ΜΙΑ γενικόλογη εισήγηση του υπουργού Παιδείας κ. Γερ. Αρσένη στο Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης εβδομάδας στάθηκε η αφορμή να αναβιώσει στους κόλπους της κυβέρνησης ο κλεφτοπόλεμος για το Εθνικό Απολυτήριο ­ που δεν καταργείται, αλλά και δεν ισχύει προς το παρόν ­ και να αποκαλυφθεί η απουσία σταθερής κυβερνητικής γραμμής στον τομέα της Παιδείας, ενώ η κοινή γνώμη δυσπιστεί αφού όλο αλλαγές ακούει αλλά αλλαγές στην πράξη δεν βλέπει.


Ερχεται ο ένας υπουργός και ακυρώνει τις αλλαγές που έκανε ο προηγούμενος και αν μεν ο καινούργιος έχει κάτι να πει, πάει καλά· κάπως μπαλώνεται η κατάσταση. Οταν όμως ο νέος υπουργός καταργεί ό,τι έχει κάνει ο προηγούμενος και ανακαλύπτει ξανά τον τροχό, τότε τα πράγματα γίνονται δύσκολα και προκαλούν ευλόγως την απορία, αν όχι την αγανάκτηση των ενδιαφερομένων.


Ο κ. Αρσένης… αποκάλυψε στο Υπουργικό Συμβούλιο ότι το λύκειο πρέπει να αναβαθμισθεί, διότι έχει πλέον μετατραπεί σε προθάλαμο των πανεπιστημίων. Το πώς θα επιτευχθεί η αναβάθμιση αυτή δεν το ανέλυσε. Πρωτοτύπησε όμως λέγοντας ότι ξεκινάει διάλογο με τους φορείς.


Το σενάριο του διαλόγου για τις επερχόμενες αλλαγές και τομές στην εκπαίδευση με στόχο τη αναβάθμισή της έχει παίξει άπειρες φορές, με διάφορους πρωταγωνιστές, χωρίς όμως ποτέ κανείς να δει το τέλος. Μερικές φορές η προβολή έφθανε ως το διάλειμμα, άλλες φορές περνούσε και στο δεύτερο μέρος. Στην περίπτωση του κ. Αρσένη θυμίζει επανάληψη ταινίας της περασμένης δεκαετίας, της οποίας μάλιστα η προβολή σταμάτησε στις… διαφημίσεις.


Με τον τρόπο που ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας ­ απαιτώντας ξεχωριστή δήλωση που να λέει ότι η τοποθέτησή του στο συγκεκριμένο υπουργείο γίνεται λόγω του ιδιαίτερου βάρους που δίνει η κυβέρνηση στον τομέα αυτόν ­ αλλά και με τις δηλώσεις του, τόσο περί της σφραγίδας που θα έβαζε αλλά και περί της σβελτάδας του («εγώ είμαι πιο γρήγορο πιστόλι»), άλλα θα περίμενε κανείς από τον κ. Αρσένη.


Υποβιβάζοντας όμως τον εαυτό του από στρατηγό σε… αντάρτη, ο κ. Αρσένης επέλεξε τον κλεφτοπόλεμο για το θέμα του Εθνικού Απολυτηρίου.


«Το Εθνικό Απολυτήριο είναι επιλογή της κυβέρνησης και ασφαλώς δεν καταργείται», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Δημ. Ρέππας. Το Εθνικό Απολυτήριο όμως δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να καταργηθεί διότι δεν ισχύει. Υπάρχει μόνον ως πλήρης και τεκμηριωμένη εισήγηση του πρώην υπουργού κ. Γ. Α. Παπανδρέου, την οποία όμως θέλει να αγνοεί ο νυν υπουργός κ. Γερ. Αρσένης. Ο ίδιος επισήμως δεν έχει ποτέ καταφερθεί εναντίον του Εθνικού Απολυτηρίου. Αποφεύγει όμως συστηματικά να αναφέρει ακόμη και τον όρο «Εθνικό Απολυτήριο», ενώ στους τέσσερις μήνες που βρίσκεται στο υπουργείο Παιδείας δεν χάνει ευκαιρία που να μην πετάξει χαριτωμένα καυστικά σχόλια κατά του Εθνικού Απολυτηρίου. Παράλληλα ο υφυπουργός κ. Ι. Ανθόπουλος έχει δηλώσει ότι το Εθνικό Απολυτήριο θα διατηρηθεί αλλά με διαφορετικό μορφωτικό περιεχόμενο και διαφορετική διαδικασία.


Υπενθυμίζεται ότι το Εθνικό Απολυτήριο ήταν η πρόταση του Γ. Α. Παπανδρέου ύστερα από έγκριση του πρωθυπουργού κ. Κ. Σημίτη για την αντικατάσταση του σημερινού συστήματος των γενικών εξετάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια και στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ). Προέβλεπε εξετάσεις σε πανελλαδικό επίπεδο στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου και ξεχωριστούς συντελεστές κατά μάθημα τους οποίους θα διαμόρφωναν οι πανεπιστημιακές σχολές. Οι εξετάσεις θα γίνονταν σε έναν βασικό κορμό πέντε μαθημάτων και σε τρία μαθήματα επιλογής. Ο τρόπος εξέτασης θα βασιζόταν κυρίως σε ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και σε νέους τρόπους εξέτασης, με κύριο στόχο να επιλέγονται οι έχοντες γνώσεις και κρίση υποψήφιοι και όχι οι… παπαγάλοι. Ως πρώτο έτος εφαρμογής είχε προσδιορισθεί το 1999.


Ολα αυτά προτού έρθει στο υπουργείο Παιδείας ο κ. Αρσένης, ο οποίος ανέστειλε την εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου με το αιτιολογικό ότι δεν ήταν ακόμη έτοιμη η υποδομή.


Αυτά περί του πολυσυζητημένου Εθνικού Απολυτηρίου. Οσο για την ελεύθερη πρόσβαση όλων στα πανεπιστήμια, ο κ. Ρέππας έβαλε τα πράγματα στη θέση τους: «Είναι πολύ πρόωρο να συζητούμε τώρα για κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι κάτι που θέλει πάρα πολλή δουλειά για να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα».


Πραγματικότητα προς το παρόν είναι πάντως ότι:


­ Ως και το 1999 θα λειτουργεί το σύστημα των γενικών εξετάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια.


­ Φέτος πρέπει να αναμένεται αύξηση των θέσεων εισακτέων, που δεν αποκλείεται να φθάσουν συνολικά τους 52.000.


­ Οι διορισμοί των εκπαιδευτικών για μερικά χρόνια ακόμη θα γίνονται από την επετηρίδα.


Από εκεί και πέρα αναμένονται νέες εισηγήσεις και… τομές στην εκπαίδευση. Εκτός και αν ο κ. Αρσένης, έστω και αργά, κάνει την έκπληξη. Μακάρι.