Τον περασμένο αιώνα οι εκατοντάδες έλληνες μετανάστες που έφταναν σε κάθε γωνιά του κόσμου είχαν μοναδικό αποκούμπι επικοινωνίας με την πατρίδα την αλληλογραφία. Γράμματα που ταξίδευαν ημέρες, ακόμη και μήνες, για να φτάσουν στους αγαπημένους που έμειναν πίσω. Δεκαετίες πέρασαν από τότε∙ έμελλε όμως λόγω της κρίσης οι Ελληνες να ξενιτεύονται και πάλι, παλεύοντας να σπάσουν τα στερεότυπα που τους ακολουθούν. Το τεράστιο κενό στην πληροφόρηση τόσο των ξένων για το ποιοι είναι πραγματικά οι Ελληνες όσο και των Ελλήνων για το τι πραγματικά αντιμετωπίζουν όσοι φεύγουν στο εξωτερικό ήρθε να καλύψει η ανοιχτή κοινότητα «New Diaspora».
Από τον Οκτώβριο του 2009 που μετακόμισε μόνιμα στο Αμστερνταμ, ο σκηνοθέτης Νίκος Σταμπουλόπουλος αισθάνθηκε επιτακτική την ανάγκη να περιγράψει την πραγματική εικόνα, εστιάζοντας όμως σε πραγματικές ιστορίες. Αρχικά ξεκίνησε με τη σκέψη να κάνει αυτό που του ήταν πιο οικείο, μια σειρά μίνι ντοκυμαντέρ. Στην πορεία όμως ανακάλυψε ότι το φαινόμενο ήταν τόσο πολύπλοκο που δεν μπορούσε να το διαχειριστεί μόνος του. Ετσι κάπως γεννήθηκε η ιδέα του «New Diaspora» (www.newdiaspora.com/), όπου Ελληνες του εξωτερικού μπορούν να μοιράζονται σαν σε ανοιχτή επιστολή –με άρθρα, φωτογραφίες, βίντεο –τις εμπειρίες, τις απόψεις τους, τη νοσταλγία για την πατρίδα ή τις αγωνίες τους από όπου κι αν βρίσκονται. Μέσα στους δύο πρώτους μήνες της διαδικτυακής παρουσίας του εξελίσσεται ήδη σε ένα πραγματικό κίνημα συμμετοχικής καταγραφής.
Συμμετοχικό ντοκυμαντέρ


Υστερα από δέκα χρόνια διαμονής στο εξωτερικό, με μικρά διαλείμματα για να πάρει μια δόση από Ελλάδα, η Ματίνα Μάγκου αποφάσισε να γυρίσει οριστικά πίσω. «Η ιδέα του Νίκου δεν θα μπορούσε να με αφήσει αδιάφορη. Γνωρίζω πολύ καλά ότι όταν φεύγουμε από την Ελλάδα, αυτή μένει στην ψυχή μας. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θα μας πουν λιποτάκτες ή βολεμένους. Η αλήθεια όμως είναι πολύ διαφορετική» σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα». Σήμερα, από την Ελλάδα πια, εργάζεται εθελοντικά –όπως όλοι οι συμμετέχοντες –για την υλοποίηση ενός νέου δυναμικού πρότζεκτ. Η δημιουργία μιας σειράς σύντομων ντοκυμαντέρ σε σκηνοθεσία Νίκου Σταμπουλόπουλου αποτελεί ένα έργο σε εξέλιξη. Ως σκηνοθέτης ο ίδιος, θα μπορούσε να διαλέξει 5-10 χαρακτήρες και να φτιάξει ένα μεγάλο ντοκυμαντέρ, «σε καμία περίπτωση όμως δεν συνεπάγεται ότι θα έχω καλύψει όλες τις πτυχές ενός τόσο περίπλοκου φαινομένου, αφού πέρα από την προσωπική ιστορία του καθενός πρέπει να συζητηθούν και οι λόγοι που οδήγησαν τόσο κόσμο στο εξωτερικό, καθώς και οι επιπτώσεις που έχει η μετανάστευση στην ελληνική οικονομία και κοινωνία» λέει στο «Βήμα».
Για να φθάσει το εγχείρημα σε όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη, με στόχο να καταγράψει ιστορίες Ελλήνων και στις πέντε ηπείρους, θα πρέπει να ολοκληρωθεί με επιτυχία η καμπάνια μικροχρηματοδότησης (crowdfunding) (www.indiegogo.com/projects/new-diaspora) για τη συγκέντρωση 66.000 δολαρίων ως το Σάββατο 4 Μαΐου 2013. «Για να συνεχίσουμε αυτό το ταξίδι διατηρώντας την ανεξαρτησία μας και την απεριόριστη πρόσβαση για όλους, ζητάμε από όσους έχουν αγκαλιάσει την προσπάθειά μας να συνεισφέρουν στον βαθμό που τους επιτρέπει η οικονομική τους κατάσταση» επισημαίνει ο κ. Σταμπουλόπουλος.
Ως ανταπόδοση, η ομάδα του «New Diaspora» προσφέρει διάφορα δώρα, από ελληνικά προϊόντα, όπως μέλι, λάδι και κρασί, ως ταξιδιωτικά πακέτα και κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά. Επιπλέον, ποσοστό 5% προσφέρεται στο ελληνικό τμήμα της ανθρωπιστικής οργάνωσης Γιατροί του Κόσμου. «Γνωρίζουμε ότι ο στόχος που έχουμε θέσει είναι αρκετά υψηλός. Ομως, ακόμα κι αν δεν επιτευχθεί, η πλατφόρμα είναι κάτι ξεχωριστό. Εχει δική της δυναμική και προσφέρει ποικίλες δυνατότητες» επισημαίνει η κυρία Μάγκου.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 22/4/13

HeliosPlus