• Αναζήτηση
  • Εφοπλιστικές επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ οδηγούν στη δημιουργία ενός σύγχρονου ναυτιλιακού κέντρου

    Ενα City στην καρδιά του Πειραιά

    Ε να μικρό City, στα πρότυπα της ονομαστής γειτονιάς του Λονδίνου που φιλοξενεί τους έλληνες εφοπλιστές, έχει αρχίσει να ξεφυτρώνει στην καρδιά του Πειραιά. Στις άλλοτε υποβαθμισμένες γειτονιές των παλιών Καρβουνιάρικων και των Υδραίικων ολοένα και περισσότεροι εφοπλιστές αγοράζουν κτίρια και επενδύοντας αρκετά εκατομμύρια ευρώ δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη μετατροπή του Πειραιά σε ένα πραγματικό, σύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο. Οι εκτάσεις που έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον των εφοπλιστών την τελευταία δεκαετία εκτείνονται στη ζώνη που ξεκινάει από τον Αγιο Διονύσιο και φθάνει ως τον σιδηροδρομικό σταθμό Πελοποννήσου.

    Ε να μικρό City, στα πρότυπα της ονομαστής γειτονιάς του Λονδίνου που φιλοξενεί τους έλληνες εφοπλιστές, έχει αρχίσει να ξεφυτρώνει στην καρδιά του Πειραιά. Στις άλλοτε υποβαθμισμένες γειτονιές των παλιών Καρβουνιάρικων και των Υδραίικων ολοένα και περισσότεροι εφοπλιστές αγοράζουν κτίρια και επενδύοντας αρκετά εκατομμύρια ευρώ δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη μετατροπή του Πειραιά σε ένα πραγματικό, σύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο.

    Οι εκτάσεις που έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον των εφοπλιστών την τελευταία δεκαετία εκτείνονται στη ζώνη που ξεκινάει από τον Αγιο Διονύσιο και φθάνει ως τον σιδηροδρομικό σταθμό Πελοποννήσου. Τα παλαιά κτίρια της περιοχής του Παπαστράτου γκρεμίζονται και δίνουν τη θέση τους σε πολυώροφα μεγαθήρια κατασκευασμένα από γυαλί και ατσάλι, τα οποία δίνουν διαφορετικό τόνο στον χαρακτήρα της παρηκμασμένης άλλοτε βιομηχανικής γειτονιάς του Πειραιά.

    Εκτός από τη διαθεσιμότητα των οικοπέδων, ένας άλλος σημαντικός λόγος για τον οποίο οι εφοπλιστές επιλέγουν τη συγκεκριμένη περιοχή για να ανεγείρουν τα «διοικητήρια» τους είναι η πολύ χαμηλή αξία της γης. Παράλληλα το γεγονός ότι η ευρύτερη ζώνη του λιμανιού σταδιακά αναμένεται να μετατραπεί και σε συγκοινωνιακό κόμβο (τραμ και προαστιακός), αυξάνει τις δυνατότητες πρόσβασης σε μια γωνιά του Πειραιά, όπου η κυκλοφοριακή συμφόρηση αποτελεί μείζον πρόβλημα. Ενας από τους πρώτους έλληνες εφοπλιστές που αποφάσισαν να αγοράσουν έκταση στην καρδιά του Πειραιά είναι ο κ. Ι. Κούστας, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της εταιρείας «Danaos Corporation». Η εταιρεία διαθέτει 31 πλοία και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Το κτίριο της «Danaos» είναι κατασκευασμένο από γυαλί και γρανίτη και ξεχωρίζει μεταξύ των υπόλοιπων οικοδομημάτων της Ακτής Κονδύλη που «βλέπουν» στο λιμάνι.

    Επί της οδού Αιγάλεω, σε ένα στενάκι που «κατεβαίνει» κάθετα στην Ακτή Κονδύλη, σχεδόν δίπλα στο κτίριο της «Danaos», δεσπόζουν τα ιδιόκτητα ακίνητα της «Golden Union» του εφοπλιστή κ. Θ.Βενιάμη. Στα σχέδια του εφοπλιστή από τον Βροντάδο της Χίου περιλαμβάνεται η ανέγερση κτιρίου στο οικοδομικό τετράγωνο που βρίσκεται απέναντι από το ήδη υπάρχον και η ένωσή τους με εναέρια γέφυρα.

    Στην ευρύτερη περιοχή Παπαστράτου («βαπτίστηκε» έτσι από το εργοστάσιο της ομώνυμης καπνοβιομηχανίας) στεγάζονται πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Μεταξύ εκείνων που έχουν τα «στρατηγεία» τους στην περιοχή περιλαμβάνονται η οικογένεια Θεραπιώτη και ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών Πλοίων κ. Ν. Βαρβατές , ενώ επενδυτικό ενδιαφέρον για τα ακίνητα της περιοχής έχουν εκδηλώσει ο εφοπλιστής κ. Ευ. Μαρινάκης της Capital Shipping και ο προέδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Ν.Ευθυμίου .

    Στην Ακτή Κονδύλη διατηρούν τα κεντρικά γραφεία τους οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις «Μινωικές Γραμμές», ΑΝΕΚ και «Ηellenic Seaways». Στην Ακτή Κονδύλη βρίσκονται επίσης τα κεντρικά γραφεία των επιχειρήσεων του εφοπλιστή κ. Βικ. Ρέστη, ο οποίος έχει γίνει τον τελευταίο καιρό γνωστός και από την εξάπλωσή του στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά υπάρχουν βέβαια και τα κτίρια που στεγάζουν τις εταιρείες πολλών από τα παλαιότερα και «κλασικά» ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας. Στην Ακτή Μιαούλη στεγάζονται οι εταιρείες των παλαιών και γνωστών εφοπλιστικών οικογενειών Λεμού, Χανδρή και Πολέμη.

    Ωστόσο, όπως κάθε περιοχή χαρακτηρίζεται από ένα εμβληματικό κτίριο ή κάποια άλλη κατασκευή, έτσι και το City του Πειραιά χρειάζεται το σημείο αναφοράς του. Ο Δήμος Πειραιά φιλοδοξεί να καταστήσει έμβλημα της περιοχής τον επονομαζόμενο Πύργο του Πειραιά, ο οποίος είναι ορατός σε απόσταση πολλών χιλιομέτρων, είτε από την ξηρά είτε από τη θάλασσα. Το Εμποροναυτιλιακό Κέντρο (όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται ο Πύργος) στην Ακτή Ποσειδώνος αποτελεί ένα από πιο ακριβά περιουσιακά στοιχεία του δήμου, ο οποίος φιλοδοξεί να το αναμορφώσει προκειμένου να προσελκύσει εφοπλιστές για να το εκμισθώσουν ή και να το αγοράσουν.

    Τον περασμένο Ιανουάριο μάλιστα το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε να συστήσει την Ανώνυμη Εταιρεία Αποπεράτωσης και Αξιοποίησης του Πύργου Πειραιά. Η κατασκευή του Πύργου ξεκίνησε το 1972 επί δημαρχίας του διορισμένου από τη Χούντα Αριστείδη Σκυλίτση, ουδέποτε όμως ολοκληρώθηκε. Το 1983 επί δημαρχίας του κ. Ι. Παπασπύρουτο 25ώροφο τσιμεντένιο θηρίο των 23.000 τ.μ. επενδύθηκε από τα γυάλινα και μεταλλικά ελάσματα που υπάρχουν ως και σήμερα. Εντός των επόμενων μηνών αναμένεται να διενεργηθεί διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός προκειμένου να αναδειχθεί η εταιρεία που θα αναλάβει την ολοκλήρωση του κτιρίου, έργο το οποίο αναμένεται να διαρκέσει περίπου 18 μήνες. Στα σχέδια περιλαμβάνεται η δημιουργία ελικοδρομίου στην οροφή του Πύργου για την εξυπηρέτηση των εφοπλιστών, ενώ ο τελευταίος όροφος θα καταληφθεί από εστιατόριο και μπαρ. Μεγάλο μειονέκτημα του Πύργου θεωρείται η έλλειψη υπόγειου χώρου στάθμευσης.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει εφοπλιστές, έλληνες αλλά και ξένοι, και για ένα ακόμη εμβληματικό κτίριο του Πειραιά, αυτό του «Παπαστράτου». Το σενάριο δεν αποκλείεται να γίνει πραγματικότητα, δεδομένου ότι η πολυεθνική «Ρhilip Μorris», στην οποία ανήκει ο «Παπαστράτος», έχει ξεκινήσει να χτίζει τις νέες εγκαταστάσεις της στον Ασπρόπυργο- οι οποίες πάντως δεν πρόκειται να είναι έτοιμες πριν από το 2008. Στον ευρύτερο σχεδιασμό για τη μεταμόρφωση του Πειραιά σε City φιλοδοξεί να παίξει ρόλο και η κυβέρνηση, η οποία πριν από έξι μήνες αποφάσισε να μετατρέψει τα 640 στρέμματα της πρώην βιομηχανικής ζώνη Δραπετσώνας – Κερατσινίου σε διεθνές ναυτιλιακό και επιχειρηματικό κέντρο. Στην περιοχή αναμένεται να επενδυθεί σχεδόν 1 δισ. ευρώ. Αυτή η προοπτική θεωρείται άκρως ενθαρρυντική από πολλούς εφοπλιστές, ακόμη και από εκείνους που πιστεύουν ότι ένας εκατομμυριούχος ταιριάζει περισσότερο στο πλούσιο, μεταμοντέρνο αστικό περιβάλλον των ουρανοξυστών του λονδρέζικου City παρά στις εργατικές γειτονιές του Πειραιά.

    Archive
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk