Ολοένα και πιο «πράσινες» διακοπές επιλέγουν οι ταξιδιώτες. «Ο καταναλωτής που είναι πιο ενημερωμένος για τις απειλές στο περιβάλλον έχει στο μυαλό του τη διάθεση να επιλέξει ένα ξενοδοχείο που λειτουργεί σε αυτή τη λογική. Στρεφόμαστε σε φιλικές περιβαλλοντικά υπηρεσίες» τονίζει ο υπεύθυνος Συντονισμού Προγράμματος Green Key της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ) δρ Σεραφείμ Χατζησκάκης.

«Ο επιχειρηματίας μιλάει τη γλώσσα της οικονομίας», συμπληρώνει, «καθώς υπάρχουν άμεσα οφέλη από αυτά τα προϊόντα ως προς την εικόνα των επιχειρήσεων, αλλά και την εταιρική κοινωνική τους ευθύνη, ενώ ταυτόχρονα κάνουν οικονομία, μπαίνουν σε μια αναπτυσσόμενη αγορά και δεν έχουν αρνητική επίδραση στο περιβάλλον».

Ποιότητα


Διεθνές Πρόγραμμα που απονέμει ένα σήμα οικολογικής ποιότητας (eco-label), το «Green Key» («Πράσινο Κλειδί») ενεργεί ως ερέθισμα για τη μετατροπή κάθε τουριστικής μονάδας, μικρής ή μεγάλης, σε «πράσινη». Το πρόγραμμα εφαρμόζεται στην Ελλάδα από το 2009, ξεκινώντας πιλοτικά με 52 μονάδες και έκτοτε ενισχύεται κάθε χρόνο.

«Περιμένουμε δυναμική αύξηση για το 2014»
τονίζει ο κ. Χατζησκάκης, επισημαίνοντας τη μεγάλη είσοδο ξενοδοχείων ειδικά κάτω των 100 δωματίων. Ο ίδιος αποδίδει την εξέλιξη σε δύο λόγους: ο πρώτος είναι ότι «οι επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται ότι έχουν οφέλη» από αυτή την κατεύθυνση και ο δεύτερος είναι ότι «απαιτείται από τους μεγάλους tour operators να υπάρχουν βεβαιώσεις πιστοποίησης». Με αφορμή μάλιστα την υπογραφή Πρωτοκόλλου Συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Τουρισμού και της ΕΕΠΦ, στόχος είναι η προώθηση και η διευκόλυνση της πληροφόρησης σε σχέση με τα προγράμματα πράσινου τουρισμού.
Πρωτεύον κριτήριο


«Ακόμη και οι λιγότερο ενημερωμένοι είναι πλέον ευαισθητοποιημένοι στην περιβαλλοντική ταυτότητα μιας επιχείρησης και ιδίως ενός ξενοδοχείου» σημειώνει ο πρόεδρος της Περιβαλλοντικής Επιτροπής του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) και αντιπρόεδρος του Ομίλου Aldemar κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος. «Αν και όχι απολύτως μετρήσιμο, είναι πλέον αποδεκτό ότι οι κοινωνικά και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένες επιχειρήσεις κερδίζουν έδαφος σε σχέση με αυτές που δεν είναι. Ειδικά στους οικογενειάρχες αποτελεί πρωτεύον κριτήριο αφού είναι και εκείνοι που βλέπουν το μέλλον σαν μια πρόκληση για τα παιδιά τους» υπογραμμίζει και προσθέτει ότι η Ελλάδα «υστερεί σημαντικά, τόσο επί της ουσίαςόσο και επικοινωνιακά, στο θέμα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης συνολικά».
Η προσαρμογή σε οικολογικά πρότυπα των ξενοδοχείων αποτελεί πλέον προϋπόθεση σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ομως «δεν είναι μόνο θέμα ανταγωνισμού, αλλά και σύνδεσης του προϊόντος «Ελλάδα» με κάτι αγνό και διαχρονικό» επισημαίνει ο κ. Αγγελόπουλος. Και προσθέτει ότι ο κάθε tour operator «έχει πλέον εντάξει στα ποιοτικά κριτήρια που εξετάζει και αυτό της περιβαλλοντικής διαχείρισης. Αν όχι μέσω κάποιου eco-label, μέσω μετρήσιμων πρακτικών διαχείρισης υδάτων, αποβλήτων, ενέργειας και ανθρωπίνων πόρων. Θεωρώ πως είναι πλέον κριτήριο ποιότητας ανώτερο ίσως και από αυτό των πολυτελών υποδομών, αφού το συναντά κάνεις και στην καθημερινότητα του, από το σουπερμάρκετ ως την αυτοκίνηση».
Αύξηση κρατήσεων


Ξενοδοχεία τα οποία έχουν ήδη κάποια επίσημη πιστοποίηση, διαθέτουν συγκριτικό πλεονέκτημα και είναι καλύτερα προετοιμασμένα για το μέλλον, όπου το θέμα της αειφορίας θα κυριαρχεί ως εκ των ων ουκ άνευ. Με βάση τουςtour operators που δραστηριοποιούνται στη σκανδιναβική αγορά, εφέτος τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα που ήταν βραβευμένα με οποιοδήποτεeco-labelείχαν αυξημένες κρατήσεις κατά 15% σε σχέση με όσα δεν είχαν καμίας μορφής πιστοποίηση ή βράβευση. Το γεγονός αυτό δείχνει με αριθμούς ότι τουλάχιστον στους Σκανδιναβούς τα eco-labelsέχουν ιδιαίτερη απήχηση. Στρατηγική πράσινης πολιτικήςεφαρμόζει ήδη η TUI, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία με μονάδες που διαθέτουν περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις καιeco-labels.
Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες του ταξιδιωτικού οργανισμού, το ήμισυ των πελατών του θα προτιμούσε πιο «πράσινες» διακοπές αν είχε την επιλογή. Αντίστοιχα, τα δύο τρίτα (2/3) των πελατών θα άλλαζαν την καταναλωτική τους συμπεριφορά κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στους προορισμούς, αν αυτό βοηθούσε το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Επίσης τα δύο τρίτα (2/3) των πελατών επιθυμούν οι τουριστικές εταιρείες να ανοίγουν τα χαρτιά τους για το τι κάνουν σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.

Στόχος τα 10 εκατ. αειφόρα πακέτα διακοπών
Με βάση τα στοιχεία της TUI για το 2012, περίπου δύο εκατ. πελάτες διέμειναν σε ξενοδοχεία με πιστοποιητικά αειφορίας. Στόχος είναι ως το τέλος του 2015 (TUITravelPLC– Sustainable HolidaysPlan2012-2014) ηTUIνα προσφέρει δέκα εκατ. «πράσινα» πακέτα διακοπών, κάτι που σημαίνει ότι θα εντατικοποιηθούν αποφασιστικά οι προσπάθειες το 2014 και το 2015. Ο όμιλος δεσμεύεται επίσης ως το 2015 να έχει στο πρόγραμμά του 3.000 ξενοδοχεία, τα οποία θα διαθέτουν κάποια έγκυρη και αναγνωρισμένη πιστοποίηση, καθώς το 2012 αυτά ήταν 850 και 700 το 2011. Εξάλλου το 2015 όλα τα ξενοδοχεία τα οποία θα συνεργάζονται αποκλειστικά με τηνTUI θα οφείλουν να διαθέτουν «πράσινη» πιστοποίηση. Εφέτος δημοσιεύθηκε και ο Κώδικας Δεοντολογίας Προμηθευτών, ενώ ο όμιλος ενθαρρύνει την ένταξη σε επίσημο σύστημα «πράσινης» διαχείρισης, όπως π.χ. ηTravelife, στρατηγικός εταίρος τηςTUITravelPLCσε θέματα αειφορίας και τουρισμού και σήμα διαδεδομένο στη βρετανική αγορά.

Η Κρήτη κρατά τα «σκήπτρα» στο περιβάλλον
Διαθέτει 60 βραβευμένες Green Key μονάδες από τις 137 συνολικά στην Ελλάδα το 2013

Στην Ελλάδα το 2013 βραβεύτηκαν 137 Green Key μονάδες, ενώ το 2012 ήταν 126, το 2011 113 και το 2010 89. «Η Κρήτη θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και ως παράδειγμα συμμετοχής στα προγράμματα Green Key και Γαλάζιες Σημαίες» επισημαίνει ο κ. Χατζησκάκης.
«Από τις 137 βραβευμένες μονάδες οι 60 είναι στην Κρήτη» προσθέτει, με τον προορισμό να καλύπτει ποσοστό 43,8% στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Αντίστοιχα και στο πρόγραμμα για τις Γαλάζιες Σημαίες από τις 393 βραβευμένες ακτές το 2013 οι 88 είναι στην Κρήτη, με ποσοστό 22,4% στη χώρα.
«Παραδοσιακοί προορισμοί, όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, έχουν καλύτερη οργάνωση» σε σχέση με το θέμα χάρη στην τουριστική παράδοση, επισημαίνει ο κ. Χατζησκάκης, αναφερόμενος και στον ρόλο των ξενοδοχειακών ενώσεων. Από την άλλη, οι Κυκλάδες «υστερούν σε ό,τι αφορά τα eco-labels» καθώς είναι προορισμοί μικρότερης κλίμακας και ξενοδοχειακού δυναμικού και διατηρούν τη νοοτροπία ότι «δεν χρειάζεται να κουραστούν για να πουλήσουν», συμπληρώνει. Ωστόσο, το μέγεθος της μονάδας «δεν έχει να κάνει με την περιβαλλοντική ευαισθησία της» υποστηρίζει.
Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή στο πρόγραμμα από την υπόλοιπη Ελλάδα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει 20 βραβευμένες μονάδες, η Περιφέρεια Ηπείρου τέσσερις, η Περιφέρεια Θεσσαλίας τρεις, η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων 14, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας τρεις, η Περιφέρεια Πελοποννήσου τέσσερις, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας μία, η Περιφέρεια Αττικής δέκα και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 17.
Μεταξύ των βραβευμένων μονάδων είναι οι «Costa Navarino», «Aldemar», «Sani Resort», «Club Hotel Casino Loutraki», «Hilton Athens», «Μεγάλη Βρεταννία», «Athenaeum Intercontinental», «Αστήρ Παλλάς» (Arion και The Westin), «Grand Resort Lagonissi», «Πόρτο Καρράς» κτλ.
Ειδικότερα ο όμιλος Aldemar αναπτύσσει τα τελευταία 13 χρόνια το πρόγραμμα Mare Verde, ενώ το «Sani Resort» στη Χαλκιδική ξεκίνησε το 2007 το πρόγραμμα SaniGreen, στο πλαίσιο του οποίου διοργανώθηκε στις 13 και 14 Οκτωβρίου διήμερο εκδηλώσεων υπέρ της προστασίας και του γενικότερου ευ ζην των ειδών στους Υγρότοπους της Σάνης, σε συνεργασία με την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και τη Δράση για την Αγρια Ζωή και αφορμή τη διεθνή γιορτή Eurobirdwatch.
Το 2010 δημιουργήθηκε επίσης το ερευνητικό περιβαλλοντικό παρατηρητήριο Navarino Environmental Observatory (ΝΕΟ) στην «Costa Navarino», προϊόν της συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης, του Τομέα Ατμοσφαιρικού Περιβάλλοντος του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ) και της εταιρείας Temes ΑΕ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ