Το Μνημόνιο (Νόμος 3985/01/07/2011 ΦΕΚ 151) υποχρεώνει τη χώρας μας να έχει ,εντός του 4ου τριμήνου του 2012,έσοδα από την διάθεση του «ψηφιακού μερίσματος» ,δηλαδή η χώρα μας επιβάλλεται ,εκ των πραγμάτων, να έχει, μέχρι τότε, παρουσιάσει την εθνική σχεδίαση για την μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεοπτική μετάδοση. Στην Ελλάδα ποιοι ,εκ του Νομου και καθήκοντος, αλλά και λόγω των ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ, πολιτιστικών και επιχειρηματικώ ν παραμέτρων παρακολουθούν το θέμα,εκτός από την Τροικα που το ενέταξε στο Μνημόνιο;

Θα έπρεπε οι αρμόδιοι τομεάρχες ολων των κομμάτων Θα έπρεπε οι πολιτιστικοί και ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ φορείς στο μέτρο που τους απασχολεί και προβληματίζει το νέο τοπίο των ΜΜΕ όπως αυτό θα δημιουργηθεί στη νέα ψηφιακή εποχή Θα έπρεπε το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβουλιο Η Ελληνική προσέγγιση Μόνο η ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών ) φαίνεται να παρακολουθεί το θέμα και μάλιστα εζήτησε σχετική μελέτη από ένα γνωστό ξένο Οικο με μεγάλη εμπειρία σε Ευρωπαικό επίπεδο(Aegis).

Η μελέτη αφορά τον τομέα δραστηριότητας και ευθύνης της ΕΕΤΤ ,που είναι τεχνικά και τεχνολογικά θέματα. Εζητήθηκε εν τούτοις -εκτος κυρίου αντικειμένου της μελέτης- από την ξενη Εταιρεία ,με βάση και την διεθνή της εμπειρία, να αξιολογήσει και την Ελληνική προσέγγιση στο θεσμικό πλαίσιο αδειοδοτήσεων.Αυτη η αξιολόγηση (παραγραφος 6,σελιδα 39 της μελέτης που παραδόθηκε στην ΕΕΤΤ τον Ιουνιο 2009) υπήρξε σαφέστατα αρνητική στα όρια της απαξιωτικής : ” we are not aware of any country other than Greece where the frequencies are licensed direcly to the content providers’ Η Ελληνική προσέγγιση είναι όντος λανθασμένη και αδιανόητη σε Ευρωπαικό επίπεδο!!

Οι σχετικές ελληνικές αποφάσεις πρέπει να ληφθούν εγκαίρως κατά τρόπο ώστε να αποφευχθεί μια νομοθετική ρύθμιση την τελευταία στιγμή υπο το κράτος πανικού,λογω των προαναφερθεισών ημερομηνιών του Μνημονίου. H νέα τηλεόραση στα UHF ανοίγει νέες προοπτικές και δημιουργεί θέσεις εργασίας με την χρήση των συχνοτήτων και σε εφαρμογές πέρα από αυτές των σημερινών κλασσικών broadcasters , δυνατότητες για αδειοδοτήσεις νέων δραστηριοτήτων στο τομέα των πολυμεσικών υπηρεσιών (multimedia,spin-off,καινοτόμες εφαρμογές,νέες δραστηριότητες από νέους ανθρώπους κλπ) .

Η χρήση και εκμετάλλευση ενός τμήματος ψηφιακού φάσματος επιτρέπει την δημιουργία καινοτόμων υπηρεσιών και δραστηριοτήτων από νέους φορείς και νέους επιχειρηματίες στον τομέα των νέων τεχνολογιών της νέας τηλεόρασης και των media. Το Νομικό θεσμικό Πλαίσιο, προφανώς, θα στοχεύει στην ανάδειξη της «Εθνικής προστιθέμενης αξίας » που η Πολιτεία και η Βουλή θα έχει καθορίσει για τη μετάβαση στη νέα ψηφιακή τηλεόραση λαμβάνοντας υπόψη και τα θεμιτά αντικρουόμενα επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα και όλες τις άλλες παραμέτρους.

Ειναι άπειρες οι εφαρμογές και απεριόριστα τα παραδείγματα που μπορούν να αναφερθούν προκειμένου να αναδειχθούν οι περιπτώσεις «προστιθέμενης αξίας» για δημιουργία θέσεων εργασίας και νεων δραστηριοτήτων που η νεα χρήση των τηλεοπτικών συχνοτήτων μπορεί να σηματοδοτήσει.Μια περιπτωση είναι αυτή των πνευματικών δημιουργών στον τομέα του ελληνικού κινηματογράφου και των media : είναι δύσκολο για τους νέους πνευματικούς δημιουργούς να παρουσιάσουν τα έργα τους αφού εν πολλοίς η διανομή και προβολή προαπαιτεί επαφή και συμφωνίες με οργανωμένες εταιρείες διακίνησης σε αίθουσες ανά την επικράτεια ή με κάποιο από τους σημερινούς κλασσικούς broadcasters.

Και ενώ οι δυνατότητες δημιουργίας του έργου ενός νέου δημιουργού έχουν διευκολυνθεί παρά πολύ-με την ύπαρξη προσιτού διαθέσιμου εξοπλισμού και μέσων για editing – αντιθέτως έχουν δυσκολέψει οι δυνατότητες παρουσίασης στο κοινό (διανομή /προβολή/ παρουσίαση). Τις ίδιες δυσκολίες συναντούν όλοι οι δημιουργοί στην ευρύτερη περιοχή των media, προκειμένου να παρουσιάσουν καινοτόμες τηλεοπτικές παραγωγές (ειδικής στόχευσης) ή/και νέες υπηρεσίες.

Και όμως επί παραδείγματι ένα ολόκληρο διαγωνιστικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους θα μπορούσε να προβληθεί σε μια ολόκληρη πόλη (λ.χ. 20 βραβευμένα έργα σε μια μέρα 12 ωρών) κάνοντας απλή χρήση των δυνατοτήτων της υποδομής (ουδέτερης) και αυτό δίχως κανένα τεχνικό ή άλλης φύσεως πρόβλημα αφού η ψηφιακή δέσμη στο μεγάλο της ποσοστό θα χρησιμοποιείται την ίδια ώρα, από τον ίδιο πομπό,την ίδια συχνότητα για μετάδοση των κλασσικών τηλεοπτικών προγραμμάτων των κλασσικών τοπικών τηλεοπτικών σταθμών της πόλης η/και αυτών εθνικής κάλυψης.

Είναι προφανής η πολιτιστική/πολιτική και επιχειρηματική διάσταση του θεσμικού πλαισίου αδειοδοτήσεων στη χρήση του φάσματος uhf, για το λόγο αυτό το θέμα πρέπει να συζητηθεί εγκαίρως στη Βουλή πριν φθάσουμε –υπο καθεστώς πανικού λόγω των ημερομηνιών του Μνημονίου –σε πρόχειρες αποφάσεις

Μάντακας Χαράλαμπος

www.telecomlab.gr/metil.htm