Ένα Μνημόνιο Συναντίληψης, το οποίο προβλέπει την δημιουργία ενός ταμείου εγγυοδοσίας και μίας κρατικής εταιρίας ειδικού σκοπού και υπόσχεται την συνέχιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης και την μείωση των διοδίων κατά 50% σε δρόμους που βρίσκονται υπό κατασκευή και 25- 30% στα έτοιμα τμήματα για μία τριετία, αποτελεί την οριστική πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στο ζήτημα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων.
Μάλιστα, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, το δημόσιο θα έχει την δυνατότητα χρήσης της συγκεκριμένης εταιρίας ειδικού σκοπού, ονόματι, «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι» και για τη μείωση του χρέους, καθώς και για την επιδότηση (της μείωσης) των διοδίων και την μακροπρόθεση διασφάλιση της χρηματοδότησης των συμβάσεων παραχώρησης, μέσω της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων του κράτους από τα διόδια.
Αυτή η εξέλιξη, η οποία επιβεβαιώνει προηγούμενο ρεπορτάζ του «Βήματος», έρχεται να δώσει το «φιλί της ζωής» στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, η κατασκευή των οποίων αντιμετωπίζει προβλήματα, λόγω της παύσης της δανειοδότησης από 43 ελληνικές και ξένες τράπεζες.
Το Μνημόνιο Συναντίληψης θα αποσταλεί εντός των επόμενων ημερών στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να δώσουν την απάντησή τους. Όπως διευκρίνισε ο υπουργός Υποδομών, κ. Δημ. Ρέππας, τυχόν συμφωνία θα οδηγήσει και σε ανάλογη νομοθετική πρωτοβουλία, δηλαδή σε σχέδιο νόμου, που θα έρθει να προστεθεί στις κυρωθείσες από τη Βουλή συμβάσεις παραχώρησης.
Επίσης, όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, η επιδείνωση των προβλήματων στις συμβάσεις παραχώρησης, θα έστελνε ένα λανθασμένο μήνυμα για το επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα στο εξωτερικό, ενώ τόνισε ότι το σχέδιο βρίσκεται σε γνώση των δανειστών της χώρας.
Το σχέδιο αναλυτικάΤο υπουργείο Οικονομικών θα δημιουργήσει έναν εγγυητικό λογαριασμό με δικαιούχο το δημόσιο στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου θα προκαταβάλει μέρος της συμβολής του για τα έργα, ύψους 500 εκατ. ευρώ, που θα εγγυάται ισόποσες πιστώσεις από τις τράπεζες στους παραχωρησιούχους, προκειμένου να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση σε αυτό το μεταβατικό στάδιο.
Μακροπρόθεσμα, θα συγκροτηθεί εταιρία ειδικού σκοπού, με το όνομα «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», η οποία θα έχει το σύνολο των δικαιωμάτων του δημοσίου από τα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια, και η οποία θα επιδοτήσει την μείωση των διοδίων, θα διασφαλίσει την χρηματοδότηση των συμβάσεων μέσω της τιτλοποίησης των εν λόγω πόρων και θα δώσει την δυνατότητα στο κράτος να την χρησιμοποιήσει στη μείωση του χρέους.
Η «προίκα» της «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», για τη δημιουργία της οποίας βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία πρόσληψης συμβούλων, θα «προικιστεί» με περίπου 20 δισ. ευρώ, όσα υπολογίζονται ότι θα είναι τα έσοδα του κράτους από τα διόδια για το διάστημα που θα είναι εν ισχύι οι συμβάσεις παραχώρησης. Βέβαια, όπως διευκρίνισε ο κ. Παπακωνσταντίνου το κεφάλαιο της εταιρίας θα συγκεκριμενοποιηθεί από τον χρηματοοικονομικό σύμβουλο που θα προκύψει, ο οποίος θα καθορίσει την παρούσα αξία του.
Η επιδότηση του διοδίου από τους πόρους της εταιρίας θα επιτρέψει την τεχνητή μείωση της τιμής των διοδίων με 50% στα υπό κατασκευή τμήματα και 25-30% στα ολοκληρωμένα κομμάτια των αυτοκινητοδρόμων. Η εταιρεία, πάντως, θα ιδρυθεί «σε επόμενη φάση», όπως είπε ο κ. Ρέππας, ο οποίος απέφυγε να τοποθετηθεί, εάν αυτή θα τύχει κάποιας ιδιαίτερης πορείας, όπως η μετοχοποίηση ή η είσοδός της στο Χρηματιστήριο.
Τα υπόλοιπα ζητήματαΌπως διευκρίνισε ο υπουργός Υποδομών, μέχρι το 2013 θα έχει εγκατασταθεί το ηλεκρονικό σύστημα διοδίων, το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα αναλογικής χρέωσης και καλύτερης εκπτωτικής πολιτικής για τους μόνιμους κατοίκους, τους σταθερούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων και ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, ενώ μίλησε για την ανάγκη ολοκλήρωσης των παράπλευρων οδικών δικτύων.
Ο κ. Ρέππας μίλησε και για το ενδεχόμενο «ετεροχρονισμού» στην αποπεράτωση τμημάτων, στα οποία η χάραξη πρέπει να τροποποιηθεί λόγω αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ γνωστοποίησε την σύναψη Μνημονίου Κατανόησης μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της «Ολυμπίας Οδού» για τα 68 σημεία, όπου η νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων Πάτρας – Κιάτου συναντά τον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο. Ακόμη, σημείωσε ότι στο έργο της Ιόνιας Οδού θα αλλάξει η χάραξη στο σημείο της Κλόκοβας και θα δημιουργηθεί σήραγγα, αντί της διαπλάτυνσης του υφιστάμενου επαρχιακού δρόμου.
Μετά το Πάσχα η πρόταση της κυβέρνησης θα συζητηθεί και στη Βουλή. «Χωρίς μία συμφωνία, θα έχουμε θέμα συνέχισης της χρηματοδότησης από τις τράπεζες. Αν πούμε «νίπτουμε τας χείρας μας» θα είναι μία χαιρέκακη στάση» είπε ο υπουργός.
Ο κ. Ρέππας σημείωσε ότι το σχέδιο της κυβέρνησης αποτελεί μία πρωτοβουλία ευθύνης, κατηγόρησε τη ΝΔ για «υψηλό βαθμό αστοχίας» στη δημιουργία των συμβάσεων παραχώρησης και τόνισε ότι πλέον η δημόσια διοίκηση έχει συσσωρεύσει αρκετή εμπειρία γύρω από τα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Ο υπουργός Υποδομών κατέληξε ότι «δεν είναι ανάγκη να χωριστούμε σε δημοσιονομιστές και κοινωνιστές».