Πρατήρια καυσίμων και στα σουπερμάρκετ, απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων στα νησιά και άρση των περιορισμών στην έκδοση νέων αδειών για βυτιοφόρα ιδιωτικής χρήσης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οι προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά πετρελαιοειδών. Τα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού προβλέπουν σημαντικές αλλαγές όχι μόνο στη λιανική αγορά αλλά και στα προηγούμενα στάδια της αγοράς των καυσίμων, στη διύλιση και στην εμπορία. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνονται αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των εκπτώσεων που προσφέρουν οι εταιρείες εμπορίας στα πρατήρια ώστε να λαμβάνουν υπόψη μόνο τον όγκο, κατάργηση των εκπτώσεων που χορηγούν στους πρατηριούχους και υποχρεωτική αναγραφή στο τιμολόγιο της διάρκειας βάσει της οποίας χορηγούνται οι εκπτώσεις. Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία ενός ανεξάρτητου οργανισμού τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας και ενός Ολοκληρωμένου Πληροφορικού Συστήματος Διύλισης και Εμπορίας Πετρελαιοειδών, αλλά και η ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας με νέες αρμοδιότητες. Αλλα μέτρα που προτείνει επιμένουν στην εισαγωγή ταμειακών μηχανών στα πρατήρια, τουλάχιστον ως την εγκατάσταση ενός συστήματος ελέγχου εισροών και εκροών των καυσίμων, την κατάργηση των κατώτατων κομίστρων στα βυτιοφόρα δημοσίας χρήσεως και την άρση των περιορισμών στην έκδοση νέων αδειών για τα βυτιοφόρα ιδιωτικής χρήσεως.

Σχολιάζοντας τις προτάσεις αυτές ο εκπρόσωπος του ΠαΣοΚ για θέματα Ανάπτυξης κ. Μ.Χρυσοχοΐδης δήλωσε ότι θα περίμενε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, «ως θεσμικό εργαλείο εφαρμογής της νομοθεσίας του ανταγωνισμού», και από την κυβέρνηση, «η οποία είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού», αντί να κάνουν προτάσεις, να παίρνουν αποφάσεις. Οπως τόνισε, «θέλουμε αποφάσεις για μια σειρά δυσλειτουργούσες και αγκυλωμένες αγορές.Αυτό είναι το ζητούμενο».

Το πόρισμα της Επιτροπής είναι το δεύτερο των τελευταίων μηνών για τον κλάδο και έρχεται έπειτα από διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους κοινωνικούς εταίρους. Ως τέτοιο περιλαμβάνει την κατεύθυνση και τη φιλοσοφία των μέτρων που αναμένεται να λάβει η Επιτροπή, κατά πάσα πιθανότητα τον Οκτώβριο. Οι προτάσεις της δόθηκαν από χθες σε δεύτερη διαβούλευση, η οποία θα ολοκληρωθεί ως τις 27 Σεπτεμβρίου. Επειτα από αυτή την ημερομηνία η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα εκδώσει τις τελικές αποφάσεις της, η αρμοδιότητα για την εφαρμογή των οποίων βαρύνει την κυβέρνηση. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι αντίστοιχες αποφάσεις είχε λάβει η Επιτροπή Ανταγωνισμού πριν από ένα και πλέον έτος, χωρίς ωστόσο αυτές να εφαρμοσθούν ποτέ.

Μετά τη συνάντησή του με τον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Σπ. Ζησιμόπουλο την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Χρ. Φώλιας υποσχέθηκε «συνολική,οριζόντια και άμεση παρέμβαση» για την αποκατάσταση της λειτουργίας του ανταγωνισμού στον κλάδο, ωστόσο αυτό θα φανεί στην πράξη, καθώς αρκετές από τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα προκαλέσουν αναταράξεις που ενδεχομένως να έχουν πολιτικό κόστος. Σε μια προσπάθεια πάντως να μη… «χαθούν στη μετάφραση» τα μέτρα αυτή τη φορά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού φροντίζει να ξεκαθαρίσει σε ποιο υπουργείο αναλογεί η ευθύνη για κάθε μέτρο που προτείνει. Αν και τα περισσότερα από αυτά ανήκουν στην αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης, η χρήση ταμειακών μηχανών από τα πρατήρια ως την εγκατάσταση ενός ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροώνεκροών ανήκει στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, η τοποθέτηση ειδικών ηλεκτρονικών πινάκων σε αυτοκινητοδρόμους που θα ενημερώνουν τους οδηγούς για τις τιμές των καυσίμων στα επόμενα δύο πρατήρια στο ΥΠΕΧΩΔΕ και τους διαχειριστές των αυτοκινητοδρόμων, η κατάργηση των κατώτατων κομίστρων στα βυτιοφόρα δημοσίας χρήσεως στο υπουργείο Μεταφορών κτλ.