Νηπιαγωγείο στην ισπανική πόλη Berriozar
Αρχιτέκτονες: Javier Larraz, Iñigo Beguiristain and Iñaki Bergera
Όλες οι δραστηριότητες αναπτύσσονται γύρω από μια κεντρική τετράγωνη πλατεία η οποία λειτουργεί ως σημείο συνάντησης αλλά και χώρος δραστηριοτήτων. Του μακρόστενο κτίριο, στα άκρα του οποίου έχουν διαμορφωθεί οι δυο αυλές, έχει κατασκευαστεί από οπλισμένο σκυρόδεμα ενώ ένα πολύχρωμο πλέγμα τυλίγει το κτίριο διαχωρίζοντας αλλά και εμπλουτίζοντας τη σχέση μεταξύ του δρόμου και των εσωτερικών χώρων. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στην επιλογή υλικών και κατασκευών για την επίτευξη διαπερατότητας και διαφάνειας ώστε να διευκολύνεται ο έλεγχο των παιδιών από τις παιδαγωγούς.
Σχολικό συγκρότημα, Chartres-βόρεια Γαλλία
Αρχιτέκτων: Edouard Francois
Ενας καταπράσινος, πέτρινος τοίχος καλωσορίζει μαθητές και γονείς σε ένα πρωτότυπο συγκρότημα το οποίο φιλοξενεί παιδικό σταθμό, νηπιαγωγείο και δημοτικό σχολείο. Ο διαχωρισμός επιτυγχάνεται με την διαφοροποίηση μορφών, υλικών και χρωμάτων. Στο χώρο για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας πρωταγωνιστούν οι κορμοί δέντρων, στα μεγαλύτερα παιδιά κυριαρχεί η αισθητική του βιομηχανικού κόσμο (κινούμενα σχέδια, σωλήνες, μηχανήματα) ενώ και η δομή για τους μαθητές του δημοτικού είναι παρόμοια με ξύλινα δοκάρια και κατασκευές από χάλυβα. Αλλά και οι εξωτερικοί χώροι διαχωρίζονται αντίστοιχα: ένας κατοικήσιμος βράχος δίνει την θέση του σε ένα ξύλινο σαλέ και αυτό με τη σειρά του σε ένα μικρό εργοστάσιο.
Νηπιαγωγείο “Kiddy shonan C/X” – Kanagawa, Ιαπωνία
Αρχιτέκτονες: Suppose Design Office
Το εσωτερικό του συνθέτουν επιμέρους χώροι παραπέμποντας στην αρχέτυπη μορφή του σπιτιού. Κάθε «κατοικία» λειτουργεί ως τάξη ή playroom, και η διάταξη τους σχηματίζει μια μικρή γειτονιά. Στο δάπεδο είναι σημειωμένα με γραμμές ενδεικτικά τα μονοπατιών και οι δρόμοι, καθοδηγώντας τους μικρούς πολίτες από δραστηριότητα σε δραστηριότητα. Επιπλέον, κάθε σπίτι διαθέτει μεγάλα παράθυρα που εξασφαλίζουν φωτεινότητα στο εσωτερικό και παράλληλα διατηρούν την αίσθηση της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής.
Νηπιαγωγείο Littles – Νέα Κηφισιά
Αρχιτέκτονες: Vois Architects
Ξύλο, σχοινί, αίθριο, κινούμενα πάνελς, μαυροπίνακας, μεγάλα ανοίγματα, γαλβανιζέ, χαρτί, ύφασμα, φελλός, πηλός, ασφάλεια, λουλούδια. Tο Littles αναδεικνύει την ομορφιά της φύσης, των παλ αποχρώσεων, των κατασκευών που διεγείρουν την φαντασία των μικρών και την ενασχόληση τους με τη γη, με το χώμα – με αυτό που αποτελούσε κάποτε το πιο αγνό παιχνίδι. Από το δεντρόσπιτο στη δανειστική βιβλιοθήκη η μάθηση και η ευχαρίστηση πλέκονται δημιουργικά σε ένα περιβάλλον που εκπέμπει ηρεμία και παρέχει όλα αυτά τα ερεθίσματα που συμβάλλουν στην εκπαίδευση των παιδιών.
«H αρχιτεκτονική στο ‘’Littles’’ λειτουργεί ως ουδέτερος καμβάς που αναδεικνύει τις δραστηριότητες των παιδιών και διευκολύνει να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τα ταλέντα τους. Από το χώρο εισόδου, κανείς αντιλαμβάνεται αμέσως ότι πρόκειται για ένα κέντρο προσχολικής εκπαίδευσης με παιδοκεντρικό χαρακτήρα. Η κλίμακα αλλάζει, τα έπιπλα χαμηλώνουν. Ο μακρόστενος πάγκος στην είσοδο φιλοξενεί τροχήλατα συρτάρια στα οποία τα παιδιά αποθηκεύουν τα παιχνίδια με τα οποία έπαιξαν το πρωί. Στο βάθος, το μικρό αμφιθέατρο τα περιμένει για συζήτηση, παραστάσεις και παιχνίδι αφού στην άκρη του έχει προσαρμοστεί μια τσουλήθρα. Οι αίθουσες διδασκαλίας, ψηλοτάβανες και φωτεινές. Στους τοίχους, οι εργασίες των παιδιών κρεμασμένες σε πίνακες από φελλό και μεταλλικά πάνελ ενώ οι ανοιχτές βιβλιοθήκες και το κουτί των ανακλάσεων προκαλούν τους μικρούς μαθητές να εξερευνήσουν νέα γνωστικά αντικείμενα. Ένας ξεχωριστός χώρος «ατελιέ» έχει δημιουργηθεί για την καλλιτεχνική έκφραση των παιδιών, όπου μπορούν και εκθέτουν τις δημιουργίες τους από την κρεμαστή από το ταβάνι αιώρα. Κομβικό σημείο στο νηπιαγωγείο αποτελεί ο χώρος με τους νιπτήρες, που είναι προσβάσιμος από όλες τις αίθουσες. Στον προαύλιο χώρο, στην περιοχή του «Littles’ Woods», παρατηρούν τα δέντρα, τα υλικά του εδάφους, τη φυσική βλάστηση από πολύ κοντά. Σε αυτόν τον άξονα σχεδιάστηκε και ένα δενδρόσπιτο, που μπορεί να φιλοξενήσει έως και 5 παιδιά τη φορά. Στο «Littles’ Valley» μπορούν να κάνουν κατασκευές με τα υλικά που έχουν συλλέξει από τον κήπο, να φυτέψουν τα δικά τους λαχανικά και να παρακολουθούν την ανάπτυξή τους. Εδώ βρίσκεται και ένα ανεξάρτητο κτίσμα, η βιβλιοθήκη, που φιλοξένει τα παιδιά τις βροχερές και όχι μόνο μέρες» VoisArchitects