Την ανησυχία του για την πορεία του ελληνικού τουρισμού εκφράζει ο κ. Αλ. Αγγελόπουλος (φωτογραφία), εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου Αldemar και πρόεδρος του Συμβουλίου Ιδεών και Δράσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ενώ υπογραμμίζει ότι η μέση διάρκεια παραμονής έχει περιοριστεί σημαντικά και η τιμή ορίζει τις επιλογές των τουριστών.

– Ποια είναι η εικόνα σας για την τουριστική κίνηση στη χώρα ως σήμερα;

«Η τουριστική κίνηση ακολουθεί πτωτική τάση. Ως κλάδος έχουμε επισημάνει εγκαίρως την ανησυχία μας για την πορεία του ελληνικού τουρισμού, όχι μόνο για την εφετινή σεζόν αλλά και για τις επόμενες. Αν και ο σημαντικότερος κλάδος της ελληνικής οικονομίας, συνεχίζει να αντιμετωπίζεται περιθωριακά ή και ευκαιριακά».

– Ποιες χώρες-πηγές προέλευσης ξεχωρίζουν;

«Ξεχωρίζουν οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες σε κάποιον βαθμό αντισταθμίζουν τις απώλειες από τις παραδοσιακές αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Και λέμε σε κάποιον βαθμό, καθώς η όποια ποσοστιαία αύξηση- συζητείται, όχι απαραίτητα εύστοχα, 40%- από τη Ρωσία, δεν είναι μεγαλύτερη από 50.000 σε απόλυτα νούμερα, όταν μια μικρή πτώση 7%-8% από τη Γερμανία μπορεί να είναι διπλάσια ή και μεγαλύτερη σε απόλυτο αριθμό επισκεπτών. Αν συνυπολογίσει κανείς και την αγοραστική δύναμη των επισκεπτών στη χώρα μας, εύκολα καταλήγει ότι χάνουμε σημαντικό έδαφος. Στόχος είναι να αυξάνονται η κίνηση και η ποιότητα των επισκεπτών και όχι να προσπαθεί η μία αγορά να αντισταθμίσει τις απώλειες της άλλης».

– Ποιες περιοχές παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση;

«Γενικό συμπέρασμα είναι ότι η τιμή, η οποία διαφέρει κατά περιοχή, ορίζει το αποτέλεσμα σε μεγάλο βαθμό, με τους ακριβούς προορισμούς να χάνουν έδαφος και τους οικονομικούς να διατηρούνται σε καλύτερο επίπεδο. Η μέση διάρκεια παραμονής έχει συρρικνωθεί περαιτέρω, κατεβαίνοντας και κάτω από τις επτά ημέρες, όταν πριν από περίπου 12 χρόνια ήταν στο διπλάσιο. Αυτού του είδους οι αναλύσεις πάντως δεν έχουν ουσιαστικό νόημα, καθώς ελλείψει ενός στρατηγικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης δεν μπορούμε να επηρεάσουμε το αποτέλεσμα, αφήνοντας στον επισκέπτη ή στον tour operator να καθορίζει και τη ζήτηση και τη διανομή του τουριστικού μας προϊόντος. Το μάρκετινγκ δεν αρκεί, πολύ περισσότερο όταν δεν γίνεται πάντα εύστοχα ή αποτελεσματικά».

– Πώς διαμορφώνονται οι προτιμήσεις των επισκεπτών;

«Η τιμή είναι βασικό κριτήριο στην επιλογή προορισμού και καταλύματος. Μοναδική εξαίρεση οι “niche” αγορές (ειδικές αγορές), που είναι περισσότερο ανελαστικές στις οικονομικές κρίσεις και στις μεγάλες αλλαγές στο οικονομικό- κοινωνικό σκηνικό. Σαφέστατα βέβαια ο επισκέπτης είναι περισσότερο ενημερωμένος και για τον ίδιο αριθμό ευρώ θα επιλέξει αυτό που δίνει τη μεγαλύτερη αξία στα χρήματα που θα δαπανήσει. Για το άμεσο μέλλον, το Διαδίκτυο θα φέρει ακόμη μεγαλύτερες αλλαγές, ενώ στην κορυφή των θεμάτων που θα απασχολήσουν και τον τουριστικό επισκέπτη είναι το περιβάλλον, για το οποίο απαιτείται άμεσα εθνικός σχεδιασμός».