Η διατροφή που ακολουθεί η έγκυος μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στο DNA του παιδιού της αυξάνοντας τον κίνδυνο για παχυσαρκία αργότερα στη ζωή του. Αυτό αναφέρει μια νέα μελέτη η οποία δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό «Diabetes». Σύμφωνα με αυτήν η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων υδατανθράκων όπως το ψωμί ή τα ζυμαρικά από την έγκυο προκαλεί τροποποιήσεις σε τμήματα του DNA του εμβρύου που κυοφορεί. Οι αλλαγές αυτές οδηγούν τελικώς σε παιδιά με περιττά κιλά.

Προηγούμενες μελέτες σε ζώα έχουν δείξει ότι οι αλλαγές στη διατροφή της εγκύου μπορούν να προκαλέσουν αλλαγές στη λειτουργία γονιδίων – πρόκειται για τις επονομαζόμενες επιγενετικές αλλαγές. Στο πλαίσιο της καινούργιας μελέτης η διεθνής ομάδα ερευνητών με επικεφαλής ειδικούς του Πανεπιστημίου του Σαουθάμπτον έλαβε δείγματα ομφαλίου λώρου και αναζήτησε «επιγενετικούς δείκτες».

Οι «ένοχοι» υδατάνθρακες

Όπως προέκυψε οι γυναίκες που κατανάλωναν πολλούς υδατάνθρακες είχαν παιδιά που εμφάνιζαν αυτούς τους δείκτες. Στη συνέχεια από τη μελέτη φάνηκε να υπάρχει ισχυρή σύνδεση μεταξύ των επιγενετικών δεικτών που εντόπισαν οι επιστήμονες και της εμφάνισης παχυσαρκίας στα παιδιά σε ηλικία έξι και εννέα ετών.

Σημειώνεται ότι οι αλλαγές που εντόπισαν οι ερευνητές εμφανίζονταν στο γονίδιο RXRA το οποίο εμπλέκεται στην παραγωγή της βιταμίνης A που συνδέεται με την επεξεργασία του λίπους από τα κύτταρα.

Ασχετο το βάρος της μητέρας

Ο επικεφαλής της μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον καθηγητής Κιθ Γκόντφρι ανέφερε στο βρετανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο BBC ότι η επίδραση των επιγενετικών αλλαγών στον κίνδυνο παχυσαρκίας του παιδιού είναι σημαντικά μεγαλύτερη από το βάρος του παιδιού κατά τη γέννηση. Προσέθεσε επίσης ότι η παχυσαρκία του τέκνου δεν φαίνεται να σχετίζεται με το πόσο αδύνατη ή παχιά είναι η μητέρα του.

Σύμφωνα με τον καθηγητή το μήνυμα της μελέτης προς τις εγκύους είναι να λαμβάνουν σοβαρά τις συμβουλές των γιατρών τους για σωστή διατροφή. «Πρέπει να έχουν στο μυαλό τους ότι η διατροφή τους κατά την εγκυμοσύνη μπορεί να έχει μακροπρόθεσμη επίδραση στην υγεία του παιδιού που θα φέρουν στον κόσμο».