Η ταραχώδης ζωή της Γουίνι, πρώην συζύγου του Νέλσον Μαντέλα κι εμβληματική μορφή του αγώνα κατά του απαρτχάιντ βρίσκεται στο επίκεντρο της ομότιτλης όπερας η οποία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα την προσεχή Ανοιξη- τον Απρίλιο του 2011 συγκεκριμένα- στη σκηνή του Κρατικού Θεάτρου της Νότιας Αφρικής. Οπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα The Guardian, πρόκειται για το πρώτο έργο λυρικού θεάτρου που θα έχει γραφεί κι ενορχηστρωθεί εξ΄ολοκλήρου στην χώρα· το λιμπρέτο είναι γραμμένο στ΄αγγλικά και την τοπική γλώσσα ενώ η μουσική – για ορχήστρα 60 ατόμων- συνδυάζει δυτικές και παραδοσιακές αφρικανικές μελωδίες.

Οι συντελεστές του εγχειρήματος θεωρούν πως, παρότι μια όπερα για τον ίδιο τον Μαντέλα θα κινδύνευε να κατηγορηθεί ως «αγιογραφία», στην περίπτωση της πρώην συζύγου του τα πράγματα είναι διαφορετικά, πιο αντικειμενικά και ψύχραιμα. Στην διάρκεια του απαρτχάιντ, η Γουίνι κατηγορήθηκε για την απαγωγή ενός 14χρονου ο οποίος, λίγο αργότερα, δολοφονήθηκε από ένα μέλος της ασφάλειάς της. Χώρισε από τον Μαντέλα το 1992 ύστερα από δημοσιοποίηση κατηγοριών για απιστία, ενώ έντεκα χρόνια αργότερα κατηγορήθηκε για περισσότερες από 40 περιπτώσεις απάτης. Ωστόσο για πολλούς, παραμένει κομβική προσωπικότητα του αντιρατσιστικού αγώνα έχοντας μάλιστα χαρακτηριστεί και «μητέρα του έθνους».

«Η Γουίνι είναι ο απόλυτος οπερατικός χαρακτήρας»,

δηλώνει ο Γουόρεν Γουίλενσκι, παραγωγός και λιμπρετίστας της παραγωγής. «Τα ανεβοκατεβάσματα της ζωής της είναι πραγματικά μεγάλα για μια απλή δραματική ιστορία. Το έργο δεν θα μιλά για μια μεγάλη ηρωίδα, αλλά για έναν χαρακτήρα ανθρώπινο. Ηταν παρούσα σε μια δύσκολη εποχή και μάλιστα χωρίς καμιά υποστήριξη κι εξέφρασε τον αγώνα ενός ολόκληρου λαού. Προσπαθούμε να πούμε αντικειμενικά μια ιστορία η οποία δεν έχει ειπωθεί ποτέ…»

Η μορφή του Μαντέλα, ωστόσο, δεν εμφανίζεται στην όπερα. «Σκεφθήκαμε ότι θα υπερκάλυπτε την πρωταγωνιστική ηρωίδα…» σχολίασε ο Γουίλενκι.