Στα 21 τους δεν είχαν ακόμη συνειδητοποιήσει «για τα καλά ποιες ήταν και τι ήθελαν να γίνουν». Η Τζούντι Λιν, ακολουθώντας τη ρήση του καθηγητή της Φίλιπ Πέρκις «το μάτι μας είναι ένας εγκέφαλος», και εμπνευσμένη από τον φωτογράφο Αλφρεντ Στίγκλιτς, φωτογράφιζε συνέχεια, πιο γρήγορα και από τη σκέψη της. «Ευτυχώς στην Πάτι άρεσε να τη φωτογραφίζουν» λέει η Λιν που τότε περνούσε ατελείωτες ώρες φωτογραφίζοντας με τη Leica της τη Σμιθ, η οποία με τη σειρά της έγραφε ποιήματα ελπίζοντας να βρει τη θέση της στον τραγουδιστικό κόσμο, αλλά παράλληλα πόζαρε δίπλα σε άντρες που έπαιζαν σημαντικό ρόλο στη ζωή της (Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, Σαμ Σέπαρντ, Ντέβιντ Κρόλαντ, Ρίτσαρντ Σολ και Τομ Βερλέν). Ηταν «τα πρώτα βήματα μιας ροκ σταρ, χρόνια προτού διασχίσω μια φανταστική γραμμή και γίνω πραγματική ροκ σταρ», που λέει και η ίδια η Σμιθ.

Σήμερα, η πραγματική ροκ σταρ Πάτι Σμιθ (την οποία, το 2011, το περιοδικό «Time» κατέταξε ανάμεσα στα 100 πρόσωπα με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως) εξακολουθεί να γράφει, κερδίζοντας μάλιστα διακρίσεις, όπως το περίβλεπτο «National Book Award» για το βιβλίο της «Just kids» το οποίο κυκλοφόρησε το 2010. Και η φίλη της Τζούντι Λιν αντιπροσωπεύεται από την Γκαλερί Feature Inc. της Νέας Υόρκης, εκθέτει τη δουλειά της στο Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney και διδάσκει φωτογραφία στο Vassar College. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και σήμερα, Σμιθ και Λιν αποδίδουν τον δέοντα φόρο τιμής στην εποχή των πειραματισμών, που ξεκίνησε αμέσως μόλις τις σύστησαν μεταξύ τους τα τότε αγόρια τους Ρόμπερτ Μέιπλθορπ και Πίτερ Μπαρνόφσκι: «Επιστρέφω στο σημείο εκκίνησης, όταν η Τζούντι και εγώ συναντηθήκαμε εκείνη την ημέρα, το καλοκαίρι του 1968. Κανένας από τους φίλους μας Ρόμπερτ και Πίτερ δεν επιβίωσαν τον 20ό αιώνα» είναι τα λόγια της Σμιθ, από τα οποία μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το βιβλίο «Patti Smith 1969-1976» αποτελεί το ιλουστρασιόν μνημείο μιας σχέσης που σπανίζει, της αειθαλούς γυναικείας φιλίας. Θ.Δ.

info Αναζητήστε στο amazon.com την έκδοση «Patti Smith 1969-1976», με φωτογραφίες της Τζούντι Λιν.