Η είδηση ότι θα λειτουργήσουν και πάλι πρότυπα και πειραματικά σχολεία στη δημόσια εκπαίδευση δημιουργεί αισιοδοξία ότι θα έχουμε θυλάκους αριστείας στο κατά γενική ομολογία υποβαθμισμένο δημόσιο σχολείο. Αρκεί τα πειραματικά να ιδρυθούν κανονικά και ουσιαστικά –με καινοτόμα και πειραματικά προγράμματα, άριστους μαθητές και άριστους καθηγητές- και να μην αποδειχθούν ένα ακόμη σχέδιο «Αθηνά», δηλαδή οικονομίστικο, χωρίς παιδαγωγική και εκπαιδευτική βάση.

Είναι καλό να θυμόμαστε ότι τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία καταργήθηκαν από το ΠΑΣΟΚ. Ηταν μάλιστα από τα πρώτα μέτρα που πήρε η πασοκική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μετά την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, το 1981. Το επιχείρημα ήταν ότι δεν μπορούν να υπάρχουν σχολεία δύο ταχυτήτων στη δημόσια εκπαίδευση. Κι αφού δεν μπορούσαν να γίνουν όλα πειραματικά, υποβιβάστηκαν τα πειραματικά. Αυτό το μέτρο, μαζί με την κατάργηση του θεσμού του επιθεωρητή και την αντικατάστασή του με τον θεσμό του σχολικού συμβούλου (εκείνη την εποχή ο σχολικός σύμβουλος ήταν κατά κανόνα πρασινοφρουρός) συνέβαλαν στην μεγάλη υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, ουσιαστικά κατάργησαν την αριστεία. Το αν θα υπάρξει αναστροφή, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου οι πόροι είναι ελάχιστοι, μένει να αποδειχθεί.