Τελικά, οι ουσιαστικοί «κράχτες» της εφετινής κινηματογραφικής Μόστρα φαίνεται ότι βρίσκονται στην αποψινή έναρξη. Λίγους μήνες μετά τον οσκαρικό θρίαμβο του «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους» οι αδελφοί Τζόελ και Ιθαν Κοέν ανοίγουν την 65η Μόστρα με το- εκτός συναγωνισμού- «Βurn after reading», μία ακόμη συνάντηση των Μπραντ Πιτ Τζορτζ Κλούνεϊ εντός οθόνης. Κατά τα άλλα, το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγεις διαβάζοντας τους τίτλους των 21 ταινιών που απαρτίζουν το διαγωνιστικό πρόγραμμα του 65ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Βενετίας και θα κριθούν από την κριτική επιτροπή με πρόεδρο τον γερμανό σκηνοθέτη Βιμ Βέντερς είναι ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μόστρα Μάρκο Μίλερ ρισκάρει.

Ο αναγνωρίσιμος μεξικανός διανοούμενος Γκιγέρμο Αριάγα – σεναριογράφος της «Βαβέλ» και των «Τριών ταφών του Μελκιάδες Εστράδα»- σκηνοθετεί την Κιμ Μπέισινγκερ και τη Σαρλίζ Θερόν στο «Βurning plain» («Φλεγόμενη πεδιάδα»), ένα δράμα με θέμα την περίπλοκη σχέση μιας μάνας με την κόρη της. Η Αμερικανίδα Κάθριν Μπίγκελοου σχολιάζει το χάος του πολέμου στο Ιράκ με το «Ηurt locker» και πρωταγωνιστές τους Ρέιφ Φάινς και Γκάι Πιρς. Ο Ντάρεν Αρονόφσκι , ιδιόρρυθμος σκηνοθέτης του «π» και του «Ρέκβιεμ για ένα όνειρο», αλλάζει ύφος με το «Wrestler» («Ο πυγμάχος») που αναφέρεται σε έναν πρώην πρωταθλητή πυγμαχίας ( Μίκι Ρουρκ ) ο οποίος προσπαθεί να ξαναμπεί στην ενεργό δράση. Και ο Τζόναθαν Ντέμι σκηνοθετεί την Ανν Χάθαγουεϊ αλλά και την ξεχασμένη Ντέμπρα Γουίνγκερ στο οικογενειακό δράμα «Rachel gets married» («Η Ρέιτσελ παντρεύεται»). Δεύτερη χώρα από πλευράς συμμετοχών η διοργανώτρια Ιταλία, που «κατεβαίνει» με τέσσερις ταινίεςανάμεσά τους το «Ιl pappa di Giovanna» («Ο πατέρας της Τζιοβάνα») του Πούπι Αβάτι, οι «Βirdwatchers» («Ο σπόρος της διαφωνίας») του Μάρκο Μπέτσις και η «Μια τέλεια ημέρα» του Φερζάν Οζπετέκ. Ενδιαφέρουσα και η ιαπωνική πλευρά με μια ταινία ζωντανών ηθοποιών, τον «Αχιλλέα και τη χελώνα» του Τακέσι Κιτάνο και δύο (!) κινουμένων σχεδίων, τις «Ουράνιες αλυσίδες» του Μαμόρου Οσι και τον «Πόνιο στον γκρεμό της θάλασσας» του Χαγιάο Μιγιαζάκι, ήδη κατόχου του Χρυσού Λέοντα για το «Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων». Με την Ιαπωνία όμως φλερτάρει και ο Ελβετός Μπάρμπετ Σρέντερ με το «Ιnju», τη μία από τις δύο γαλλικές συμμετοχές. Η δεύτερη είναι ο «Αλλος» («L΄autre») των Πατρίκ Μάριο Μπερνάρ και Πιερ Τρίβιντιτς. Δύο γερμανοί σκηνοθέτες εμφανίζονται στο διαγωνιστικό, ο Κρίστιαν Πέτσολντ με την «Ιεριχώ» και ο Βέρνερ Σρέτερ με τη «Νύχτα του σκύλου» («Νuit de chien»).

Στους «εξωτικούς» του διαγωνιστικού θα βρούμε τον Ρώσο Αλεξέι Γκέρμαν τον νεότερο με τον «Χάρτινο στρατιώτη», τον Χαϊλέ Γκερίμα, Γερμανό αιθιοπικής καταγωγής που συμμετέχει με την «Τέζα», τον Τούρκο Σεμίχ Καπλάνογλου με το «Sut», τον Αλγερινό Ταρίκ Τεγκούια με την «Ενδοχώρα» και τον Κινέζο Λικ Γουάι Γιου με την «Πλαστική πόλη», συμπαραγωγή Κίνας, Χονγκ Κονγκ, Ιαπωνίας και Βραζιλίας!

Γνωστά ονόματα στο εκτός συναγωνισμού πρόγραμμα είναι αυτά της Ανιές Βαρντά με το ντοκυμαντέρ «Οι παραλίες της Ανιές», της Κλερ Ντενί με τα «35 ρούμια» και του Αμπάς Κιαροστάμι που σκηνοθετεί τη Ζυλιέτ Μπινός στο ιρανικό «Shirin». Ας σημειωθεί, τέλος, ότι για μία ακόμη χρονιά η ελληνική απουσία είναι ένα χαρακτηριστικό της Μόστρα εφόσον η «Σκόνη του χρόνου» του Θόδωρου Αγγελόπουλου αποσύρθηκε.