Επιμένει, παρά τις ενστάσεις περί… αντιαναπτυξιακής επιλογής, στην επιβολή του τέλους παραμονής και πλόων στα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης. Το λεγόμενο τέλος των σκαφάτων, που «έχει πάει και έχει έρθει» ξανά από τη Βουλή με διάφορες τυπικές δικαιολογίες – και τις κατηγορίες βουλευτών, όχι μόνο της αντιπολίτευσης, αλλά και της συμπολίτευσης, ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να θίξει τους έχοντες, τη στιγμή που επιβάλλει άλλα βαρύτερα και μάλιστα οριζόντια χαράτσια και περικοπές – επανέρχεται τώρα στο άρθρο 20 του νομοσχεδίου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις», το οποίο εστάλη αυτές τις ημέρες από τον κ. Μουσουρούλη στον γενικό γραμματέα της κυβέρνησης κ. Παναγιώτη Μπαλτάκο.

Το επίμαχο νομοσχέδιο καταρτίστηκε σε συνεργασία με τα υπουργεία Οικονομικών και Τουρισμού και αναμένεται να συζητηθεί στην Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή στις 25 Ιουνίου. Στη συνέχεια θα κατατεθεί προς συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για να φτάσει τελικά από εκεί στην Ολομέλεια. Κανείς ωστόσο δεν μπορεί να αποκλείσει ότι μέχρι τότε δεν θα υπάρξουν, για μια ακόμη φορά, αλλαγές της τελευταίας στιγμής από την πλευρά της κυβέρνησης. Αλλωστε με αφορμή το τέλος στους σκαφάτους, το νομοσχέδιο, βασικά σημεία του οποίου είχε παρουσιάσει το «Βήμα της Κυριακής» στις 28 Απριλίου, έχει χαρακτηριστεί αντιαναπτυξιακό από το ΤΑΙΠΕΔ!

Οσο για το υπουργείο Τουρισμού, παρ’ ότι το συνυπογράφει, έχει εκδώσει σημείωμα στο οποίο εκφράζει την αντίθεσή του στην επιβολή του τέλους. Για «εξαιρετικά άστοχη» επιλογή έχει μιλήσει και η Ενωση Μαρινών Ελλάδος, υποστηρίζοντας ότι τέτοια μέτρα θα διώξουν τα ιδιωτικά σκάφη από τις ελληνικές θάλασσες.

Παρά ταύτα, μετά τη δημόσια διαβούλευση και τις παρατηρήσεις που συγκεντρώθηκαν, το υπουργείο Ναυτιλίας διεύρυνε ακόμη περισσότερο τον αριθμό των σκαφών που θα πρέπει να πληρώσουν, κατεβάζοντας κατά δύο μέτρα το μήκος του σκάφους πάνω από το οποίο επιβάλλεται τέλος. Ετσι, για τα μηχανοκίνητα σκάφη το κατώτατο όριο είναι πλέον τα 10 μέτρα (έναντι 12 που ήταν προ διαβούλευσης) και στα ιστιοφόρα τα 12 μέτρα (έναντι 15 που ήταν προ διαβούλευσης).
Επίσης, έπειτα από παρατηρήσεις φορέων του κλάδου, μειώθηκαν τα δικαιολογητικά για την εγγραφή σε μητρώο των επαγγελματικών σκαφών, μειώθηκε το παράβολο για τα επαγγελματικά σκάφη στα 15 ευρώ, ενώ δίδεται ευελιξία ως προς τη μεταβολή των επιβατών, καθώς μπορεί να γίνει τροποποίηση του ναυλοσύμφωνου ως προς τους επιβάτες σε λιμάνια που προσεγγίζει το σκάφος, αρκεί να δηλώνεται στο κατά τόπους Λιμεναρχείο.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο το ειδικό τέλος υπέρ του Δημοσίου βαρύνει όλα τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής τα οποία εισέρχονται και κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια, είναι νηολογημένα σε ελληνικό ή οποιοδήποτε αλλοδαπό νηολόγιο και εφοδιάζονται με Δελτίο Κίνησης Πλοίου Αναψυχής ή Δελτίο Κίνησης.
Το τέλος υπολογίζεται σε ετήσια βάση και καταβάλλεται για χρονικό διάστημα ενός ή τριών ή έξι ή δώδεκα μηνών, ανάλογα με τον χρόνο παραμονής του πλοίου στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Σε περίπτωση παραμονής του πλοίου για μικρότερο χρονικό διάστημα το τέλος υπολογίζεται και καταβάλλεται κατ’ ελάχιστον, για τον πλησιέστερο και αμέσως επόμενο από τα προαναφερόμενα χρονικά διαστήματα.
Αν το πλοίο αναχωρήσει πριν από τη λήξη ισχύος του τέλους, το Ελληνικό Δημόσιο δεν υποχρεούται να επιστρέψει οποιοδήποτε ποσό, ενώ αν πλοίο για το οποίο έχει καταβληθεί το τέλος έρθει εκ νέου στην Ελλάδα, ενόσω ισχύει το ΤΠΠ, δεν θα υπάρχει απαίτηση εκ νέου καταβολής του ως τη λήξη του.
Επιπλέον, τα ποσά που αντιστοιχούν στο ΤΠΠ μειώνονται κατά 10% για κάθε 5ετία μετά την πάροδο της πρώτης πενταετίας από τη ναυπήγηση του πλοίου και μέχρι συνολικά 20% του τέλους. Επίσης για τα χαρακτηριζόμενα «παραδοσιακά πλοία αναψυχής» υπάρχει μείωση που φτάνει το 25%.
Εφόσον κατά την έρευνα των Λιμενικών ή Τελωνειακών Αρχών σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής διαπιστωθεί η μη καταβολή του ΤΠΠ τότε τα ναυτιλιακά έγγραφα του πλοίου θα παρακρατούνται ως την προσκόμιση αποδεικτικού καταβολής του τέλους. Στην περίπτωση αυτή θα βεβαιώνεται πρόστιμο ίσο με το 100% του αναλογούντος ετήσιου ΤΠΠ. Ακόμη οι Λιμενικές Αρχές θα χορηγούν άδεια απόπλου σε ιδιωτικό πλοίο αναψυχής που υπόκεινται στην καταβολή τέλους, μόνο εφόσον προσκομίζεται αποδεικτικό καταβολής του.
Στο νομοσχέδιο και ειδικότερα στο άρθρο 12 αναφέρεται επίσης πως «ιστιοφόρα και μηχανοκίνητα επαγγελματικά πλοία αναψυχής με ολικό μήκος μέχρι είκοσι μέτρα, επιτρέπεται να εκναυλώνονται χωρίς να υπηρετεί σε αυτά πλοίαρχος και πλήρωμα» και επιπλέον «τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής της κατηγορίας αυτής επιτρέπεται να ναυτολογούν πλήρωμα ασφαλισμένο στο ΝΑΤ, χωρίς να υποχρεούνται έναντι του ΝΑΤ ή των Λιμενικών Αρχών, να τηρούν οποιαδήποτε οργανική σύνθεση».
Σε άλλο σημείο του ίδιου άρθρου σημειώνεται πως «με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζεται η οργανική σύνθεση πληρώματος των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής του νόμου αυτού, λαμβανομένων υπόψη των ειδικών χαρακτηριστικών τους».
Σχετικά με τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής στο άρθρο 17 αναφέρεται πως «δεν υπόκεινται σε οργανική σύνθεση πληρώματος, τυχόν δε πρόσληψη ναυτικού ασφαλισμένου στο ΝΑΤ, δεν δημιουργεί οποιαδήποτε υποχρέωση για συμπλήρωση οργανικής σύνθεσης ή ασφάλιση στο ΝΑΤ άλλου ναυτικού πλην του προσληφθέντος».
Επίσης σε άρθρο για τις ειδικές ρυθμίσεις επισημαίνεται ότι «τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής καθώς και τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, κατά τη διέλευση της Διώρυγας της Κορίνθου, θεωρούνται επιβατηγά πλοία και υπάγονται στο τιμολογιακό καθεστώς της κατηγορίας αυτής».
Συγχωνεύεται ο Οίκος Ναύτου
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου προχωρεί με το ίδιο νομοσχέδιο στη σύσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Οίκος Ναύτου – Ναυτική Εργασία» (ΟΝΝΕ), το οποίο εδρεύει στον Πειραιά και θα είναι υπό την εποπτεία του υπουργού Ναυτιλίας.
Ο νέος φορέας θα δημιουργηθεί από τη συγχώνευση του Οίκου Ναύτου και του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, ενώ τα παραρτήματα του Οίκου Ναύτου θα είναι παραρτήματα του νέου φορέα.
Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «με τον Οργανισμό του ΟΝΝΕ μπορεί να ανακατανέμονται, συγχωνεύονται, τροποποιούνται ή να καταργούνται υπηρεσίες και αρμοδιότητες των παραρτημάτων ή και τα ίδια τα παραρτήματα στο πλαίσιο των σκοπών του ΟΝΝΕ».
Σχετικά με το προσωπικό αναφέρεται ότι «το σύνολο του μόνιμου και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού των συγχωνευόμενων νομικών προσώπων μεταφέρεται αυτοδίκαια και με την ίδια σχέση εργασίας στον ΟΝΝΕ. Για τον σκοπό αυτόν εκδίδεται σχετική διαπιστωτική πράξη του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου. Προσωπικό του Λιμενικού Σώματος τοποθετείται στον ΟΝΝΕ με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου και μπορεί να καλύπτει θέσεις όλων των διοικητικών βαθμίδων».
Στο νομοσχέδιο περιέχεται επίσης διάταξη σύμφωνα με την οποία το 2% των εισακτέων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού θα μπορούν να είναι γονείς, σύζυγοι, παιδιά και αδέλφια ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Ανοιχτά παραμένουν ως τώρα δύο ακόμη ζητήματα που προκαλούν τις αντιδράσεις του ναυτεργατικού κόσμου. Η καθιέρωση πλοίου ασφαλείας, που θα δρομολογείται σε περιπτώσεις απεργιών, καθώς και η δυνατότητα σύναψης ατομικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών στα ποντοπόρα πλοία. Και οι δύο διατάξεις περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, το θέμα ωστόσο παραμένει «ανοιχτό» από τον υπουργό προς μια τελική συζήτηση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ