Το «Captain Phillips» (ΗΠΑ, 2013) είναι η τελευταία δημιουργία του Πολ Γκρίνγκρας, ιρλανδού σκηνοθέτη της σπουδαίας «Ματωμένης Κυριακής» αλλά και δύο ταινιών «Jason Bourne». Η ιστορία επιστρέφει στην αληθινή περίπτωση του εμπορικού πλοίου «Αλαμπάμα» που το 2009 με κυβερνήτη τον Ρίτσαρντ Φίλιπς ήταν το πρώτο αμερικανικό σκάφος που υπέστη πειρατεία από σομαλούς πειρατές σε μια περίοδο 200 ετών. Μοιρασμένη σε δύο μέρη, η ταινία αρχικώς παρακολουθεί τη δράση των Σομαλών πάνω στο πλοίο και αργότερα μετατοπίζεται στη σωσίβια λέμβο με την οποία προσπαθούν να ξεφύγουν κρατώντας όμηρο τον κυβερνήτη. Πιασάρικο θέμα και κατά πάσα πιθανότητα ακόμη μία υποψηφιότητα του Τομ Χανκς στα Οσκαρ γιατί παραμένει άπιαστος στους ρόλους καθημερινών ανθρώπων της διπλανής πόρτας που πιάνονται σε δύσκολες καταστάσεις. Ο Κέισι Αφλεκ και η Ρούνεϊ Μάρα έχουν χημεία ενώ πλάθουν ένα πολύ ενδιαφέρον (αλλά και πολύ καταραμένο) κινηματογραφικό ζευγάρι στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Ντέιβιντ Λόουερι «Μείνε δίπλα μου» («Ain’t them boy daints», ΗΠΑ, 2013). Εκείνος φυγόδικος, εκείνη η γυναίκα που τον περιμένει. Υπάρχει και ένα παιδί. Προσπαθούν να ζήσουν τον έρωτά τους στην αμερικανική ύπαιθρο του Τέξας στη δεκαετία του 1970 αλλά αυτό είναι σχεδόν αδύνατον. Η σκοτεινή φωτογραφία του Μπράντφορντ Γιανγκ βοηθά στη δημιουργία της ατμόσφαιρας ενός γνήσιου φιλμ νουάρ της παλιάς σχολής, ενώ η προσεγμένη στη λεπτομέρεια διεύθυνση παραγωγής και σκηνογραφία (Τζέιντ Χίλι, Ανταμ Γουίλις, Τζόναθαν Ρούντακ) σου δημιουργεί την εντύπωση ότι η ταινία γυρίστηκε όντως στο Τέξας των seventies! Ο Τζόζεφ Γκόρντον Λέβιτ σκηνοθέτησε την κωμωδία «Δον Ζουάν» («Don Jon», ΗΠΑ, 2013) όπου κρατώντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο, σχολιάζει τον εθισμό κάποιων ανδρών στο πορνό, το οποίο βρίσκουν πολύ πιο ενδιαφέρον από το πραγματικό σεξ –για παράδειγμα με τη Σκάρλετ Τζοχάνσον.
Υπάρχει άραγε θεραπεία; Εξυπνη, καλογραμμένη ταινία, στην αρχή μπορεί να ενοχλήσει γιατί βγάζει μια έντονη μυρωδιά τεστοστερόνης αλλά όσο η ώρα περνά και τα συναισθήματα βγαίνουν στην επιφάνεια, καταφέρνει να γίνει ως και τρυφερή.
Επίδειξη σκηνογραφίας και οπτικών εφέ στον «Αφρό των ημερών» («Mood indingo», Γαλλία, 2013) του Μισέλ Γκουντρί, μια σουρεαλιστική αλλά εντελώς δυσνόητη κωμωδία βασισμένη σε μυθιστόρημα του Μπορίς Βιάν, στην οποία ο θεατής βρίσκεται παγιδευμένος μέσα σε ένα θεοπάλαβο σύμπαν όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν. Κουδούνια σκαρφαλώνουν στους τοίχους σαν γιγάντιες κατσαρίδες, κατσαρόλες και μίξερ περιέχουν μικροσκοπικά ανθρωπάκια, αεροσκάφη που θυμίζουν κύκνους πετούν στα σύννεφα, μεζέδες και καναπεδάκια κινούνται παρδαλά πάνω στα τραπέζια και πάει λέγοντας. Δεν θα περάσει όμως πολλή ώρα ώσπου το ξάφνιασμα των πρώτων λεπτών θα γίνει μια κουραστική επανάληψη σε μια ταινία που δείχνει άνευ νοήματος. Στο καστ θα βρούμε την Οντρέ Τοτού, τον Ρομάν Ντουρί αλλά και τον Ομάρ Σι, τον μαύρο πρωταγωνιστή των «Αθικτων».
Προβάλλονται επίσης τα κινούμενα σχέδια «Βρέχει κεφτέδες 2», συνέχεια του «Βρέχει κεφτέδες» που είχε κάνει αίσθηση για τον τρόπο με τον οποίο σατίριζε την ταχυφαγία, και το ντοκυμαντέρ «OST Original Soundtrack» των Φάνη Λογοθέτη και Σπύρου Ανδρεάδη που αποτυπώνει τη διαδρομή που ακολουθούν πρωτοπόροι δημιουργοί στον μαγικό κόσμο της μουσικής για τον κινηματογράφο. Ανάμεσα σε αυτούς που μιλούν είναι ο Νίκολα Πιοβάνι, ο Τρέβορ Τζόουνς και ο Παντελής Βούλγαρης.
Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 23 Οκτωβρίου 2013
HeliosPlus