Με σύνθημα «άσε το αμάξι κάτι μπορεί να αλλάξει», ψυχολόγοι και νηπιαγωγοί στην ανατολική Θεσσαλονίκη προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τα παιδιά 3,5 έως 5 ετών στη χρήση των εναλλακτικών, του Ι.Χ., τρόπων μετακίνησης. Μέσα από παραμύθια, βιωματικό παιχνίδι και χειροτεχνία, που κεντρικό τους θέμα έχουν τα λεωφορεία, τα ποδήλατα και φυσικά τα… πόδια.

«Το παραμύθι, που παρουσιάζεται οπτικοακουστικά, έχει θέμα δύο μικρά αδέλφια που πηγαίνουν στο σχολείο με το αυτοκίνητο των γονιών τους. Στην πορεία το αυτοκίνητο χαλάει και έτσι τα παιδιά πηγαίνουν με τα πόδια. Στον δρόμο βλέπουν κόσμο να πηγαίνει στη δουλειά του, χαιρετούν τους άλλους συμμαθητές τους και γενικά έχουν μια κοινωνικοποίηση που δεν θα είχαν αν πήγαιναν με το αυτοκίνητα» λέει η κυρία Κλειώ Σαββάκη, ψυχολόγος της Αναπτυξιακής Εταιρείας ΟΤΑ Ανατολικής ΑΕ, η οποία έχει αναλάβει την υλοποίηση της πρωτοβουλίας που γίνεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού πογραμματός Bambini/Intelligent Energy Europe.

«Σε ευρωπαϊκές χώρες που εφαρμόζεται το πρόγραμμα, όπως η Αυστρία, οι δράσεις του αφορούν και ακόμα μικρότερα παιδιά, ακόμα και μεθόδους προκειμένου οι έγκυες γυναίκες να μην χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητο» λέει η κυρία Ελένη Πατήλα υπεύθυνη των προγραμμάτων ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού της Ανατολικής ΑΕ.
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται έως τώρα στους Δήμους Καλαμαριάς και Θέρμης αλλά και στην κοινότητα Πευκών του δήμου Νεαπόλεως- Συκεών, σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία που εξυπηρετούν συνολικά 650 παιδιά. «Από αυτά η συντριπτική πλειοψηφία φτάνει στο σχολείο με το αυτοκίνητο των γονιών τους» λέει η κυρία Σαββάκη.
Σημειωτέον, ότι αφού μιλάμε για παιδιά προσχολικής ηλικίας, στόχος της όλης διαδικασίας είναι τα παιδιά να λειτουργήσουν ως… μοχλός πίεσης προς τους γονείς. «Αν ο σπόρος για την αγάπη της μετακίνησης με τα εναλλακτικά μέσα φυτευτεί σε μικρή ηλικία, έχει πιθανότητα να ανθίσει. Ηδη κάποιες νηπιαγωγοί μας είπαν ότι κάποιοι γονείς «διαμαρτύρονται»: «Με αυτά που τους λέτε, θέλουν να έρχονται στο νηπιαγωγείο με τα πόδια, και εμείς δεν προλαβαίνουμε να το κάνουμε αυτό»μας λένε, πράγμα που δείχνει ότι σε κάποιο βαθμό πετυχαίνουμε το στόχο μας», παρατηρεί η κυρία Σαββάκη.

Και στους δήμους της ανατολικής Θεσσαλονίκης, όπως και σε όλη την Ελλάδα, η μετακίνηση με ποδήλατο κερδίζει νέουςοπαδούς. «Και αυτό γίνεται όταν οι υποδομές για το ποδήλατο, κάθε άλλο παρά αρκετές είναι» λέει η κυρία Πατήλα. «Ελπίζω οι μελλοντικές γενιές να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο μόνο όταν πραγματικά το έχουν ανάγκη», καταλήγει.

Τι είναι το Ιntelligent Energy Europe
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Intelligent Energy Europe ξεκίνησε το 2007 και θα διαρκέσει έως το 2013, με συνολικό κονδύλι 730 εκ. ευρώ. Στόχος του η βελτίωση των κατασκευαστικών τεχνικών, προκειμένου τα νεόδμητα κτίρια να εξοικονομούν ακόμα και 50% ενέργεια σε σχέση με τα παραδοσιακά, η μεγαλύτερη συμμετοχή των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, και η βοήθεια προς τις ευρωπαϊκές πόλεις να αναπτύξουν μεγαλύτερη ενεργειακή αυτάρκεια, καθώς και μεταφορές φιλικότερες προς το περιβάλλον.