από metereologos.gr
Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017

Αμφισβητούνται τα... γρήγορα νετρίνα

Ιταλοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι δεν κινούνται ταχύτερα από το φως με βάση μελέτες στην ενέργεια των σωματιδίων
Αμφισβητούνται τα... γρήγορα νετρίνα
Ιταλοί ερευνητές αμφισβητούν τα ερευνητικά στοιχεία που δείχνουν ότι τα νετρίνα κινούνται ταχύτερα από το φως

Γκραν Σάσο

Τα νετρίνα που ταξίδεψαν από την Ελβετία στην Ιταλία σε δύο πρόσφατους γύρους πειραμάτων δεν μπορεί να κινήθηκαν ταχύτερα από το φως, υποστηρίζουν ιταλοί ερευνητές, οι οποίοι μέτρησαν όχι τη διάρκεια του ταξιδιού, αλλά την ενέργεια των φευγαλέων σωματιδίων.

Η σχετική μελέτη είχε δημοσιευθεί λίγες ημέρες μετά την πρώτη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του CERN για τα «υπερφωτεινά νετρίνα», επανήλθε όμως στο προσκήνιο από ορισμένους ειδικούς μετά την επανάληψη του πειράματος, η οποία έδειξε και πάλι ότι τα νετρίνα ξεπέρασαν την ταχύτητα των φωτονίων.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι ερευνητές του πειράματος OPERA στο εργαστήριο του Γκραν Σάσο, νότια της Ρώμης, διαπίστωσαν ότι οι δέσμες νετρίνων που εξέπεμψε το CERN έφτασαν στο εργαστήριό τους 60 νανοδευτερόλεπτα νωρίτερα από ό,τι θα είχε φτάσει το φως.

Αυτό δεν μπορεί να ισχύει, υποστηρίζουν οι ερευνητές του ICARUS, ενός άλλου πειράματος στο Γκραν Σάσο.

Διάψευση μέσω μετρήσεων της ενέργειας

Το συμπέρασμά τους δεν βασίζεται σε μετρήσεις του χρόνου που διήρκεσε το ταξίδι, αλλά σε μετρήσεις της ενέργειας. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές του ICARUS επισημαίνουν ότι, αν είχαν ξεπεράσει έστω και ελάχιστα την ταχύτητα του φωτός, τα νετρίνα θα έπρεπε να είχαν χάσει το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς τους.

Όμως οι δέσμες νετρίνων που έφτασαν στους ανιχνευτές του Γκραν Σάσο παρουσίασαν ένα ενεργειακό φάσμα πλήρως συμβατό με το αναμενόμενο για σωματίδια που κινούνται με την ταχύτητα του φωτός -και όχι ταχύτερα.

Τα ευρήματα αυτά «διαψεύδουν [...] την αρχική ερμηνεία των αποτελεσμάτων του OPERA» γράφουν οι ερευνητές του ICARUS σε μελέτη που δημοσιεύεται στην υπηρεσία προδημοσίευσης ΑrXiv. Στον ίδιο δικτυακό τόπο έχουν αναρτηθεί τα αποτελέσματα του OPERA.

Σύμφωνα με τουλάχιστον έναν ακόμα ερευνητή, τα τελευταία αποτελέσματα του ICARUS είναι αρκετά για να διαψεύσουν τις αρχικές παρατηρήσεις: Σχολιάζοντας τη μελέτη στο δικτυακό τόπο Scientific Blogging, o Τομάσο Ντορίγκο, φυσικός του CERN και του αμερικανικού εργαστηρίου Fermilab, γράφει ότι η δημοσίευση του ICARUS είναι «πολύ απλή και οριστική».

Μηδενική διαφορά

Η δημοσίευση, εκτιμά, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι «η διαφορά ανάμεσα στην ταχύτητα των νετρίνων και την ταχύτητα του φωτός δεν μπορεί να είναι τόσο μεγάλη όσο κατέγραψε το πείραμα OPERA. Είναι σίγουρα μικρότερη κατά τρεις τάξεις μεγέθους, συγκρίσιμη με μηδέν».

Τα αρχικά αποτελέσματα του OPERA, τα οποία δυνητικά ανατρέπουν τη θεωρία της Γενικής Σχετικότητας του Αϊνστάιν, είχαν γίνει δεκτά με δυσπιστία τον περασμένο Σεπτέμβριο. Οι ίδιοι οι επικεφαλής του πειράματος είχαν τονίσει ότι δεν επρόκειτο για ανακάλυψη, αλλά για την απλή παρουσίαση πειραματικών μετρήσεων.

Τα ίδια αποτελέσματα έδωσε εξάλλου η επανάληψη του αρχικού πειράματος την περασμένη εβδομάδα, κατά την οποία χρησιμοποιήθηκαν πιο κοντές δέσμες νετρίνων, με μεγαλύτερα κενά ανάμεσά τους. Και σε αυτή την περίπτωση, οι ίδιοι αλλά και ανεξάρτητοι ειδικοί επισήμαναν ότι τα αποτελέσματα δεν μπορεί να θεωρηθούν οριστικά.

Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μετά την ολοκλήρωση αντίστοιχων πειραμάτων σε δύο άλλα, ανεξάρτητα εργαστήρια: το Fermilab στις ΗΠΑ και το KEK στην Ιαπωνία.

Παραίτηση για τα νετρίνα του...φωτός

το λα8ος | 24/11/2011 20:46
    ελα φιλε, πολυ σωστο το σχολιο σου, συγνωμη που αργησα να το δω, λοιπον, ναι ειναι αντιφατικο, κ εγω δεν συμμεριζομαι αυτες τις αναποδεικτες εικασιες, ηδη ο Dirac, O KOLOSSOS αυτος της φυσικης επιστημης επανεκτιμησε την διασημη εξισωση, κ την επαναδιατυπωσε ως εξης ¨¨E - = MC2 auto συνεβη απο τη δεκαετια του 20, οταν ο Dirac ΒΡΙΣΚΟΤΑΝ ΣΤΟ ΑΠΟΓΕΙΟ της φημης του, ο Dirac GIA MENA EINAI POLU ANΩTERO ΜΥΑΛΟ απο τον einstein, κ υποσχομαι μια μερα να γραψω για τον γιγαντα αυτο, αναλογα με τα θεματα που θα εχουμε στη διαθεση μας, ευχαριστω φιλε, take care
    Nik Egrotes

E=mc2 | 22/11/2011 13:17
    με βαση αυτη την εξισωση, ο einstein διετυπωσε την εκτιμηση του οτι τιποτα δεν μπορει να ταξιδευσει ταχυτερα απο το φως. Σε ενα υποθετικο σεναριο, ενα διαστημοπλοιο το οποιο κινειται επιταχυνομενα σε ταχυτητες οι οποιες πλησιαζουν την ταχυτητα του φωτος, ο χρονος στο εσωτερικο του επιβραδυνεται, τα ρολογια κτυπανε βραδυτερα, κ οι επιβατες κινουνται σε αργη κινηση κ μοιαζουν επιπεδωμενοι. Αν τωρα, το διαστημοπλοιο αγγιξει την ταχυτητα φωτος κ κινειται με 300 χιλιαδες χιλιομετρα ανα second,ο χρονος θα σταματουσε τελειως στο εσωτερικο, το σκαφος θα συρρυκνωνοταν στο τιποτε,κ η μαζα θα γινοταν απειρη Ολα αυτα, δεν εχουν λογικη, κ ετσι ο einstein απεκλεισε το ενδεχομενο να υπαρχει στο συμπαν ταχυτητα μεγαλυτερη του φωτος, Εξαλλου, ενα αντικειμενο γινεται βαρυτερο οσο πιο γρηγορα κινειται,εφοσον η κινητικη ενεργεια μετατρεπεται σε μαζα Το θεμα δεν μας απασχολει σοβαρα σημερα, αφου τα διαστημοπλοια μας, μολις που μπορουν να ταξιδευσουν με ταχυτητες λιγων χιλιαδων χιλιομετρων την ωρα! Απαιτειται νεα φυσικη, καινουριοι νομοι για να μπορεσουμε στο μελλον σαν ανθρωπινα οντα να ταξιδευσουμε στον επεκεινα χωρο Αυτο που ελπιζουμε, ειναι καποιοι αλλοι εκει εξω, να εχουν ανακαλυψει αυτους τους φυσικους νομους, κ να ερθουν αυτοι να μας βρουν! Γιατι εμεις δεν παμε πουθενα με τους νομους μας, ειμαστε εγκλωβισμενοι σε εναν πλανητη που καταστρεφεται μερα με τη μερα, καποια στιγμη θα χρειαστει να τον εγκαταλειψουμε, κ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ, ειμαστε ολοι καβαλλα σε ενα γαιδουρακι με προορισμο το συμπαν, ποσο μακρια μπορει να μας παρει το γαιδουρακι?
    Nik Egrotes