Η Βέρα Μαντέρο, κύρια εκπρόσωπος του χορού της Πορτογαλίας τη δεκαετία του 1990, θα εμφανιστεί στο φεστιβάλ χορού της Καλαμάτας με το έργο «Until the moment when God is destroyed by the extreme
exercise of beauty» στις 19 και 21 Ιουλίου. Χορεύτρια που ξεκίνησε από το μπαλέτο αλλά το εγκατέλειψε για μια σκηνική
μορφή με περισσότερες εκφραστικές δυνατότητες και η οποία περιέχει μουσική, λόγο, κίνηση και έντονη θεατρικότητα,παραμένει μια χορογράφος που στηρίζει τις ελπίδες της σύγχρονης ευρωπαϊκής σκηνής.
– Πώς θα χαρακτηρίζατε το στυλ σας και πώς εξελίχθηκε στα χρόνια που προηγήθηκαν;

«Δεν είμαι σίγουρη ότι έχω κάποιο “στυλ”. Το στυλ συνήθως σημαίνει ότι υπάρχει κάτι που είναι εύκολα αναγνωρίσιμο στη δουλειά κάποιου, και από το ένα έργο στο άλλο. Εγώ νομίζω ότι τα έργα μου διαφέρουν πολύ μεταξύ τους. Εν πάση περιπτώσει, όμως, κοινά χαρακτηριστικά τους είναι το χιούμορ, η ειρωνεία και μια αίσθηση του “παράλογου”. Επίσης, δεν χρησιμοποιώ αποκλειστικά την κίνηση για να εκφραστώ, αλλά και αντικείμενα, φωνή, κείμενο, χειρονομίες, εκφράσεις του προσώπου κ.ο.κ. Μου αρέσει να φθάνω κάτι στα όριά του, στα άκρα, είτε τον χορό, όπως έκανα στο “Ρerhaps she could dance first and think afterwards”, είτε το χάος όπως στο “Ρoetry and Savagery”, είτε τον χειρισμό της γλώσσας και της επικοινωνίας, όπως στο έργο που θα παρουσιάσουμε στην Καλαμάτα».

– Ποιες είναι οι βασικές σας επιρροές;

«Η τεχνική release, ο αυτοσχεδιασμός, και σύνθετες μορφές που συνδυάζουν στοιχεία από πολλούς χώρους, όπως το χοροθέατρο. Και ακόμη η ποίηση και η φιλοσοφία, τα κινήματα των σουρεαλιστών και των ντανταϊστών».

– Πώς χειρίζεστε το θέμα του νοήματος και της αφαίρεσης στα έργα σας;

«Εχω την εντύπωση ότι ασχολούμαι μόνο με το νόημα και καθόλου με την αφαίρεση. Νομίζω ότι υπάρχουν στιγμές στα έργα μου όπου το νόημα δεν είναι καν προσβάσιμο, αλλά οι στιγμές αυτές δεν είναι αποτέλεσμα αφαίρεσης, απλώς προκύπτουν από κάποιο θέμα που με απασχόλησε στη διάρκεια δημιουργίας του κομματιού». – Πώς ενσωματώνετε το θέατρο στη δουλειά σας;

«Δεν θα έλεγα ότι το “ενσωματώνω” ακριβώς, γιατί αυτό θα σήμαινε ότι βρίσκεται κάπου έξω από το έργο. Η χρήση άλλων τεχνών εκτός από τον χορό καθαυτό προέκυψε από την εκπαίδευσή μου και τη σκέψη μου γύρω από τρόπους που θα μου επέτρεπαν να τις χρησιμοποιήσω στα έργα μου και στη δημιουργική διαδικασία. Εχει δε να κάνει με την ανάγκη μου να βρω τρόπους να κάνω τον χορό να “πει” περισσότερα απ΄ ό,τι μπορεί από μόνος του. “Κλέβω” την εκφραστική ικανότητα άλλων τεχνών, για να ενισχύσω εκείνη του χορού…». – Τι ακριβώς θα παρουσιάσετε στην Καλαμάτα;

«Το έργο λέγεται “Until the moment when God is destroyed by the extreme exercise of beauty”, και μπορώ να πω ότι είναι ένας χορός με λέξεις, μια μεγάλη διερεύνηση του λόγου όπως τον εκφέρουν έξι άνθρωποι ταυτόχρονα, οπότε υπάρχει και παιχνίδι με τον ήχο και το νόημα. Από την άποψη του περιεχομένου, αγγίζουμε ζητήματα όπως τι είναι μια ομάδα, τι είναι ένα άτομο, τι σημαίνει να είμαστε ή να μην είμαστε μαζί, να είμαστε ίδιοι ή διαφορετικοί. Δεν υπάρχει συμβατική αφηγηματικότητα, και πίσω από τους περφόρμερ, στη σκηνή, υπάρχει ένας μετεωρίτης. Μήπως τελικά αυτός ευθύνεται για την έλλειψη της τυπικής γραμμικότητας στη σκέψη και στον λόγο;».

– Πώς αρχίζετε να χορογραφείτε;

«Συνήθως από κάποιες ερωτήσεις και ζητήματα που εγώ η ίδια θα ήθελα να απαντηθούν ή να εκφραστούν τουλάχιστον. Δεν έχω εικόνες ή άλλο υλικό εκ των προτέρων. Υλικό μού δίνουν και οι συνεργάτες μου, οι εμπειρίες τους, τα βιώματά τους, ο προσωπικός τους κόσμος».

Οι Vera Μantero and Guests παρουσιάζουν το έργο «God is destroyed by the extreme exercise of beauty» στις 19 και 21 Ιουλίου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας. Πληροφορίες στο τηλ. 27210 83086.