Στο θέατρο οι προβλέψεις εμπεριέχουν μεγάλο ρίσκο. Και ο εφετινός χειμώνας που οργανώθηκε από νωρίς έρχεται με δύναμη και μοιάζει να είναι γεμάτος ενδιαφέρουσες παραστάσεις, συνεργασίες και συμπαραγωγές. Χωρίς διαφαινόμενες τάσεις – πλην μιας επιστροφής των μεγάλων κλασικών -, χωρίς συγκεκριμένες κατευθύνσεις σε έργα, συγγραφείς και εποχές, για άλλη μια σεζόν ο θεατρικός αθηναϊκός χάρτης μοιάζει να τα χωράει όλα. «Το Βήμα» κάνει μια πρώτη στάση, μια επιλογή σε παραστάσεις που υπόσχονται θέατρο. Αλλά δεν είναι οι μόνες.

Διπλός Τσέχοφ: Ο Κιμούλης στον Πειραιά και ο «Βυσσινόκηπος» του Μαρκουλάκη

Δύο από τα τέσσερα κορυφαία θεατρικά του Αντον Τσέχοφ θα παιχθούν στον Πειραιά και στην Αθήνα. Ο Γιώργος Κιμούλης υπογράφει τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία του «Θείου Βάνια», ερμηνεύοντας και τον ρόλο του τίτλου. Μαζί του οι Τάσος Νούσιας, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Μαίρη Νάνου κ.ά. (από 22/11). Νωρίτερα, στο θέατρο Δημήτρης Χορν, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης προτείνει τον «Βυσσινόκηπο», το τελευταίο έργο του Τσέχοφ, έναν αποχαιρετισμό στον κόσμο που φεύγει. Και έχει συγκεντρώσει έναν θίασο αξιώσεων με επικεφαλής τη Θέμιδα Μπαζάκα και τον Δημήτρη Λιγνάδη (από τον Οκτώβριο).

Φασουλής επί τρία: «Μάγισσες της Σμύρνης», «Blue Jasmine» και Συμβολαιογράφος στο ομώνυμο έργο του Ραγκαβή

Υπογράφει δύο σκηνοθεσίες προτού ανέβει, μετά από δύο χρόνια, ξανά στο σανίδι. Ο Σταμάτης Φασουλής ενορχηστρώνει τις «Μάγισσες της Σμύρνης» της Μάρας Μεϊμαρίδη στο Παλλάς με τους Σμαράγδα Καρύδη, Μαρία Καβογιάννη, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Μέμο Μπεγνή, Μελέτη Ηλία να ηγούνται του θιάσου (πρεμιέρα στις 11/10). Παράλληλα σκηνοθετεί την Ελένη Ράντου στην «Τζάσμιν» ή «Blue Jasmine» του Γούντι Αλεν, ένα έργο που είδαμε στη μεγάλη οθόνη με την Κέιτ Μπλάνσετ. Παίζουν: Μάξιμος Μουμούρης, Παντελής Δεντάκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος κ.ά. (από τον Νοέμβριο). Τέλος, από Δεκέμβριο, στο Χώρα και σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια θα ερμηνεύσει τον Συμβολαιογράφο στη θεατρική εκδοχή του ομώνυμου διηγήματος του Αλέξανδρου-Ρίζου Ραγκαβή.

 «Δούλες» γένους αρσενικού

Το πιο σημαντικό και διαχρονικό έργο του Ζαν Ζενέ – το θεατρικό επέτρεψε στον συγγραφέα να περάσει από το περιθώριο στο προσκήνιο – ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Κεντρική Σκηνή) από τρεις, εξαιρετικής υποκριτικής ποιότητας, άνδρες ηθοποιούς – όπως και ο ίδιος ο Ζενέ επιθυμούσε. Ο Αργύρης Ξάφης, ο Δημήτρης Ημελλος και ο Κώστας Μπερικόπουλος στη σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις θα ερμηνεύσουν οι δύο πρώτοι τις δούλες Κλερ και Σολάνζ και ο τρίτος την Κυρία (Πρεμιέρα στις 11/10).

 Χουβαρδάς στο Τέχνης και στο Εθνικό

Ανάμεσα στον Πίντερ και τον Μολιέρο θα κινηθεί εφέτος ο Γιάννης Χουβαρδάς που ανέλαβε να σκηνοθετήσει τους «Παλιούς καιρούς» του βρετανού νομπελίστα συγγραφέα στο Υπόγειο του Κουν (συμπαραγωγή με το Θέατρο του Νέου Κόσμου) και τον «Μισάνθρωπο» του κορυφαίου γάλλου κωμωδιογράφου στην Κεντρική Σκηνή του Τσίλλερ. Το τρίγωνο του Πίντερ (πρεμιέρα στο τέλος Νοεμβρίου) θα ερμηνεύσουν ο Χρήστος Λούλης, η Μαρία Κεχαγιόγλου και η Μαρία Σκουλά. Στον «Μισάνθρωπο» τον ρόλο του Αλσέστ θα υποδυθεί ο Μιχαήλ Μαρμαρινός που ξαναβρίσκει μετά την «Ελένη» τον σκηνοθέτη Χουβαρδά (από τον Μάρτιο του 2019).

Ο Μαυρίκιος σκηνοθετεί και παίζει Πιραντέλο

Εναρκτήριο της Κεντρικής Σκηνής το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Λουίτζι Πιραντέλο, επαναφέρει τον Δημήτρη Μαυρίκιο στο Εθνικό Θέατρο με έναν συγγραφέα που έχει ταυτιστεί. Στην παράσταση, υπό τους ήχους του Μάνου Χατζιδάκι, σκηνοθετεί και παίζει, για πρώτη φορά, τον… σκηνοθέτη. Τον θίασο αποτελούν οι Λυδία Φωτοπούλου, Ράνια Οικονομίδου, Γιάννης Βογιατζής, Γιούλικα Σκαφιδά, Αλέξανδρος Βάρθης, Νεκτάριος Φαρμάκης. Μια πολυαναμενόμενη πρεμιέρα.

Η Ευαγγελάτου ανάμεσα στον Σαίξπηρ και στον Μπίχνερ

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου ξεκινά τη θεατρική σεζόν σκηνοθετώντας την «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» του Σαίξπηρ στο θέατρο Βασιλάκου, μοιράζοντας τους ρόλους των διδύμων, πλούσιων και φτωχών, στον Νίκο Κουρή και τον Ορφέα Αυγουστίδη (πρεμιέρα τον Νοέμβριο). Στη συνέχεια θα κατέβει στον Πειραιά για να ανεβάσει στο Δημοτικό Θέατρο τον «Βόιτσεκ» του Μπίχνερ, στη μετάφραση του πατέρα της Σπύρου Ευαγγελάτου, με τον Γιώργο Γάλλο και την Ελενα Μαυρίδου (Φεβρουάριος 2019).

Ο Σαίξπηρ και ο Λιβαθινός στο Rex

Ο «Τίμων ο Αθηναίος», το σπάνια παιζόμενο έργο του Σαίξπηρ με τη συνυπογραφή του Τόμας Μίντλτον, ξεκινά ουσιαστικά τη θεατρική διαδρομή του στη σκηνή του Rex, με την υπογραφή του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινού. Στο επίκεντρο τα μεγάλα διαχρονικά θέματα, τα μεγάλα ζητήματα που κατατρέχουν τον άνθρωπο – ο πλούτος, το χρέος, η φιλία, η κολακεία, η γενναιοδωρία, η αχαριστία. Και ο Τίμων, άρχων στην πόλη των Αθηνών τον 5ο αιώνα π.Χ., να δοκιμάζει και να δοκιμάζεται σε σχέσεις και φιλίες. Παίζουν: Βασίλης Ανδρέου, Νίκος Καρδώνης, Μαρία Σαββίδου κ.ά. (πρεμιέρα στις 27/9).

«Ερωτευμένος Σαίξπηρ» από την οθόνη στη σκηνή

Ο Γιάννης Κακλέας και ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος συνεργάζονται εκ νέου, αυτή τη φορά για μια παραγωγή στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου, προτείνοντας μια ευαίσθητη και ρομαντική ιστορία. Η παράσταση, που αποτελεί μεταφορά της κινηματογραφικής ταινίας («Shakespeare in love», 1998), μοιράζεται ανάμεσα στον έρωτα και στον Σαίξπηρ. Στον ρόλο της νεαρής Βιόλας η Ελλη Τρίγγου.

Οι μεγάλοι κλασικοί: Γουίλιαμς και Ιψεν από τον Καραντζά

Η Μπέττυ Αρβανίτη συνεργάζεται με τον Δημήτρη Καραντζά για το ανέβασμα του «Γυάλινου Κόσμου» στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, και θα ερμηνεύσει την Αμάντα έχοντας στο πλάι της στον ρόλο του Τομ τον Χάρη Φραγκούλη. Παίζουν επίσης Ελίνα Ρίζου και Εκτορας Λιάτσος (πρεμιέρα στα τέλη Οκτωβρίου). Ο ίδιος σκηνοθέτης στο δεύτερο ήμισυ της χρονιάς καταπιάνεται με τους «Βρικόλακες» του Ιψεν στο Θέατρο Τέχνης της οδού Φρυνίχου (συμπαραγωγή με το θέατρο του Νέου Κόσμου). Η Ρένη Πιττακή ερμηνεύει την κυρία Αλβινγκ και ο Μιχάλης Σαράντης τον Οσβαλντ. Παίζουν Ακύλλας Καραζήσης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Κώστας Μπερικόπουλος (Φεβρουάριος 2019).

Μυστήριο και ψυχολογία: «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα»

Στο θέατρο Τζένη Καρέζη, σε παραγωγή του θεάτρου του Νέου Κόσμου, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί το θεατρικό του Σάιμον Στίβενς που είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα του Μαρκ Χάντον. Μια ιστορία για ένα ξεχωριστό αγόρι που βρίσκεται αντιμέτωπο με τις αλήθειες της ζωής. Παίζουν: Γιώργος Χρυσοστόμου, Γιάννης Νιάρρος, Μαρία Καλλιμάνη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μαρία Κατσανδρή κ.ά. (από 3 Νοεμβρίου).

Με την υπογραφή της Αγκαθα Κρίστι, «Εγκλημα στο Οριάν Εξπρές»

Η Κάτια Δανδουλάκη, που συνεχίζει τη συνεργασία της με τον σκηνοθέτη Πέτρο Φιλιππίδη, ετοιμάζεται να κάνει πρεμιέρα με ένα κλασικό έργο της αστυνομικής λογοτεχνίας, διά χειρός Αγκαθα Κρίστι. Γι’ αυτό το ιδιαίτερο έγκλημα κλήθηκαν στον θίασοι, εκτός από την ίδια, ο Δάνης Κατρανίδης στον ρόλο του Ηρακλή Πουαρό και οι Τζένη Ρουσσέα, Αντώνης Καφετζόπουλος, Τάκης Χρυσικάκος, Ταμίλα Κουλίεβα, Τάνια Τρύπη, Λένα Δροσάκη, Αγγελος Μπούρας (πρεμιέρα τον Οκτώβριο).

Φεϊντό στο Αλίκη από τον Νίκο Μαστοράκη

«Πουλιά στον αέρα» είναι ο ελληνικός τίτλος της γαλλικής φάρσας του Ζορζ Φεϊντό «Le dindon» (1896) που υπογράφει ο Νίκος Μαστοράκης και στη διασκευή και στη σκηνοθεσία. Και είναι η ιδιαίτερη και εμπνευσμένη ματιά του σκηνοθέτη πάνω σε αυτό το δύσκολο είδος που κάνει αυτά τα «Πουλιά» ξεχωριστά. Στον θίασο η Βίκυ Σταυροπούλου, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, η Θεοδώρα Τζήμου και ο Γιώργος Χρανιώτης, μεταξύ άλλων (πρεμιέρα τον Οκτώβριο).

Ο Μάκης Παπαδημητρίου ψάχνει

«Αν υπάρχει, δεν το ‘χω βρει ακόμα» είναι ο τίτλος του έργου του 35χρονου βρετανού συγγραφέα Νικ Πέιν. Ο Μάκης  Παπαδημητρίου έρχεται στο θέατρο Βρετάνια μαζί με το έργο που μετέφρασε, σκηνοθετεί και παίζει. Μια τρυφερή κωμωδία με ήρωες σύγχρονους ανθρώπους με ακόμη πιο σύγχρονα προβλήματα. Στο επίκεντρο βρίσκεται η οικογένεια με τον οικολόγο πατέρα, την κουρασμένη μάνα και την υπέρβαρη κόρη και τον θείο… Στον θίασο: Μαρία Λεκάκη, Δημήτρης Πασσάς, Αγγελική Γρηγοροπούλου (πρεμιέρα τον Οκτώβριο).

Η Μαρία Κάλλας από τη Ναυπλιώτου

Ενα διπλό «Master Class» είναι ουσιαστικά το βραβευμένο έργο του Τέρενς Μακ Νάλι που θα ανέβει στο νεοβαπτισθέν θέατρο Μικρό Χορν, πρώην Αμιράλ. Βασίζεται στα περίφημα σεμινάρια που παρέδωσε η Μαρία Κάλλας στη μουσική σχολή Τζούλιαρντ (αρχές της δεκαετίας του  ’70) και ουσιαστικά ανεβάζει στη σκηνή την Κάλλας της και συγχρόνως «απαιτεί» από την ηθοποιό που θα την ερμηνεύσει να παραδώσει το δικό της υποκριτικό master class. Η Μαρία Ναυπλιώτου, στη μετάφραση του έμπειρου Στρατή Πασχάλη και σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, σε μια αναμέτρηση που αναμένεται με ενδιαφέρον (αρχές Νοεμβρίου).

 Καραγάτση συνέχεια με «Γιούγκερμαν» από τον Τάρλοου

Σε διασκευή του Στρατή Πασχάλη, ο Δημήτρης Τάρλοου βυθίζεται στον κόσμο του «Γιούγκερμαν» ανεβάζοντας στη σκηνή άλλο ένα – το σημαντικότερο ίσως – μυθιστόρημα του παππού του. Το μυθιστόρημα, το τρίτο του συγγραφέα, που γράφτηκε το 1938, δύο χρόνια μετά τη «Χίμαιρα» και πέντε μετά τον «Συνταγματάρχη Λιάπκιν», σχηματίζει μαζί με τα προηγούμενα την τριλογία με τίτλο «Εγκλιματισμός κάτω από τον Φοίβο». Ο Γιάννης Στάνκογλου στον επώνυμο ρόλο και μαζί του οι Ζέτα Μακρυπούλια, Γιάννης Νταλιάνης, Χρήστος Μαλάκης κ.ά.

Και η μεγάλη συνάντηση του 2019: «Μαρία Στιούαρτ» για Καραμπέτη και Μουτούση

Οι δύο κορυφαίες ελληνίδες ηθοποιοί Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Αμαλία Μουτούση, μοιράζονται τους ρόλους της Ελισάβετ και της Μαρίας Στιούαρτ αντιστοίχως, στην παράσταση που θα σκηνοθετήσει ο Θάνος Παπακωνσταντίνου στο θέατρο της οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής.