Την ώρα που στελέχη της British Petroleum και ακόμα τριών εταιρειών κατέθεταν στο Κογκρέσο για το δυστύχημα στη πλατφόρμα Deep Horizon, η BP δημοσιοποίησε βίντεο που δείχνει τη διαρροή πετρελαίου στον πυθμένα και ξεκίνησε νέα επιχείρηση στον Κόλπο του Μεξικού.

Η εταιρεία πόντισε την Πέμπτη μια μεταλλική κατασκευή, γνωστή ως «top-hat» (ημίψηλο καπέλο) σχεδιασμένη να συλλέγει το πετρέλαιο καθώς αναδύεται από το βυθό, προκειμένου να απαντληθεί αργότερα από ειδικά σκάφη.

Η νέα επιχείρηση έρχεται μετά την αποτυχία της BP να συγκρατήσει το πετρέλαιο με έναν πολύ μεγαλύτερο μεταλλικό θόλο, ο οποίος τελικά ανασύρθηκε από το βυθό την Κυριακή λόγω της εμφάνισης κρυστάλλων παγωμένου μεθανίου που εμπόδισαν το υδατοστεγές σφράγισμά του.

Η εταιρεία έχει επίσης ξεκινήσει μια νέα γεώτρηση στον πυθμένα, σε βάθος περίπου 1.600 μέτρων, στην οποία θα διοχετευτούν αργότερα λάσπη και τσιμέντο για να απομονώσουν το κοίτασμα.

Σχεδόν 800.000 λίτρα ακατέργαστου πετρελαίου συνεχίζουν να αναβλύζουν καθημερινά στον κόλπο και κομμάτια πίσσας έχουν αρχίσει να συσσωρεύονται στις ακτές της Λουιζιάνας, της Αλαμπάμας, της Φλόριντας και του Μισισιπή.

Ελαττωματικά συστήματα

Ενώ οι προσπάθειες απορρύπανσης συνεχίζονταν την Τετάρτη, η επιτροπή Ενέργειας και Εμπορίου της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων έπαιρνε καταθέσεις από στελέχη τεσσάρων εταιρειών: της Transocean, που είχε κατασκευάσει την εξέδρα, της BP, που μίσθωνε την εγκατάσταση, της Halliburton, προμηθευτή υλικών και εξοπλισμού, και της Cameron, η οποία κατασκεύασε ένα σύστημα ασφάλειας για τη γεώτρηση.

Η καταστροφή φαίνεται ότι προκλήθηκε από αστοχία του συστήματος αυτού, όταν μια φυσαλίδα μεθανίου ανέβηκε από την τρύπα της γεώτρησης και εξερράγη στην εξέδρα.

Το σύστημα της Cameron παρουσίαζε διαρροή και δεν μπόρεσε να εμποδίσει την άνοδο της φυσαλίδας, προκύπτει από τις καταθέσεις. Ελαττωματικό φαίνεται πως ήταν και ένα δεύτερο σύστημα ασφάλειας που θα σφράγιζε τον αγωγό με κάθετες μεταλλικές ράβδους.

Επικρίσεις από την επιτροπή του Κογκρέσου δέχτηκε και η Halliburton για ελλιπείς ελέγχους της γεώτρησης. «Η γεώτρηση πέρασε τα τεστ θετικής πίεσης, υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι δεν υποβλήθηκε σε δοκιμές αρνητικής πίεσης» δήλωσε, σύμφωνα με το AFP, ο πρόεδρος της επιτροπής Χένρι Ουόξμαν.

Οι καταθέσεις των στελεχών θα μπορούσαν να έχουν συνέπειες σε άλλα έργα της πετρελαϊκής βιομηχανίας, δεδομένου ότι η κυβέρνηση Ομπάμα έχει «παγώσει» τις διαδικασίες αδειοδότησης και πραγματοποιεί ελέγχους και σε άλλες πλατφόρμες, μέχρι να διαλευκανθούν τα αίτια του δυστυχήματος.

Η BP, νομικά υπεύθυνη για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής καταστροφής, έχει δαπανήσει μέχρι στιγμής 450 εκατ. δολάρια, ωστόσο το κόστος αναμένεται να φτάσει τελικά τα αρκετά δισεκατομμύρια δολάρια.