«Εξω πάμε καλά». Η ιστορική φράση του Κωνσταντίνου Καραμανλή μπορεί να ειπωθεί και για την Ελλάδα της τεχνολογίας και της εξωστρέφειας που ωριμάζει, φέρνει επιτυχίες από τις διεθνείς αγορές, εισάγει καινοτομίες και αντλεί κεφάλαια από διεθνείς επενδυτές. Τέσσερις τέτοιες μικρές, πλην όμως θαυματουργές, ελληνικές εταιρείες που ασχολούνται με την ενέργεια, τις μεταφορές, τις τηλεπικοινωνίες και το αεροδιάστημα αποκαλύπτουν στο «Βήμα της Κυριακής» τα σχέδιά τους για το μέλλον και δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να πάρει η ελληνική οικονομία.
Με ενεργειακούς κολοσσούς
Θεαματικά αποτελέσματα φέρνει από το εξωτερικό η Intelen, η οποία παράγει συστήματα ανάλυσης και επεξεργασίας ενεργειακών δεδομένων, που επιτρέπουν εξοικονόμηση της κατανάλωσης ρεύματος ως και 20% και εκπαιδεύουν τους χρήστες στην ενεργειακή αειφορία μέσω ψηφιακών εφαρμογών. Η πλειονότητα του τζίρου της παράγεται στο εξωτερικό, έχει έδρα τη Νέα Υόρκη, κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα και πελάτες σε Ευρώπη και Αμερική.
H Intelen επελέγη ανάμεσα σε 21 επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων πολυεθνικές, από την EON Ισπανίας, θυγατρική του ομώνυμου γερμανικού ενεργειακού κολοσσού, ως συνεργάτρια για την παροχή υπηρεσιών ενεργειακών αναλύσεων. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ντιλ στην ιστορία του ελληνικού start-up, που σε πρώτη φάση αφορά την ανάλυση της ενεργειακής συμπεριφοράς χιλιάδων πελατών και την ευαισθητοποίησή τους για τη μείωση της κατανάλωσης.
Η συμφωνία συνεργασίας, η οποία τα επόμενα χρόνια θα κλιμακωθεί σε 10.000 βιομηχανικούς πελάτες και εκατομμύρια οικιακούς καταναλωτές της EON, κρύβει μάλιστα μια παγκόσμια καινοτομία, αφού για πρώτη φορά θα επιχειρηθεί η αναπροσαρμογή του τιμολογίου παροχής ενέργειας βάσει της προσφοράς και της ζήτησης που θα προκύπτει από την ανάλυση των δεδομένων ανά συσκευή που θα κάνει η ελληνική εταιρεία.
«Είναι η πρώτη φορά σε όλο τον κόσμο που σε μια ενιαία υπηρεσία θα γίνεται ανίχνευση των δεδομένων σε επίπεδο συσκευής, χρησιμοποιώντας μόνο τον κεντρικό ενεργειακό μετρητή, θα επισημαίνονται οι ενεργοβόρες μονάδες, θα παρέχονται συμβουλές εξοικονόμησης προς τον καταναλωτή και διάφορες προτάσεις αλλαγής της ενεργειακής του συμπεριφοράς μέσω κινητού και θα προσαρμόζονται οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος ανάλογα με τη ζήτηση για ενέργεια ανά συσκευή» εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Βασίλης Νικολόπουλος, ο οποίος συμπληρώνει ότι η συμφωνία θα επεκταθεί προσεχώς και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου η EON έχει παρουσία, ενώ ήδη έχουν κλειστεί συμφωνίες με πολυεθνικές στην Ανατολική Ευρώπη, όπου ετοιμάζεται να επεκταθεί.
Παράλληλα, η Intelen θα ανακοινώσει σύντομα έναν νέο τρίτο κατά σειρά γύρο χρηματοδότησης –είχαν προηγηθεί άλλοι δύο ύψους 250.000 δολαρίων και 360.000 δολαρίων, αντίστοιχα –που θα έρθει να υποστηρίξει τη διεθνή της ανάπτυξη, καθώς τον Φεβρουάριο θα λανσάρει σε παγκόσμιο επίπεδο υπηρεσία Energy Behavioral Analytics (Intelen Building InGage).
Πρόκειται για μια κινητή εφαρμογή με βάση το υπολογιστικό νέφος (cloud), η οποία αναλύει την ενεργειακή συμπεριφορά των χρηστών και τις καταναλώσεις ηλεκτρικής ενέργειας στα κτίρια που βρίσκονται και τους εκπαιδεύει μέσω παιγνίων για την αλλαγή της ενεργειακής τους συμπεριφοράς.
Οπως αναφέρει ο κ. Νικολόπουλος, ήδη δέκα αμερικανικά πανεπιστήμια, όπως τα Western Carolina University (WCU), Meredith College, University of Connecticut, Wayne State University κ.ά., χρησιμοποιούν πιλοτικά την εφαρμογή και περί τα 1.000 πανεπιστήμια και κολέγια με πάνω από 10 εκατ. φοιτητές –ανάμεσα στα οποία κορυφαία ονόματα –περιμένουν στη σειρά.
Η Intelen απασχολεί 30 άτομα σε Ευρώπη και Αμερική, εκ των οποίων τα 20 εργάζονται στην Αθήνα, ενώ οι πωλήσεις και η στρατηγική χαράσσονται από τη Νέα Υόρκη. Η ιδέα γεννήθηκε το 2004, όταν ο κ. Νικολόπουλος ξεκινούσε το διδακτορικό του στο ΕΜΠ και γνώρισε τον χημικό-μηχανικό κ. Κωνσταντίνο Στάικο –σήμερα τεχνολογικό διευθυντή (CTO) της εταιρείας.
Μεγαλώνει το taxibeat
Γεμάτο προκλήσεις θα είναι το 2014 για το taxibeat, το διάσημο startup που άλλαξε την εικόνα των ταξί της Αθήνας και εξαπλώθηκε στη συνέχεια σε διάφορες γωνιές του κόσμου. Οπως αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ο ιδρυτής της εταιρείας κ. Νίκος Δρανδάκης, το taxibeat έλαβε προ ημερών χρηματοδότηση ύψους 3 εκατ. ευρώ από το βελγικό Hummingbird Ventures, το οποίο εισέρχεται στο μετοχικό του κεφάλαιο και επενδύει για την επόμενη φάση της επέκτασής της εταιρείας στη Νότια Ευρώπη και στη Νότια Αμερική.
Η νέα επέκταση θα γίνει, όπως λέει ο κ. Δρανδάκης, στο πρώτο τρίμηνο του 2014. Και δεν θα είναι η μόνη. Η εταιρεία σχεδιάζει μέσα στο 2014 τόσο να «σηκώσει» και νέο γύρο χρηματοδότησης όσο και να επεκταθεί σε καινούργιες αγορές του εξωτερικού.
Στην Αθήνα οι χρήστες του taxibeat έφτασαν τις 160.000, ο στόλος αυξήθηκε στα 2.500 οχήματα –άλλα 2.000 είναι σε λίστα αναμονής –και η ψηφιακή εφαρμογή συνδέεται πια με το 18% των ταξί της πρωτεύουσας. Μια καινοτομία που θα φέρει το taxibeat είναι η σύνδεση του προφίλ με την πιστωτική κάρτα του χρήστη που θα επιτρέψει την αυτόματη χρέωση της διαδρομής και θα καταργήσει τη χρήση μετρητών στις συναλλαγές.
Οι μεγάλες εξελίξεις βέβαια έρχονται από τη Βραζιλία, όπου η εταιρεία λειτουργεί από το καλοκαίρι του 2012 σε Σάο Πάολο και Ρίο ντε Τζανέιρο. Οπως αναφέρει ο κ. Δρανδάκης, η ανάπτυξή της συνεχίζεται ραγδαία, 250.000 άνθρωποι έχουν κατεβάσει την ψηφιακή εφαρμογή, ενώ συνεργάζονται 13.000 αυτοκινητιστές. Μάλιστα, όπως τονίζει ο ιδρυτής του taxibeat, υπάρχει η σκέψη για επέκταση σε 15-20 μικρότερες πόλεις της Βραζιλίας.
Το taxibeat τα πηγαίνει καλά στο Μεξικό, που αποτελεί και την αγορά με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη. «Κλείνουμε τον πέμπτο μας μήνα στο Μεξικό και τα μεγέθη μας αυξάνονται κατά 60% κάθε μήνα» λέει και επισημαίνει ότι ήδη υπάρχουν 30.000 χρήστες της υπηρεσίας και 1.500 οδηγοί, παρ’ ότι πρόκειται για άκρως ανταγωνιστική αγορά.
Στο Παρίσι έγινε relaunch της κινητής εφαρμογής, η οποία έφερε αποτελέσματα. Οι χρήστες της υπηρεσίας είναι πια 28.000 και εξυπηρετούνται από 1.300 ταξί. Αντίθετα, σε Οσλο και Βουκουρέστι η υπηρεσία έκλεισε, καθώς αποφασίστηκε να δοθεί προτεραιότητα σε αγορές με μεγαλύτερη ανάπτυξη.
Πλέον το taxibeat απασχολεί 47 άτομα σε τέσσερις χώρες. Από τον Φεβρουάριο του 2011, όταν και ιδρύθηκε, ως σήμερα έχει ενισχυθεί κεφαλαιακά από επιχειρηματικά κεφάλαια και ιδιώτες επενδυτές με περισσότερα από 5 εκατ. ευρώ συνολικά.
Airbus με ελληνική υπογραφή
Γνωρίζατε ότι το Airbus A340 είχε και μια ελληνική «πινελιά»; Το πρωτότυπο ακροπτέρυγο του αεροσκάφους σχεδιάστηκε από μια μικρή, πλην όμως καινοτόμο ελληνική εταιρεία αεροδιαστημικής, την Inasco, η οποία δραστηριοποιείται στα σύνθετα υλικά και τις εφαρμογές για χρήση στο αεροδιάστημα.
Πρόκειται για εταιρεία που ιδρύθηκε το 1989 από τον κ. Δημήτρη Μποφίλιο και είναι 100% εξαγωγική, με κύρια δραστηριότητα τα πρώτα χρόνια του βίου της την εκτέλεση ερευνητικών έργων και υπεργολαβιών για την ευρωπαϊκή αγορά Διαστήματος και από το 2010 την εμπορική εκμετάλλευση ιδίων τεχνολογιών, οι οποίες χρησιμοποιούνται στη βιομηχανική παραγωγή αεροδιαστημικών κατασκευών, όπως δομικά μέρη αεροσκαφών.
Σύμφωνα με τον διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης & Marketing της εταιρείας κ. Χρήστο Κυριαζόγλου, οι συνεργάτες και οι πελάτες της είναι οι μεγάλες αεροδιαστημικές βιομηχανίες της Δυτικής Ευρώπης, τις οποίες προμηθεύει με βιομηχανικές τεχνολογίες και πρωτότυπες διατάξεις από σύνθετα υλικά. Μία από τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες που αναπτύσσει η εταιρεία είναι μια πρωτότυπη αεροδιάταξη «επόμενης γενιάς» από ανθρακονήματα, που «φοριέται» στον διάσημο κινητήρα αεροσκαφών CFM56, τον οποίο χρησιμοποιούν κατά κόρον τα Airbus.
Οπως λέει, έχοντας εκτελέσει πλήθος έργων και εφαρμογών στον τομέα της, οι τεχνολογίες της Inasco έχουν τον κατάλληλο βαθμό ωρίμανσης για να εισέλθουν στην αγορά. Η εταιρεία προμηθεύει τεχνολογικά προϊόντα και υπηρεσίες σε μεγάλες βιομηχανίες, όπως η EADS, η Airbus, η Bombardier, η Dassault, το DLR και άλλες επιχειρήσεις. Μάλιστα, είναι γνωστή στους κύκλους της αεροδιαστημικής για τον σχεδιασμό «έξυπνων», λειτουργικών και αξιόπιστων λύσεων.
Η Inasco παράγει το σύστημα DiAMon Plus και μια ολόκληρη οικογένεια καινοτόμων τεχνολογιών (εξοπλισμό, αισθητήρες, λογισμικό, ηλεκτρονικά), οι οποίες βελτιώνουν την παραγωγική διαδικασία και διασφαλίζουν ποιότητα σε πραγματικό χρόνο σε όλα τα επίπεδα παραγωγής των κατασκευών από σύνθετα υλικά (στο στάδιο των πρώτων υλών, της πρωτοτυποποίησης και της μαζικής παραγωγής). Επιπλέον, οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας της βιομηχανίας παραγωγής. Η τεχνολογία ήδη πωλείται σε μεγάλες βιομηχανίες του εξωτερικού και εμφανίζει εξαιρετική εμπορική δυναμική.
Μια άλλη καινοτομία της είναι ο σχεδιασμός διατάξεων που ελαττώνουν τον θόρυβο των κινητήρων αεροσκαφών μέσα από τη χρήση ειδικά σχεδιασμένων δομών και μεταλλικών αφρών.
Οπως σημειώνει ο κ. Κυριαζόγλου, η Inasco έχει επενδύσει σε τεχνογνωσία και τεχνολογία για να δημιουργήσει προϊόντα αιχμής. Απασχολεί 15 άτομα προσωπικό, στο σύνολό τους μηχανικοί και επιστήμονες υψηλής στάθμης. Σήμερα, ετοιμάζεται να προχωρήσει σε επενδύσεις με στόχο την αύξηση της παραγωγικής της δυναμικότητας. Παράλληλα, η εταιρεία αποτελεί μέλος του si-cluster που δημιουργήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα.
«Οι βιομηχανίες που χρησιμοποιούν σύνθετα υλικά είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Τα ανθρακονήματα χρησιμοποιούνται για τα δομικά μέρη αεροσκαφών, ενώ πολλές εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας που προέρχονται από άλλες αγορές, όπως η αγορά της αιολικής ενέργειας, της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ναυπηγικής θαλασσίων σκαφών, έχουν ως βάση τα σύνθετα υλικά (εφαρμογές όπως μεγάλες πτέρυγες ανεμογεννητριών, αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων και πολυτελείας, θαλάσσια αγωνιστικά σκάφη). Στους χώρους της Inasco παράγονται πρωτότυπα από ανθρακονήματα. Επίσης, μοντελοποιούνται και εξετάζονται συμπεριφορές πολυμερών υλικών, σχεδιάζονται και κατασκευάζονται πρωτότυπες διατάξεις και κατασκευάζονται ολοκληρωμένα βιομηχανικά συστήματα» σημειώνει ο κ. Κυριαζόγλου.

«Internet των πραγμάτων» από την Πάτρα
Φανταστείτε έναν κόσμο όπου όλες οι μηχανές είναι διασυνδεδεμένες μεταξύ τους και ελέγχονται από απόσταση μέσω κινητού, ταμπλέτας ή υπολογιστή. Σε αυτή την κατάσταση, η οποία θα αποτελέσει πραγματικότητα τα επόμενα χρόνια, επιδιώκει να πρωταγωνιστήσει η eConais, ένα startup που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια στην Πάτρα και προ μηνών λάνσαρε καινοτόμες τεχνολογίες ασύρματων επικοινωνιών που απευθύνονται στις διεθνείς αγορές.
Ιδρυτές της eConais, η οποία εδρεύει στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνιας και στην Πάτρα αντίστοιχα, είναι οι κκ. Αλέκος Μανιατόπουλος, Δημήτρης Λεονάρδος και Κώστας Πίπιλας, ενώ διευθύνων σύμβουλος είναι ο κ. Νίκος Κανόπουλος, ο οποίος διαθέτει υπερτριακονταετή επιχειρηματική εμπειρία στις ΗΠΑ.
Πρόκειται για ομάδα με εμπειρία στην τεχνολογία των ασύρματων δικτύων. Η πορεία της ξεκίνησε με την υποστήριξη ενός angel investor, της HGCI Ventures, που συνδέεται με τον έλληνα επιχειρηματία της Αμερικής κ. Γιώργο Περλέγκο. Στη συνέχεια, τον Οκτώβριο του 2013, «σήκωσε» τον πρώτο γύρο χρηματοδότησης από το Jeremie Fund Odyssey VP.
Είχε προηγηθεί το λανσάρισμα του πρώτου ολοκληρωμένου προϊόντος στην αγορά τον Μάιο του 2013. Η εταιρεία έχει δύο ομάδες προϊόντων για ολοκληρωμένα και εξειδικευμένα συστήματα wi-fi επικοινωνιών, πλήρως διαλειτουργικά, που επιτρέπουν σε κάθε συσκευή να συνδέεται στο «Internet των πραγμάτων», αφού μέσω τοποθέτησης micro controllers οι μηχανές μπορούν να μεταδώσουν ασύρματα δεδομένα, να ελεγχθούν από απόσταση και να περάσουν στο ψηφιακό περιβάλλον.
Το μάρκετινγκ και οι πωλήσεις γίνονται από τις ΗΠΑ, ενώ η έρευνα και η ανάπτυξη προϊόντων από την Ελλάδα. Η εταιρεία ετοιμάζεται από τη νέα χρονιά να ρίξει στην αγορά τη δεύτερη γενιά προϊόντων. «Οραμά μας είναι να γίνουμε λίντερ προμηθευτής συστημάτων ασύρματων επικοινωνιών» λέει ο κ. Κανόπουλος στο «Βήμα της Κυριακής». Ο εξοπλισμός σχεδιάζεται από την eConais, κατασκευάζεται στο εξωτερικό, όμως η εγγύηση του προϊόντος, όπως λέει ο κ. Κανόπουλος, είναι το λογισμικό και οι εφαρμογές που φτιάχνονται από την εταιρεία.
Ηδη από τον Σεπτέμβριο ως σήμερα έχει αναπτυχθεί μεγάλο δίκτυο πωλήσεων σε μεγάλες αγορές του κόσμου, όπως Κίνα, Ν. Κορέα, Ιαπωνία κ.ά. Συνολικά, η εταιρεία απασχολεί 18 ανθρώπους και μέσα σε λίγους μήνες έχει κλείσει σημαντικές συμφωνίες με εταιρικούς πελάτες για την ενσωμάτωση των λύσεων της eConais στα προϊόντα τους. «Εννέα πελάτες είναι στο στάδιο της παραγωγής, άλλοι 26 είναι στη φάση του σχεδιασμού των προϊόντων που θα φορούν τις δικές μας λύσεις, ενώ μιλούμε με δεκάδες ακόμη» λέει ο κ. Κανόπουλος.
Οι καινοτομίες της εταιρείας ανήκουν στις τεχνολογίες επικοινωνιών μεταξύ μηχανών (Μ2Μ) και επικοινωνίας μηχανής προς το δίκτυο (Μ2Ν) ενώ είναι έτοιμες για χρήση στο υπολογιστικό νέφος. Σύμφωνα με τον κ. Κανόπουλο, το πεδίο εφαρμογών είναι ευρύτατο, όπως η «ευφυής μέτρηση» (smart metering), το ασύρματο audio, η εποπτεία βρεφών και ηλικιωμένων, η ασφάλεια κτλ. Πρόκειται για μια αγορά που αναπτύσσεται ραγδαία και αναμένεται να φτάσει τις 20 δισ. διασυνδεδεμένες συσκευές ως το 2015.
Ο κ. Κανόπουλος συνδέεται με τους ιδρυτές της eConais μέσω της ΑΤΜΕΛ, από την οποία τελικά ξεπήδησαν αρκετές νέες επιχειρήσεις. Οπως αναφέρει, στην Ελλάδα το επιχειρηματικό περιβάλλον δεν βοηθάει καθόλου, ενώ τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (VC) δεν έχουν μεγέθη ικανά για να χρηματοδοτήσουν μεγάλες επενδύσεις.
Αυτό που λείπει, όπως σημειώνει, είναι οι άνθρωποι με εμπειρία στο μάνατζμεντ, στο μάρκετινγκ και στις πωλήσεις στη διεθνή αγορά, αλλά και οι μηχανικοί που μπορούν να δώσουν άμεσα αποτελέσματα. Για το τελευταίο, όπως παρατηρεί, φταίει που η παιδεία είναι ξεκομμένη από την παραγωγή και τη βιομηχανία.


ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ