«Η εμπιστοσύνη αποκαθίσταται,αλλά ο κόσμος δεν επιστρέφει στις παλαιές συνήθειές του.Εχουν περικόψει τις παραπανίσιες δαπάνες τους. Αλλά το αυτοκίνητο είναι ένα προϊόν που στηρίζεται κατ΄ εξοχήν στο παραπανίσιο έξοδο». Η διαπίστωση αυτή, την οποία έκανε μιλώντας στους «Financial Τimes» ο συμπροεδρεύων της αμερικανικής εταιρείας συμβούλων Στέφανο Αβέρσα, δείχνει τι περιμένει ο κλάδος του αυτοκινήτου. Διότι, όπως σημειώνει ο Τζον Ριντ των FΤ, η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία επιστρέφει στη ζωή, αλλά απέχει πολύ για να επιστρέψει στις «business as usual». Το πρόβλημα των αυτοκινητοβιομηχανιών- και όχι μόνο των αμερικανικών, που έχουν αλλάξει ρότα και προτεραιότητες, αλλά εξακολουθούν να βασίζονται στην πώληση μεγάλων και δαπανηρών αυτοκινήτων- δεν είναι μόνο ότι οι νέοι σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες έχουν πάψει να ενθουσιάζονται με την απόκτηση ενός αυτοκινήτου. Είναι ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές αντιμετωπίζουν το αυτοκίνητο όχι ως προσωπική επιβράβευση ή κοινωνική καταξίωση αλλά ως μεταφορικό μέσο, και μάλιστα εχθρικό προς το περιβάλλον και προς την… τσέπη τους. Τείνουν να το δουν ως «αναγκαίο κακό» και να περιορίσουν τη χρήση του στο ελάχιστο. Γι΄ αυτό και στρέφονται στα μικρότερου μεγέθους και οικονομικότερα αυτοκίνητα.

Οι κατασκευαστές, βεβαίως, λαμβάνουν υπόψη τους τα σημάδια της αγοράς. Και προσαρμόζουν την παραγωγή τους στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Οι ενδείξεις των πρώτων μηνών του έτους είναι πολύ ενθαρρυντικές για τον βιομηχανικό αυτό κλάδο, ο οποίος σημειωτέον ότι περιλαμβάνεται μεταξύ εκείνων με τις καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης το επόμενο χρονικό διάστημα βάσει των αναλύσεων των ειδικών. Δεν είναι τυχαίο ότι στην αμερικανική αγορά οι πωλήσεις αυτοκινήτων εκτινάχθηκαν κατά 20% υψηλότερα τον Απρίλιο, φτάνοντας τις 980.000 οχήματα. Πέρυσι την ίδια εποχή η αμερικανική οικονομία βρισκόταν σε ύφεση και δύο εκ των τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών των ΗΠΑ, η General Μotors και η Chrysler, φλερτάριζαν με τη χρεοκοπία.

Εφέτος η Chrysler χάρη στην εξαγορά της από τη Fiat έχει ορθοποδήσεικαι η ιταλική εταιρεία μοσχοπουλάει στις ΗΠΑ το κοσμαγάπητο 500ράκι-, ενώ η General Μotors κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών της μόνο κατά 6,7% επειδή βρίσκεται σε διαδικασία «απαλλαγής» από τέσσερις μάρκες αυτοκινήτων. Οι πωλήσεις των άλλων τεσσάρων που θα διατηρήσει ο όμιλος (πρόκειται για τις Chevrolet, Cadillac, Βuick και GΜC) αυξήθηκαν κατά 20% συγκριτικά με τις πωλήσεις του αντίστοιχου μήνα του 2009. Εντυπωσιακότερη, βεβαίως, είναι η επίδοση της τόσο συκοφαντημένης στην αμερικανική αγορά Τoyota Μotor. Η ιαπωνική εταιρεία, η οποία είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των αμερικανικών και γι΄ αυτό οι «ντόπιοι» κατασκευαστές τη διαβάλλουν όσο μπορούν, κατέγραψε αύξηση των πωλήσεών της κατά 24% τον Απρίλιο φθάνοντας τις 157.369

αυτοκίνητα!

Ακόμη και οι πωλήσεις της Τoyota αυξήθηκαν με ανάλογους ρυθμούς, κατά 24%- φτάνοντας τις 157.369 αυτοκίνητα, μαζί με τα μικρά φορτηγάσε σχέση με πέρυσι.