Ο ΑΠΟΗΧΟΣ των εθνικών εκλογών δεν θα έχει ακόμη σβήσει όταν, την 1η Οκτωβρίου, θα στηθούν οι κάλπες για τους τρεις νέους μητροπολίτες στα κτίρια της Εκκλησίας της Ελλάδος πίσω από τη Μονή Πετράκη, στο Κολωνάκι. Η ψηφοφορία θα γίνει την πρώτη κιόλας ημέρα των τριήμερων εργασιών της Ιεράς Συνόδου και δικαίωμα ψήφου έχουν 77 ιεράρχες, συμπεριλαμβανομένου και του ασθενούντος αρχιεπισκόπου Αθηνών κ. Σεραφείμ που ενδεχομένως να μην μπορέσει να συμμετάσχει στις διαδικασίες.


Αντικείμενο της εκκλησιαστικής κάλπης τρεις «θρόνοι» επαρχιακών μητροπόλεων, μία στη Στερεά Ελλάδα, μία στη Δυτική Μακεδονία και μία στην Πελοπόννησο. Ετσι, από μια δωδεκάδα υποψηφίων αρχιμανδριτών, θα αναδειχθούν οι επικεφαλής των Μητροπόλεων Φθιώτιδος, Καστορίας και Γυθείου και Οιτύλου. Η μάχη προβλέπεται να είναι σκληρή και για την εκλογή των μητροπολιτών θα χρειασθεί να υπάρξουν ­ για μία ακόμη φορά ­ συμμαχίες ιεραρχών που θα αντανακλούν προθέσεις και συμπεριφορές για την «επόμενη ημέρα», δηλαδή για οποτεδήποτε τεθεί θέμα εκλογής νέου αρχιεπισκόπου.


Ο θρόνος της Φθιώτιδας παρουσιάζει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκριτικά με τις άλλες μητροπόλεις και αυτό συμβαίνει για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί ο μητροπολίτης που θα εγκατασταθεί στη Λαμία θα ελέγχει και θα διαχειρίζεται τις τύχες μιας από τις μεγαλύτερες και πλουσιότερες εκκλησιαστικές επαρχίες της χώρας. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τα πρόσωπα των διεκδικητών της μητρόπολης. Από τη μια πλευρά η υποψηφιότητα του αρχιμανδρίτη Ιγνάτιου Σάπιου ­ που είναι ο πρωτοσύγκελλος της μητρόπολης ­ φαίνεται να συγκεντρώνει την αποδοχή της τοπικής κοινωνίας, ενώ από την άλλη πλευρά η υποψηφιότητα του αρχιμανδρίτη Νικολάου Πρωτοπαπά (πνευματικό ανάστημα του μητροπολίτη Αλεξανδρούπολης κ. Ανθίμου και διευθυντή του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος που εκπέμπει, εδώ και έξι χρόνια, στους 89,4 της μπάντας των FM) έχει τις ευλογίες της εκκλησιαστικής ηγεσίας. Με αυτά τα δεδομένα η υπόθεση της Φθιώτιδας «κρύβει» πίσω της ένα κλασικό μοντέλο αντιπαράθεσης που δεν είναι άλλο από τη σύγκρουση ανάμεσα στον «ντόπιο» και στον «Αθηναίο». Με λίγα λόγια, αυτή η σύγκρουση δεν αποκλείεται να διαμορφώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις για εξελίξεις τύπου Λάρισας, σε περίπτωση όπου οι προσδοκίες των ισχυρών πολιτικών και κοινωνικών παραγόντων της ρουμελιώτικης πρωτεύουσας δεν επαληθευθούν.


Επικρατέστεροι για τις άλλες δύο μητροπόλεις φέρονται οι αρχιμανδρίτες Σεραφείμ Καχριμάνης (για τον θρόνο της Καστοριάς) και Κύριλλος Χριστάκης (για το Γύθειο). Ο πρώτος έχει θητεύσει στον διοικητικό μηχανισμό της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ­ σήμερα είναι επικεφαλής του Γραφείου Εκκλησιαστικής Εθιμοτυπίας της Συνόδου ­ και υποστηρίζεται τόσο από τον Αρχιεπίσκοπο όσο και τον μητροπολίτη Ιωαννίνων κ. Θεόκλητο. Ο δεύτερος κατέρχεται από την Καρδίτσα όπου είναι πρωτοσύγκελλος της Μητρόπολης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφαρσάλων. Ο αρχιμανδρίτης Κύριλλος έχει εξασφαλισμένη εκτός από την ψήφο του μητροπολίτη κ. Κλεόπα την υποστήριξη αρκετών ιεραρχών από διαφορετικές εκκλησιαστικές επαρχίες.


Η πλήρωση των κενών μητροπόλεων από τους διεκδικητές αρχιμανδρίτες δεν είναι το μοναδικό σενάριο. Η σύνοδος των ιεραρχών δεν αποκλείεται να αποφασίσει να ισχύσει το «μεταθετό», δηλαδή η μετακίνηση μητροπολιτών από άλλες μητροπόλεις. Ετσι, σε περίπτωση όπου ισχύσει το μεταθετό επικρατέστεροι για τον θρόνο της Λαμίας είναι ο Χίου, Ψαρών και Οινουσών κ. Διονύσιος και ο Ιερισσού, Αγίου Ορους και Αρδαμερίου (με έδρα την Αρναία της Χαλκιδικής) κ. Νικόδημος. Ποιος θα πάει στο Ρέθυμνο;


ΕΚΛΟΓΕΣ χρειάζεται να γίνουν και στην Κρήτη. Η θέση του επικεφαλής της Μητρόπολης Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου ­ μία από τις οκτώ μητροπόλεις που διαθέτει η εκκλησία της μεγαλονήσου που υπάγεται στη δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου) παραμένει κενή για πολύ καιρό και η εκλογή νέου μητροπολίτη δεν φαίνεται δυνατή.


Από τη μια πλευρά ο αρχιεπίσκοπος κ. Τιμόθεος και η ομάδα των «Ειρηναίων» (τρεις από τους οκτώ μητροπολίτες του νησιού έχουν το ίδιο όνομα: Ειρηναίος) επιδιώκουν την εκλογή του αρχιμανδρίτη κ. Ανθιμου Συριανού, γραμματέα της επαρχιακής συνόδου, ενώ από την άλλη πλευρά οι μητροπολίτες Γορτύνης και Αρκαδίας κ. Κύριλλος, Ιεραπύτνης και Σητείας κ. Ευγένιος και Πέτρας κ. Νεκτάριος προωθούν και στηρίζουν τις υποψηφιότητες των αρχιμανδριτών Χρυσοστόμου Παπαδάκη και Ιωακείμ Χατζηδάκη. Οι δύο αρχιμανδρίτες προέρχονται από την ίδια μητρόπολη, τη Μητρόπολη Γορτύνης και Αρκαδίας που έχει την έδρα της στις Μοίρες. Ο πρώτος είναι ο πρωτοσύγκελλος της μητρόπολης και ο δεύτερος ιεροκήρυκας.


Η πλευρά του Αρχιεπισκόπου ­ συμπεριλαμβανομένης και της δικής του ψήφου ­ έχει το πάνω χέρι με τέσσερις ψήφους αλλά δεν μπορεί να επιβάλει τη θέλησή της αφού οι τρεις άλλοι μητροπολίτες δεν προσέρχονται στις εργασίες της συνόδου προκειμένου να μην υπάρχει απαρτία για την εκλογή του νέου μητροπολίτη.