Παρά τα προβλήματα και τις μεγάλες οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, η τηλεόραση παραμένει η «βασίλισσα» των προτιμήσεών μας και, όπως όλα δείχνουν, πολύ δύσκολα θα παραδώσει τα σκήπτρα. Ακόμη και όσοι προέβλεπαν ότι τα νέα διαδικτυακά μέσα θα την εκθρονίσουν, όπως προκύπτει από τα στοιχεία πρόσφατων ερευνών στις ΗΠΑ, εκείνη φαίνεται να μην απειλείται προς το παρόν από τις αναδυόμενες τεχνολογίες. Για παράδειγμα, μπορεί το 2012 για πρώτη φορά στα χρονικά των σχετικών μετρήσεων να σημειώθηκε μείωση στον συνολικό χρόνο που βλέπουμε τηλεόραση, αλλά ο μέσος όρος συνεχίζει να είναι πέντε ώρες την ημέρα.
Αντίθετα, το YouTube υποτίθεται ότι καταγράφει αύξηση στη χρονική διάρκεια που οι χρήστες παρακολουθούν βίντεο στη συγκεκριμένη πλατφόρμα, αλλά ο μέσος όρος της χρονικής διάρκειας αυτής της ενασχόλησης δεν ξεπερνά τα οκτώ λεπτά την ημέρα. Φαίνεται ότι θα χρειαστούν αρκετά χρόνια μέχρι να απειλήσει σοβαρά τη μικρή οθόνη.
Οπως επισημαίνουν ειδικοί αναλυτές, οι τηλεοπτικές μας συνήθειες είναι πιο σταθερές από όσο πολλοί υπολόγιζαν και οι συμπεριφορές του τηλεοπτικού κοινού δεν αλλάζουν με την ταχύτητα που πίστευαν. Την ίδια στιγμή οι τιμές των μετοχών των μεγάλων τηλεοπτικών δικτύων σημειώνουν εντυπωσιακή άνοδο στο αμερικανικό χρηματιστήριο, παρά το γεγονός ότι διανύουμε εποχή οικονομικής κρίσης. Σύμφωνα με τους περισσότερους αναλυτές, το μυστικό των τηλεοπτικών σταθμών είναι το περιεχόμενο, τόσο όσον αφορά τον τομέα της ψυχαγωγίας όσο και τον τομέα της ενημέρωσης.
Τα τελευταία χρόνια η αμερικανική κυρίως τηλεόραση έχει λανσάρει σε ολόκληρο τον κόσμο σειρές που είναι η μία καλύτερη από την άλλη και μάλιστα ορισμένες από αυτές χαρακτηρίζονται αριστουργήματα. Τα πιο πρόσφατα παραδείγματα αφορούν τα «Homeland» και «American Horror Story» που έχουν εντυπωσιάσει με την αρτιότητα της παραγωγής τους, όπως και τα «Modern family» και «Girls» τα οποία θεωρούνται από τα καλύτερα δείγματα της σύγχρονης κωμωδίας. Αντίστοιχα και η βρετανική παραγωγή έχει να επιδείξει πολύ καλές σειρές όπως τον «Πύργο του Ντάουντον» που έγινε ήδη τεράστια επιτυχία.
Η επιτυχία του «Ντάουντον»
«Ο Πύργος του Ντάουντον» θεωρείται το πλέον επιτυχημένο σίριαλ στη 40χρονη ιστορία του δικτύου PBS, που είναι η δημόσια τηλεόραση των ΗΠΑ. Ομως η σειρά προκάλεσε τον ίδιο ενθουσιασμό στους τηλεθεατές στη Σουηδία, στη Ρωσία, στη Νότια Κορέα και στη Μέση Ανατολή, αλλά και στις περισσότερες από τις 200 χώρες που έχει προβληθεί. Το σίριαλ έχει καταρρίψει κάθε ρεκόρ τηλεθέασης με εκατοντάδες εκατομμύρια θεατές να το παρακολουθούν φανατικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Μάλιστα υπολογίζεται ότι το σύνολο όσων έχουν μαγευτεί από τον «Πύργο του Ντάουντον» θα αυξηθεί κατακόρυφα από τη στιγμή που θα αρχίσει να προβάλλεται στην Κίνα, μεταγλωττισμένο στη γλώσσα των μανδαρίνων.
Μένει να δούμε πώς θα αντιδράσει το κοινό στην αποχώρηση από το σίριαλ του Νταν Στίβενς, ο οποίος υποδύεται τον κληρονόμο Μάθιου Κρόλι. Οπως δήλωσε πρόσφατα εκπρόσωπός του, ο Στίβενς αποφάσισε να μην ανανεώσει το συμβόλαιό του για την τέταρτη σεζόν. Να σημειώσουμε ότι η χώρα μας είναι από τις σπάνιες εξαιρέσεις όπου η σειρά, που προβάλλεται από τη συχνότητα της ΝΕΤ, δεν κατάφερε να σημειώσει εντυπωσιακή τηλεθέαση. Εδώ, μέσα στις ασφυκτικές συνθήκες που έχει επιβάλει στην τηλεοπτική αγορά η οικονομική κρίση, εξακολουθούν να κυριαρχούν τα τουρκικά σίριαλ.
Τα νέα μοντέλα
Με τη μικρή (αλλά παντοδύναμη) οθόνη να κυριαρχεί στη ζωή μας δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι κατασκευαστές τηλεοπτικών συσκευών ανταγωνίζονται για να προσελκύσουν τους καταναλωτές παρουσιάζοντας νέα μοντέλα που υπόσχονται να κάνουν την εμπειρία ακόμη πιο φουτουριστική. Σε έκθεση κατασκευαστών που διοργανώθηκε στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ την περασμένη εβδομάδα εταιρείες όπως οι Samsung, Sony, LG, Sharp και Panasonic παρουσίασαν συσκευές «υπερυψηλής ευκρίνειας» που μπορούν να μεταδώσουν εικόνες απίστευτης πιστότητας, αν και οι τιμές τους είναι προς το παρόν πολύ υψηλές. Το μέγεθος των τηλεοπτικών συσκευών αυξάνεται συνεχώς και στην έκθεση του Λας Βέγκας την παράσταση έκλεψαν μοντέλα 60 και 84 ιντσών.
Η Samsung παρουσίασε ένα μοντέλο που επιτρέπει σε δύο τηλεθεατές να παρακολουθούν δύο διαφορετικά τηλεοπτικά προγράμματα στην ίδια οθόνη: το μοντέλο F9500 είναι το πρώτο που προσφέρει αυτή τη δυνατότητα και όπως όλα δείχνουν σύντομα θα ακολουθήσουν αυτή την κατεύθυνση και άλλες εταιρείες. Το μόνο αρνητικό είναι ότι οι θεατές θα πρέπει να φορούν ειδικά γυαλιά, τα οποία διαθέτουν και τα δικά τους ακουστικά προκειμένου να ακούν τον ήχο του προγράμματος που έχουν επιλέξει.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, εκτός από τις μοντέρνες τεχνολογίες οι καταναλωτές δείχνουν να προτιμούν συσκευές που είναι συμβατές με το Διαδίκτυο ή μπορούν να παίξουν προγράμματα με στικάκια USB. Μία ακόμη παράμετρος είναι το γεγονός ότι οι τηλεθεατές, και ιδιαίτερα όσοι πληρώνουν για να είναι συνδρομητές σε ένα κανάλι, θέλουν να βλέπουν τα αγαπημένα τους προγράμματα όχι μόνο στις συσκευές που διαθέτουν στα σπίτια τους, αλλά και στους υπολογιστές-ταμπλέτες τους οποίους μπορούν να μεταφέρουν οπουδήποτε. Γι’ αυτό τόσο οι παραγωγοί τηλεοπτικών προγραμμάτων όσο και οι κατασκευαστές τηλεοπτικών συσκευών έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά για την ανάπτυξη εφαρμογών που θα επιτρέπουν σε έναν συνδρομητή ενός δορυφορικού καναλιού να παρακολουθεί τα αγαπημένα του προγράμματα και στα ταξίδια του.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ