Ιδιαίτερα θετικό και ελπιδοφόρο είναι το γεγονός ότι έπειτα από δυόμισι χρόνια οι εξαγωγές μας άρχισαν να παρουσιάζουν αύξηση και οι εισαγωγές να μειώνονται. Το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα έχει λειτουργήσει και εξακολουθεί να λειτουργεί θετικά στην εσωτερική αγορά (Ευρωπαϊκή Ενωση). Η καταξίωση της Κρήτης ως τουριστικού προορισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στον διατροφικό τουρισμό και στον αγροτουρισμό, βοηθά σημαντικά τις εξαγωγές της Κρήτης, που τελευταία παρουσιάζουν μια σταθερά ανοδική πορεία.

Δεν θα πρέπει να μείνει απαρατήρητο ότι η Κρήτη δεν αποτελεί μόνο περιφέρεια εξαγωγών αγροτικών προϊόντων. Στο νησί δραστηριοποιούνται τρεις τουλάχιστον κορυφαίες εταιρείες παραγωγής και μεταποίησης πλαστικών προϊόντων με παγκόσμια εξαγωγική δράση. Κάποια από τα προϊόντα αυτών των εταιρειών είναι παγκοσμίως πατενταρισμένα και εμπεριέχουν καινοτόμες ιδέες, εφαρμοσμένες στην παραγωγική διαδικασία, με όφελος στον τελικό χρήστη. Το ποσοστό που καταλαμβάνουν τα προϊόντα αυτά επί των συνολικών εξαγωγών της Κρήτης ξεπερνά το 15%, αποτελώντας έναν σημαντικό μοχλό διαφορετικής ανάπτυξης για την τοπική οικονομία. Oι υψηλές διακυμάνσεις του ευρώ σε σχέση με τα ξένα νομίσματα- και κυρίως με το δολάριο- έχουν οδηγήσει στρατηγικά αυτές τις εταιρείες να εγκαταστήσουν παραγωγικές μονάδες σε άλλες χώρες, τόσο εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά κυρίως εκτός, όπως λ.χ. στην Κίνα, στην Τουρκία, στην Πολωνία κ.α. Αξιο λόγου επίσης είναι ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 15% των εξαγωγών των κρητικών προϊόντων αφορά βιομηχανικά προϊόντα. Η παραμονή λοιπόν στο ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα αποτελεί μονόδρομο για την ενίσχυση των κρητικών εξαγωγών αλλά και γενικά των εξαγωγών της Ελλάδας.

Η λογική ισοτιμία ευρώ- δολαρίου μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση των κρητικών εξαγωγών προς τις τρίτες χώρες. Εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς το παραπάνω γεγονός αναλύοντας τα στοιχεία του πρώτου εννεαμήνου του 2010 που δείχνουν μια μικρή αύξηση των εξαγωγών μας προς τις χώρες εκτός της ΕΕ. Το συγκεκριμένο εννεάμηνο το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα κατέγραψε απώλειες της τάξεως του 12% έχοντας βρεθεί για πολλούς μήνες υπό πίεση. Η χαμηλότερη ισοτιμία του ευρώ έναντι του δολαρίου βοηθάει την ανάπτυξη των εξαγωγών προς τις χώρες εκτός ευρωζώνης φέρνοντας πραγματικό συνάλλαγμα στη χώρα μας.

Για να γίνουν όλα τα παραπάνω μονόδρομος για την Κρήτη είναι η ανάπτυξη των εξαγωγών της αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία του regional marketing, αναδιαρθρώνοντας ουσιαστικά την παραγωγική διαδικασία με αύξηση της παραγωγικής βάσης σε προϊόντα δυνατά στο εσωτερικό, με εξωστρεφή ταυτότητα, για την αύξηση του εθνικού μας πλούτου. Οι αγροτικές επιδοτήσεις θα πρέπει να καταβάλλονται σε αυτούς που παράγουν πραγματικά και μελλοντικά να έχουν ως στόχο τις νέες πραγματικές καλλιέργειες ανταγωνιστικών προϊόντων στη διεθνή αγορά.

Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης.