Σαν φρουρός μπροστά από τις αίθουσες του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης όπου εκτίθενται τα έργα της πηγαινοερχόταν χθες το μεσημέρι η βρετανίδα καλλιτέχνις Σάρα Λούκας εποπτεύοντας τις τελευταίες λεπτομέρειες για το στήσιμο της έκθεσης. Σε άλλο τμήμα του μουσείου τα έργα της μεγάλης Λουίζ Μπουρζουά , γλυπτά και γκουάς, δίνουν μια μικρή, πλην ουσιαστική, γεύση της πορείας αυτού του ιερού τέρατος της μοντέρνας τέχνης. Η εικαστική συνομιλία των δύο γυναικών, της 48χρονης Σάρα Λούκας και της 98 ετών πλέον Λουίζ Μπουρζουά, αποτελεί το δυνατό χαρτί της έκθεσης που εγκαινιάζεται αύριο προσφέροντας στο αθηναϊκό κοινό μια εικόνα της τέχνης στον διεθνή χώρο. Από την εποχή όπου βοηθώντας την οικογενειακή επιχείρηση επιδιόρθωνε χαλιά ξανασχεδιάζοντας τα κατεστραμμένα κομμάτια τους σε ηλικία μόλις 11 ετών, στο Παρίσι των αρχών του 20ού αιώνα, έως σήμερα όπου αναγνωρίζεται διεθνώς ως μοναδική προσωπικότητα η Μπουρζουά έχει διανύσει όλα τα σύγχρονα ρεύματα παραμένοντας, όπως ομολογούν όλοι, μοναδική. Στην έκθεση παρουσιάζονται κυρίως έργα της πρώτης περιόδου της (1945-1955), τα οποία ανήκουν στη σειρά «Πρόσωπα» και θεωρούνται σταθμοί της αμερικανικής μεταπολεμικής γλυπτικής (από το 1938 η Μπουρζουά ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη). Ανάμεσά τους και το έργο «CΟΥΟΤΕ», τίτλος που προέρχεται από το ακρωνύμιο ενός σωματείου ιεροδούλων, ως σύμβολο γυναικείας αλληλεγγύης, όπως εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης κ. Γκρέγκορ Μουίρ. «Απείθαρχα θηλυκό» χαρακτηρίζει μάλιστα ο ίδιος αυτό το «ροζ έργο». Υπάρχουν όμως και γλυπτά της δεκαετίας του 1960 που χαρακτηρίζονται από μια γυναικεία γλώσσα, ενώ και τα πιο πρόσφατα έργα της πραγματεύονται τη μητρότητα, την έννοια του ζευγαριού και της οικογένειας.
Η Σάρα Λούκας, εξάλλου, δεν είναι μυστικό ότι έχει επηρεασθεί από την Μπουρζουά, αλλά από τον Χένρι Μουρ ή την Μπάρμπαρα Χέπγουορθ . Εγινε γνωστή στη Βρετανία της δεκαετίας του 1990 ως μέλος της περίφημης ομάδας των «Νέων Βρετανών Καλλιτεχνών» χάρη στα προκλητικά γλυπτά της. «Γυμνά» τιτλοφορείται και η σειρά έργων της που εκτίθεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Και έτσι είναι – όχι όμως με την τρέχουσα έννοια. Τα δικά της γυμνά είναι ανθρώπινα σώματα που ελίσσονται, αναδιπλώνονται και πλέκονται μεταξύ τους προσφέροντας ακαθόριστα σχήματα, άλλοτε αισθησιακά, άλλοτε προκλητικά και άλλοτε απλώς γκροτέσκα. Εδώ πρώτη ύλη είναι τα νάιλον καλσόν παραγεμισμένα με πούπουλο τα οποία, καθώς συστρέφονται, δημιουργούν γλυπτά σχήματα με αναφορές στο ανθρώπινο σώμα και στα δύο φύλα, θέτοντας ερωτήματα στον παραδοσιακό ορισμό τους. «Πιστεύω ότι έχουν κάτι πολύ ανθρώπινο επάνω τους και πολύ αισθησιακό» λέει η ίδια για αυτές τις δημιουργίες.
ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1, τηλ. 210 7228.321.
η Από 12 Μαΐου ως 12 Σεπτεμβρίου.