Αντιδράσεις αλλά και ερωτηματικά προκαλούν στην εκπαιδευτική κοινότητα οι αλλαγές στην Γ΄ Λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα, που ανακοίνωσε τη Δευτέρα ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου.
Η πρώτη αντίδραση ήρθε από τους φιλολόγους που διαμαρτύρονται για την κατάργηση των Λατινικών, το οποίο, όπως σημειώνουν, δεν είναι γλωσσικό μάθημα, αλλά ουσιαστικό. Αντιθέτως, τα Θρησκευτικά, μπορεί να διδάσκονται μία ώρα εβδομαδιαίως στη Γ΄Λυκείου, ωστόσο θα προσμετρώνται στη βαθμολογία του υποψηφίου.
Παράλληλα μία δυσλειτουργία του συστήματος που αναμένεται να προκύψει από την κατάθεση μηχανογραφικού νωρίτερα είναι υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες που ήθελαν να μπουν στις περιζήτητες σχολές να μην εισάγονται και άλλοι με χαμηλές βαθμολογίες να εισάγονται σε σχολές χωρίς εξετάσεις.
Ένα άλλο ζήτημα που αφορά στη διαδικασία πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, είναι ότι καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα τα οποία υπήρχαν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Αυτή η παράμετρος του εξεταστικού συστήματος έδινε «προβάδισμα» σε όσους έγραφαν υψηλούς βαθμούς σε αυτά τα μαθήματα έναντι συνυποψηφίων τους και με αυτόν τον τρόπο μπορούσαν ευκολότερα να εισαχθούν σε τμήματα υψηλής ζήτησης και σε σχολές της αρεσκείας τους.
Σε ό,τι αφορά στα Θρησκευτικά και τους έχοντες απαλλαγή για την τελική βαθμολογία, η διαίρεση θα γίνεται με ένα μάθημα λιγότερο.

Ερωτήματα για την ισονομία των υποψηφίων

Φόβους για την ισονομία των υποψηφίων εκφράζουν οι καθηγητές με αφορμή τις «ενδοσχολικές» μικρές πανελλαδικές εξετάσεις.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις όχι μόνο δεν καταργούνται, όπως σχεδιαζόταν από την κυβέρνηση, αλλά γίνονται στην ουσία διπλές, καθώς από το 2020 θα διεξάγονται ενδοσχολικές εξετάσεις σε επίπεδο περιφέρειας, νομού ή δήμου για το απολυτήριο και οι κλασικές πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα αμέσως μετά, ακριβώς όπως γίνονταν με τις δέσμες.

Ολες αυτές οι αλλαγές, και κυρίως ο τρόπος που θα γίνονται οι εξετάσεις για το εθνικό απολυτήριο, το οποίο θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή (αρχικά με ποσοστό 10% – τα επόμενα χρόνια η αναλογία 90-10 θα μεταβάλλεται υπέρ του απολυτηρίου) προκαλούν ερωτήματα στην εκπαιδευτική κοινότητα κυρίως για την ισονομία των υποψηφίων καθώς μερικοί καθηγητές θα επιλέγουν θέματα σε επίπεδο δήμου, νομού ή περιφέρειας – αυτό δεν έχει αποφασιστεί ακόμα από το υπουργείο.

Συνεπώς, οι υποψήφιοι ενός νομού π.χ. μπορεί να διαγωνιστούν σε ευκολότερα ή δυσκολότερα θέματα από συνυποψήφιούς τους άλλου νομού, καθιστώντας το όλο σύστημα εντελώς άδικο εν τη γενέσει του, υποστηρίζουν.

Επίσης όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος, «είναι βέβαιο ότι οι καθηγητές θα δεχθούν αφόρητη πίεση από τους μαθητές και τους γονείς, προκειμένου να πετύχουν υψηλή βαθμολογία».

Πρόεδρος ΟΛΜΕ: Ρουλέτα το νέο σύστημα των Πανελλαδικών

Ρουλέτα χαρακτήρισε το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος.

«Ακόμα και οι μαθητές που θα περάσουν σε σχολές χαμηλής ζήτησης δεν θα ξέρουν μέχρι τα μέσα του έτους αν το έχουν πετύχει. Το παιδί πότε θα ξεκινήσει να προετοιμάζεται, το Σεπτέμβριο ή το Φεβρουάριο; Γιατί τότε θα ξέρει αν πέτυχε την εισαγωγή του σε μια σχολή χαμηλής ζήτησης» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαχρήστος μιλώντας στο ΘΕΜΑ 104,6.

Όπως τόνισε «το σχολείο πρέπει να έχει αυτόνομο μορφωτικό χαρακτήρα και δεν θα πρέπει το Λύκειο να υποτάσσεται σε οποιαδήποτε ανάγκες ενός εξεταστικού συστήματος».

Σχολιάζοντας γενικότερα τις αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών και ειδικότερα την αντικατάσταση των Λατινικών με την Κοινωνιολογία ο κ. Παπαχρήστος είπε ότι «η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι έγινε με βασή τους καθηγητές που είχε. Είναι γνωστό ότι υπάρχει έλλειψη φιλόλογων ενώ κοινωνιολόγοι είναι πολλοί».