Τα αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα, που σύμφωνα με κάποιες προβλέψεις αναμένεται να εμφανιστούν εντός της επόμενης δεκαετίας στην αγορά, υπόσχονται περισσότερη ασφάλεια και ομαλότερη κυκλοφορία στους δρόμους. Παρ’ όλα αυτά ειδικοί επισημαίνουν ότι, εξαιτίας του μεγάλου όγκου δεδομένων που θα απαιτούν, ενδέχεται να προκαλέσουν… μποτιλιάρισμα στο Διαδίκτυο. Οπως μάλιστα τονίζουν, τα ρομποτικά οχήματα του μέλλοντος δεν είναι η μόνη απειλή για τη διαδικτυακή κυκλοφορία. Συνοδοιπόροι και ανταγωνιστές τους για «χώρο» στις εναέριες ιντερνετικές λεωφόρους θα είναι τα συμβατικά αυτοκίνητα, τα οποία εξοπλίζονται ολοένα και περισσότερο με συστήματα που απαιτούν πρόσβαση σε τοπικά δίκτυα, καθώς και τα διαρκώς πολλαπλασιαζόμενα έξυπνα κινητά και οι ταμπλέτες των επιβατών τους.
Αύξηση με γεωμετρική πρόοδο

Δυο βρετανικές εταιρείες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την… ασφυξία που αναμένεται να επέλθει στα δίκτυα κυκλοφορίας των δεδομένων γύρω από αυτοκινητοδρόμους μέσα στα επόμενα πέντε ως είκοσι χρόνια. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας τεχνολογικών ερευνών Gartner, ως το 2020 περίπου ένα στα πέντε αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους του πλανήτη θα έχει σύνδεση με κάποιου είδους ασύρματο δίκτυο, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι περισσότερα από 250 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο θα είναι «δικτυωμένα». Παράλληλα η επίσης βρετανική Machina Research εκτιμά ότι ως το 2024 οι ασύρματες επικοινωνίες μεταξύ μηχανών (machine-to-machine, M2M) θα δεκαπλασιαστούν: από 250 εκατομμύρια που ήταν το 2014, αναμένεται ότι θα εκτοξευθούν στα 2,3 δισεκατομμύρια.
Ολα αυτά τα «συνδεδεμένα» αυτοκίνητα, τα οποία θα διαθέτουν ως επί το πλείστον ενσωματωμένο σύστημα Wi-Fi, σε περιπτώσεις αυξημένης κυκλοφορίας θα προκαλούν, όπως τονίζουν οι αναλυτές, τεράστια αύξηση στη ζήτηση δεδομένων από τα δίκτυα της κινητής τηλεφωνίας –και μάλιστα όχι μόνο από τους οδηγούς που θα ψάχνουν π.χ. άλλους δρόμους για να πάνε πιο γρήγορα στον προορισμό τους αλλά και από τους επιβάτες οι οποίοι, βαριεστημένοι, θα αναζητούν τρόπους για να διασκεδάσουν την ανία τους μέσω του κινητού τηλεφώνου ή της ταμπλέτας τους.
Οπως επισημαίνει η Machina Research στη σχετική έκθεσή της, η αυξημένη ζήτηση δεδομένων δεν θα έχει επιπτώσεις μόνο στα δίκτυα της κινητής τηλεφωνίας αλλά και στα συστήματα πλοήγησης και ανίχνευσης συγκρούσεων των ίδιων των αυτοκινήτων, καθώς αυτά βασίζονται για τη λειτουργία τους στα τοπικά δίκτυα. Ως αποτέλεσμα η εταιρεία, εκτός του ότι συνιστά προσεκτικότερο και «διορατικότερο» σχεδιασμό των συστημάτων του είδους, προβλέπει στην έκθεσή της ότι οι κίνδυνοι στους δρόμους θα αυξηθούν, χωρίς ωστόσο να αναφέρει συγκεκριμένους αριθμούς.
Πώς θα αποφευχθούν οι κίνδυνοι

Οι ειδικοί πάντως υπογραμμίζουν ότι τα παραπάνω σενάρια μπορούν να αποφευχθούν αν οι αρμόδιοι λάβουν τα μέτρα τους από τώρα. Οι εταιρείες που διαχειρίζονται τα δίκτυα επικοινωνίας θα πρέπει, όπως αναφέρουν, να εστιάσουν την προσοχή τους στη διαχείριση της αναμενόμενης αύξησης στη ζήτηση των υπηρεσιών τους αλλά και στην αντιμετώπιση των ξαφνικών «επεισοδίων αιχμής», δηλαδή την ξαφνική εκτόξευση της ζήτησης διαδικτυακών δεδομένων σε περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων σε συγκεκριμένες ώρες. Οι κατασκευαστές των συσκευών από την πλευρά τους θα πρέπει να φροντίσουν να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν περισσότερο ότι τα προϊόντα τους δεν θα κάνουν παρεμβολές στις συσκευές των άλλων χρηστών των δικτύων.
Το μεγαλύτερο «στοίχημα» πάντως, όπως τονίζουν, βρίσκεται στον σχεδιασμό των δικτύων. «Αν το δούμε από την άποψη του όγκου δεδομένων που απαιτούν τα συνδεδεμένα σε δίκτυα αυτοκίνητα, τότε δεν μιλούμε για μεγάλο πρόβλημα. Ο σχεδιασμός των δικτύων όμως δεν έχει βασιστεί στον συνολικό όγκο της κυκλοφορίας. Εχει βασιστεί στις κεραίες σε συγκεκριμένα σημεία, κατά τις ώρες της μέγιστης χρήσης των δικτύων» εξήγησε ο Ματ Χάτον, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Machina Research, στην εφημερίδα «Daily Mail».
Ο ειδικός πρόσθεσε ότι η μέγιστη διαδικτυακή κυκλοφορία κατά τις ώρες αιχμής ενδέχεται σύντομα ακόμη και να διπλασιαστεί γύρω από τις πυκνοκατοικημένες περιοχές, καθώς τα ηλεκτρονικά συστήματα και οι συσκευές που είναι ενσωματωμένα ή «επιβαίνουν» στα αυτοκίνητα διαρκώς αυξάνονται. Ηδη, τόνισε, οι περισσότεροι οδηγοί που βρίσκονται «κολλημένοι» σε ένα μποτιλιάρισμα, όπως και πολλοί χρήστες που χρησιμοποιούν τις συσκευές τους σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, βλέπουν το 4G τους να επιβραδύνεται σε 3G ή ακόμη και να «κατρακυλάει» σε 2G και τα δεδομένα να κινούνται σε ρυθμούς… χελώνας ή και να περιορίζονται αισθητά.

HeliosPlus