Το πλαίσιο του κοινωνικού διαλόγου για την αντιμετώπιση της κρίσης στο κέντρο της Αθήνας παρουσίασε την Δευτέρα 19 Μαρτίου ο Πρόεδρος της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος κ. Χρήστος Πολυζωγόπουλος. «Το ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας δίνει την εικόνα ολόκληρης της χώρας και αντικατοπτρίζει, ιδιαίτερα σήμερα, τις δυνατότητες που έχουμε ή δεν έχουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες της κοινωνίας» είπε επισημαίνοντας ότι η πόλη έχει ανάγκη να δημιουργήσει και πάλι.

Η σταδιακή υποβάθμιση του κέντρου της Αθήνας, από την δεκαετία του ’50 ακόμα, σήμερα διογκώνεται εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, της παράνομης μετανάστευσης, της αναποτελεσματικότητας του πολιτικο – διοικητικού συστήματος και της αυξανόμενης εγκληματικότητας.

«Η Αθήνα έχει χάσει την ταυτότητά της. Η παγκόσμια κοινωνία γνωρίζει και σέβεται περισσότερο από εμάς την πολιτιστική και πολιτισμική διαδρομή της Αθήνας και τις παγκόσμιες αξίες και ιδανικά που έχουν αναδειχθεί σε αυτή» τόνισε ο Αντιπρόεδρος κ. Ηλίας Ηλιόπουλος.

Για την αντιμετώπιση της πλήρους απαξίωσης των ιστορικών ορόσημων και διαδρομών της πόλης (πλατεία Κλαυθμώνος, Εμπορικό Τρίγωνο, οδός Αθηνάς, πλατεία Θεάτρου, Μουσείο, πλατεία Βικτωρίας κλπ), η Ο.Κ.Ε. προτείνει 8 άξονες δράσης δίνοντας προτεραιότητα στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και των βασικών οικονομικών δραστηριοτήτων όπως ο τουρισμός και το εμπόριο.

«Είναι αδιανόητο σε μια πόλη για την οποία γράφουν τα σχολικά βιβλία όλου του κόσμου να μην έχουμε 30 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο, όπως έχει για παράδειγμα η Πράγα» τόνισε ο κ. Νικόλαος Σκορίνης, Αντιπρόεδρος από την Ομάδα των εργοδοτών. Ως προς αυτό προτείνονται ως κίνητρα τα συνδυαστικά πακέτα διαμονής, φαγητού, αγορών, επισκέψεων και εκδηλώσεων, καθώς και η επικέντρωση σε μορφές τουρισμού όπως συνεδριακός, γαστρονομικός, πολιτιστικός και τουρισμός αγορών.

Όλοι οι ομιλητές επισήμαναν ότι δεν μπορούμε να θεωρούμε δεδομένο ότι όσοι «κατεβαίνουν στην Ομόνοια χρειάζονται πανοπλία», το πρόβλημα της βίας και της εγκληματικότητας μπορεί και πρέπει να λυθεί.

Σε αυτό τον άξονα, εκτός από την αστυνόμευση και την καταστολή αξιόποινων πράξεων, προτείνονται και δράσεις όπως η επανάχρηση εγκαταλελειμμένων κτηρίων και η απόσυρση παλαιών. Επίσης, ο χαρακτηρισμός κρίσιμων περιοχών του Δήμου Αθηναίων ως «Ειδικών Ζωνών Ανάπλασης» με σκοπό την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική τους αναζωογόνηση.

Μια ακόμα πρόταση, που τελευταία κερδίζει έδαφος είναι το λεγόμενο city branding, δηλαδή η διαμόρφωση μιας ξεχωριστής ταυτότητας σε επιμέρους περιοχές της πόλης, η οποία θα γίνει πόλος έλξης για συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. Παράδειγμα αποτελούν οι συστάδες επιχειρήσεων ή clusters που έχουν προταθεί ή προγραμματιστεί, όπως οι επιχειρήσεις τεχνολογικού προσανατολισμού και οι εκτυπωτικές δραστηριότητες στην περιοχή των Εξαρχείων ή η αγορά μπαχαρικών στην Κεντρική Αγορά της οδού Αθηνάς.

Οι επιπλέον άξονες στους οποίους επικεντρώνει το πλαίσιο των θέσεων της Ο.Κ.Ε. είναι η αναθέρμανση της αγοράς ακινήτων, η ψηφιακή πόλη, η ενίσχυση του κοινωνικού χαρακτήρα της και η στήριξη του εθελοντισμού.

Η πρωτοβουλία αυτή σκοπό έχει να συγκεράσει τις θέσεις των παραγωγικών φορέων που εκπροσωπούνται στην Ο.Κ.Ε., δηλαδή εργοδοτών, εργαζομένων, αγροτών, ελεύθερων επαγγελματιών, καταναλωτών κ. ά., για την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης βιώσιμης στρατηγικής. Οι τελικές θέσεις – προτάσεις αναμένεται να είναι έτοιμες εντός του Μαΐου.