Αν και δεν συνδέονται προφανώς ευθέως οι δύο αυτές εξελίξεις, συνοψίζουν την κρίση που διαπερνά σήμερα όλον τον κόσμο των μίντια.
Ο κόσμος αλλάζει ραγδαία, οι αναγνωστικές συνήθειες ανατρέπονται άρδην και πάρα πολλές επιχειρήσεις Τύπου και ακόμα περισσότεροι δημοσιογράφοι παρακολουθούν ανήμποροι την πραγματικότητα στην οποία είχαν συνηθίσει, να καταρρέει. Και βέβαια η Ελλάδα της κρίσης, του εφησυχασμού και της ευκολίας βρίσκεται στην κορυφή αυτής της κρίσης. Εφημερίδες κλείνουν ή επιβιώνουν με όλο και μεγαλύτερες περικοπές, δημοσιογράφοι βλέπουν το μέλλον να φεύγει κάτω από τα πόδια τους, τηλεοπτικά κανάλια μετατρέπονται σε πλασιέ σίριαλ τρίτης διαλογής για να επιβιώσουν και πάει λέγοντας…
Κι ο ΣΥΡΙΖΑ που χύνει σήμερα κροκοδείλια δάκρυα γιατί πουλήθηκε ο 902, με το ζόρι συντηρεί την Αυγή με μια αναιμική κυκλοφορία, το «Κόκκινο» μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, αλλά ορέγεται βέβαια ένα ακόμα μέσο προπαγάνδας, για να το χρηματοδοτεί άγνωστο πώς…
Το πρόβλημα όμως δεν είναι ο 902 ή τα έντυπα της Αριστεράς. Καλώς να υπάρχουν, αλλά δεν διαμορφώνουν αυτά την εικόνα και την πραγματικότητα της ενημέρωσης. Είναι ότι συνολικά οι πολίτες εγκαταλείπουν τις παραδοσιακές μορφές ενημέρωσης, για να στραφούν στο χυλό του διαδικτύου και των πολύφερνων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Μόνο που αν υπήρχε – και υπήρχε – πρόβλημα αξιοπιστίας με τον έντυπο Τύπο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, τι να πει κανείς για το χάος της ανευθυνότητας που βασιλεύει στα μπλόγκς, το facebook ή to twitter;
Προφανώς για αυτήν την εξέλιξη έχουν τεράστια ευθύνη και οι επιχειρηματίες των Μέσων και οι δημοσιογράφοι. Οι μεν αφέθηκαν στην ευφορία των παχιών διαφημιστικών αγελάδων, με αποτέλεσμα να βρεθούν ξεκρέμαστοι και απροετοίμαστοι όταν ήρθε η κρίση. Οι δε κατέγραφαν την κρίση, την αντιμετώπιζαν ως παρατηρητές και συνέχιζαν να ενημερώνουν τους πολίτες ως μέρος επικοινωνιακών και οικονομικών παιγνίων ή καταφεύγοντας στη δημαγωγία και τις εκάστοτε κομματικές δεσμεύσεις τους.
Το στοίχημα είναι δύσκολο αλλά όχι ανέφικτο…