Κάτω από τη βάση βαθμολογεί η Ευρωπαϊκή Ενωση την Ελλάδα στο θέμα των καινοτομιών που αφορούν τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στα σχολεία. Οπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα του ευρωπαϊκού δικτύου για την εκπαίδευση στην Ευρώπη «Ευρυδίκη», με τίτλο «Αριθμοίκλειδιά για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών στα σχολεία στην Ευρώπη», η Ελλάδα υστερεί σε καινοτομίες που θα μπορούσαν να βελτιώσουν το περιεχόμενο της διδασκαλίας στις ξένες γλώσσες. Ετσι, ενώ στις περισσότερες χώρες οι μαθητές από την αρχή σχεδόν της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή στην ηλικία των έξι ετών που αντιστοιχεί στην Α΄ Δημοτικού, αρχίζουν να μαθαίνουν μία ξένη γλώσσα, στη χώρα μας οι μαθητές των δημόσιων σχολείων αρχίζουν να μαθαίνουν αγγλικά στην Γ΄ Δημοτικού. Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει στη χώρα μας κάποιο πιλοτικό πρόγραμμα που να προετοιμάζει την καθιέρωση της διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε πιο μικρές ηλικίες όπως συμβαίνει σε άλλες δέκα χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων η Ιταλία, η Γερμανία κτλ.

Επίσης τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι:

▅ Σε πολλές χώρες της Ευρώπης οι ξένες γλώσσες χρησιμοποιούνται και για τη διδασκαλία βασικών μαθημάτων, όπως για παράδειγμα τα μαθηματικά, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει στα ελληνικά δημόσια σχολεία. Για παράδειγμα, στη Γερμανία, στη Λετονία και στην Αυστρία ορισμένα σχολεία παρέχουν διδασκαλία με τρεις ξένες γλώσσες που χρησιμοποιούνται ως γλώσσες διδασκαλίας.

▅ Ο μέσος χρόνος διδασκαλίας ξένων γλωσσών κατά τη διάρκεια ενός έτους στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε αρκετές χώρες της Ευρώπης κυμαίνεται μεταξύ 30 και 50 ωρών. Από την πλευρά της η χώρα μας διαθέτει 39 ώρες διδασκαλίας ως ελάχιστο αριθμό ωρών κατά τη διάρκεια ενός θεωρητικού έτους της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη στιγμή που η Μάλτα αφιερώνει 159 ώρες, το Βέλγιο 101, η Εσθονία 83, η Ιταλία 80 κ.ο.κ.

▅ Αρκετές χώρες έχουν διαμορφώσει ειδικές προδιαγραφές για το μέγεθος της τάξης κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας μιας ξένης γλώσσας και απαιτούν μικρότερο αριθμό μαθητών από εκείνον που διαθέτει ένα τμήμα όταν διδάσκονται τα υπόλοιπα μαθήματα. Για παράδειγμα, στην Ισπανία ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι 25 μαθητές αλλά για τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας προβλέπεται το μέγεθος του τμήματος να μην ξεπερνά τους 20 μαθητές, στην Πορτογαλία ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι 34 μαθητές αλλά για την ξένη γλώσσα 24 μαθητές. Στην Ελλάδα ο αριθμός μαθητών δεν αλλάζει και κάθε τμήμα για όλα τα μαθήματα, μεταξύ των οποίων και η ξένη γλώσσα, περιλαμβάνει περί τους 25 μαθητές.

Αντίθετα, η χώρα μας εμφανίζει αρκετά καλούς δείκτες σε μια σειρά από άλλα ζητήματα όπως:

▅ Ενώ στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών οι ξένες γλώσσες διδάσκονται στο δημοτικό από εκπαιδευτικούς γενικής κατάρτισης που διαθέτουν τα απαραίτητα προσόντα για να διδάξουν όλα ή σχεδόν όλα τα μαθήματα, δηλαδή δασκάλους, στην Ελλάδα οι ξένες γλώσσες διδάσκονται από ειδικευμένους καθηγητές.

▅ Στις μισές από το σύνολο των χωρών οι εκπαιδευτικοί με ειδίκευση στην ξένη γλώσσα έχουν τα προσόντα να διδάξουν και άλλο μάθημα, ενώ στη χώρα μας οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν αποκλειστικά προσόντα για τη διδασκαλία ξένων γλωσσών και κατέχουν τίτλους πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, κάτι που δεν συμβαίνει απαραίτητα με αρκετούς εκπαιδευτικούς σε άλλες χώρες.

Τέλος, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που έχει εισαγάγει τη διδασκαλία και δεύτερης ξένης γλώσσας στο Δημοτικό. Ωστόσο εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε τα προβλήματα που σημειώνονται κάθε χρόνο με τις καθυστερήσεις στους διορισμούς των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα να χάνονται αρκετές ώρες ετησίως από τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, ιδιαίτερα στα σχολεία της επαρχίας.