα Τριπόλεως με τα 17 αδέλφια και του οποίου ο πατέρας λυπόταν «να τον βάλει στις λάσπες», γεγονός που του έδωσε την ευκαιρία να φύγει και να σπουδάσει ιατρική.
Εμφαση δίδεται στις τρομερές αθλητικές επιδόσεις του (Bαλκανιονίκης στο άλμα εις μήκος) αλλά και στις ικανότητές του ως γιατρού. Ανθρωπος πέρα από καθετί, ο Λαμπράκης ενδιαφερόταν για τους απόρους, τους οποίους δεχόταν κάθε Τετάρτη δωρεάν.
Αθλητές, γιατροί, συγγενείς, ασθενείς του και συναγωνιστές του όπως ο Τάκης Μπενάς (Γραμματέας της Νεολαίας ΕΔΑ και κατόπιν Γραμματέας της Νεολαίας Λαμπράκη), ο Κωνσταντίνος Χορομίδης (τελευταίος εν ζωή δικηγόρος της Πολιτικής Αγωγής στη δίκη για τη δολοφονία του Λαμπράκη), ο Ανδρέας Μαμωνάς (που δεκαεξάχρονος τότε μαθητής έσπασε τα μπλόκα και περπάτησε με τον Λαμπράκη στην απαγορευμένη Πορεία Ειρήνης) και ο δημοσιογράφος του «Βήματος» Γιώργος Ρωμαίος. Εμφανίζονται επίσης αυτόπτες μάρτυρες στη δολοφονία του και μετέπειτα σημαντικά στελέχη του αντιδικτατορικού κινήματος.
Μέρος της αξίας του ντοκιμαντέρ, εκτός από το ότι περιέχει οπτικοακουστικό υλικό που ουδέποτε είχε παρουσιαστεί στο παρελθόν (από τον ερασιτέχνη κινηματογραφιστή Γιώργου Γέρου, ο οποίος κινηματογράφησε τον Λαμπράκη στον πρώτο Μαραθώνιο Ειρήνης), είναι ότι κάνει το πρόσωπο του Λαμπράκη γνωστό στον νέο κόσμο, ο οποίος ενδεχομένως να μην ξέρει παρά το όνομα. Εδώ βλέπει τι σημαίνει πραγματικός ήρωας.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες:ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ – ΕΛΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΤΡΙΑΝΟΝ
——————————————
«Nymphomaniac, μέρος 2» («Nymphomaniac Vol. 2», 2014) του Λαρς φον Τρίερ, με τους Σαρλότ Γκενσμπούρ, Στέλαν Σκάσγκαρντ, Τζέιμι Μπελ, Γουίλεμ Νταφόε, Σέα Λε Μπεφ
Επιστρέψαμε λοιπόν. Το μεγαλύτερο σε διάρκεια διάλειμμα στην ιστορία του κινηματογράφου, κάτι λιγότερο από έναν… μήνα, τελείωσε και το δεύτερο μέρος του «Nymphomaniac» προβάλλεται από σήμερα στις αίθουσες.
Για να το δει κανείς φυσικά και να καταλάβει τι γίνεται, θα πρέπει να έχει δει το πρώτο μέρος. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία που έχει να κάνει με το μάρκετινγκ και όχι με την ουσία του έργου.
Για να φρεσκάρουμε τη μνήμη μας, στο πρώτο μέρος μια νυμφομανής (Σαρλότ Γκενσμπούρ) αφηγείται στον σύγχρονο φιλόσοφο που την περιμάζεψε ξυλοκοπημένη από τον δρόμο (Στέλαν Σκάσγκαρντ) την ιστορία της ζωής της. Ακούγοντάς την εκείνος δίνει τη δική του ερμηνεία σε όποια διαστροφή ακούει.
Στο δεύτερο μέρος λοιπόν οι περιπέτειες της κοπέλας συνεχίζονται και πάλι μέσα από την αφήγησή της. Αυτή τη φορά μαθαίνουμε και δυο-τρία πράγματα για τον φιλόσοφο, ο οποίος δηλώνει «ασεξουαλικός», παρθένος, γι’ αυτό και δεν ερεθίζεται με όσα ακούει παρά προσπαθεί να τα εκλογικέψει και να δώσει τις δικές του ερμηνείες με θεωρίες όπως το παράλληλο του Ζήνωνα ή παραπομπές σε βιβλία όπως το «Δεκαήμερον» και οι «1.001 νύχτες».
Η Γκενσμπούρ εξηγεί πώς κατάφερε να βάλει καμιά δεκαριά κουτάλια στο αιδοίο της ενώ έτρωγε στο ακριβό εστιατόριο. Πώς έμπλεξε με τους «επικίνδυνους άνδρες» και έγινε «συλλέκτης χρεών» αναγκάζοντας κάποιον να παραδεχτεί σιωπηρά ότι είναι παιδόφιλος. Εξηγεί πώς παράτησε το μωρό της μόνο σπίτι αναζητώντας την βία που της προσφέρει ένας επαγγελματίας σαδιστής (Τζέιμι Μπελ).
Φιλοσοφικές σκέψεις όπως το ότι «οι ανθρώπινες αξίες συμπυκνώνονται σε μια λέξη: υποκρισία» (για την πολιτική ορθότητα της λέξης νέγρος) συνδυάζονται με μστιγώματα σε ματωμένους γλουτούς, υψωμένα πέη όλων των χρωμάτων, ομάδες απεξάρτησης από το σεξ που θυμίζουν τις αντίστοιχες αλκοολικών ή τοξικομανών που προσπαθούν να απεξαρτοποιηθούν και κρυφοπαιδόφιλους. Καταθέτοντας όλες τις σεξουαλικές φοβίες του στην οθόνη, ο Λαρς φον Τρίερ νιώθεις ότι δηλώνει ότι πάσα μορφή σεξ θα πρέπει να μας κάνει να νιώθουμε ένοχοι.
Ε δεν σφάξανε!
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΓΑΛΑΞΙΑΣ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΙΝΤΕΑΛ – ΣΙΝΕΑΚ – ΝΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΚΗΦΙΣΙΑ – GAZARTE – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡENTΗ – STER IΛION -ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – CINERAMA – ABANA – ΣΠΟΡΤΙΓΚ –ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΟΝ – ODEON ΠΛATΕIA – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER MAΚEΔONIA
——————————————
«Στα βαθιά» («The deep», Ισλανδία, 2012) του Μπαλτάσαρ Κορμακούρ, με τον Γκουντλάουγκουρ Φρίντθορσον.
Μετά τη διεθνή επιτυχία του «101 Ρέικιαβικ» ο ισλανδός σκηνοθέτης Μπαλτάσαρ Κορμακούρ πήγε στην Αμερική όπου σπατάλησε δυνάμεις (βγάζοντας χρήματα) με περιπέτειες της σειράς όπως το «Τελικό κτύπημα» ή τα «Δύο πιστόλια» που είδαμε προσφάτως και εδώ. Πίσω στη χώρα του όμως είναι και πάλι δημιουργός όπως φαίνεται «Στα βαθιά», την αληθινή ιστορία ενός ισλανδού αλιευτή (Γκουντλάουγκουρ Φρίντθορσον), ο οποίος κατόρθωσε να επιβιώσει σε συνθήκες θανάτου όταν το πλοίο του βυθίστηκε και εκείνος έμεινε επί έξι ώρες στα παγωμένα νερά. Βγαίνοντας από τη θάλασσα περπάτησε μια ολόκληρη μέρα ξυπόλυτος μέχρι να φτάσει στο χωριό του και να βρει βοήθεια. Η οδύσσειά του καταγράφεται λεπτό προς λεπτό σε αυτή τη ρεαλιστικά γυρισμένη, αγωνιώδη ταινία που βλέπουμε με καθυστέρηση δύο χρόνων στις αίθουσες (είχε προβληθεί στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 2012). Ενδιαφέρον όμως, αν και λιγότερο, έχει και το δεύτερο μέρος της ταινίας, όταν η περίπτωσή του προκάλεσε το ενδιαφέρον της επιστήμης με αποτέλεσμα να πάει στην Αγγλία για να τον μελετήσουν ως πειραματόζωο.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΔΑΝΑΟΣ – ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX – ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ
——————————————
«Φωτιά πάνω από την Πομπηία» («Pompeii», 2014, ΗΠΑ) του Πολ Γ. Σ. Αντερσον, με τους Κιτ Χάρινγκτον, Εμιλι Μπράουνινγκ, Κίφερ Σάδερλαντ, Κάρι Αν Μος.
Η καταστροφή της Πομπηίας βρίσκεται στην καρδιά αυτής της δευτεροκλασάτης ρωμαϊκής περιπέτειας που γυρίστηκε σε 3D από τον δημιουργό του «Residence Evil» –οπότε καταλαβαίνουμε αμέσως το πνεύμα. Η ίδια η καταστροφή της Πομπηίας μετά την έκρηξη του Βεζουβίου είναι εντυπωσιακά γυρισμένη, όπως άλλωστε περιμένει κανείς από μια υπερπαραγωγή του Χόλιγουντ όπου τα τεχνολογικά θαύματα είναι ψωμοτύρι. Και το 3D λειτουργεί ικανοποιητικά. Το πρόβλημα είναι ότι αργεί να έρθει και στη μέση υπάρχουν οι νηπιακοί διάλογοι, ένα κοινότοπο love story (ανάμεσα σε έναν Κέλτη και μια Ρωμαία) και τα βαρετά, προβλέψιμα κλισέ με τους «κακούς» Ρωμαίους τους οποίους ο Κέλτης θέλει να εκδικηθεί εφόσον σκότωσαν τους γονείς του. Ο Κίφερ Σάδερλαντ υποδύεται τον αξιωματικό των Ρωμαίων που φέρει την ευθύνη για το μακελειό και που όλως παραδόξως δείχνει νεότερος είκοσι χρόνια μετά…
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΟDEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON ΟΠΕΡΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – OΛΑ ΤΑ VILLAGE ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟDEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STΕR ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
>>Στο «Ονειρεμένο τώρα» («The spectacular now», ΗΠΑ, 2013) ο σκηνοθέτης Τζέιμς Πόνσολντ διηγείται την ιστορία αγάπης μεταξύ δύο εφήβων (Μάιλς Τέλερ, Σαϊλίν Γούντλεϊ) με διαμετρικά αντίθετους χαρακτήρες.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: VILLAGE PENTH
>>Προβάλλεται επίσης η παιδική ταινία «Barbie – H πριγκίπισσα των μαργαριταριών» (ΗΠΑ, 2013), τέταρτη ταινία της Barbie, ως γοργόνας. Φόντο και πάλι τα απίθανα βασίλεια του ωκεανού και συνταξιδιώτες διασκεδαστικοί τύποι σε συναρπαστικές περιπέτειες.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – OΛΑ ΤΑ VILLAGE κ.α. ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟDEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STΕR ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – ΦΑΡΓΚΑΝΗ