Ακούμε από ειδήμονες και μη, ξανά και ξανά για το έλλειμμα παιδείας που υπάρχει στη χώρα μας.Ακούμε πως τα παιδιά δεν μαθαίνουν γράμματα ,πως είναι ακαλλιέργητα,πως δεν υπάρχει σωστό εκπαιδευτικό σύστημα. Ενώ τα ακούμε όλα αυτά ,ταυτόχρονα, όσοι έχουν παιδιά γνωρίζουν πολύ καλά για την υπέρογκη ύλη που έχουν στο σχολείο ,για τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν να προλάβουν τα μαθήματα τους,να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.

Ακριβώς για αυτό το λόγο τα περισσότερα παιδιά πηγαίνουν φροντιστήριο.Πήγαίνουν,δηλαδή,σε άλλο »σχολείο»να μάθουν την ύλη του σχολείου,που δεν μπορούν να κατανοήσουν στο κανονικό σχολείο. Αποτέλεσμα νάχουν να πάνε στο σχολείο,νάχουν να πάνε στο φροντιστήριο και να χρειάζεται να διαβάσουν και για το σχολείο και για το φροντιστήριο!!Και συγχρόνως να τους κατηγορούν για το έλλειμμα παιδείας τους……

Πρόσφατες μελέτες έδειξαν πως το ελληνικό σχολείο, της ελλιπούς παιδείας ,έχει την περισσότερη ύλη στην Ευρώπη.Εύλογα ΄΄βγαίνει΄΄το συμπέρασμα πως τα παιδιά ,εφόσον ,αυτά που έχουν να διαβάσουν είναι δυσβάσταχτα,αναγκάζονται να »παπαγαλίσουν»και αφού περάσει ένα χρονικό διάστημα νάχουν ξεχάσει ,σχεδόν,τα περισσότερα απ’όσα »παπαγάλισαν».Παιδεία ,όμως,είναι αυτό που σου μένει ,αφού ξέχασες τι διάβασες.

Ακριβώς εκεί είναι το πρόβλημα!Η ύλη η υπέρογκη έχει δημιουργήσει φροντιστηριακές ανάγκες,το »παπαγάλισμα»συμβάλλει να γίνει η γνώση απωθητική ,τα παιδιά παιδεύονται και η άποψη για έλλειμμα παιδείας νάχει γίνει,σχεδόν,καθολική παραδοχή. Επιτέλους,ας γίνει πράξη η μείωση της διδακτέας ύλης,ας δοθεί βαρύτητα στην όξυνση της κριτικής σκέψης του μαθητή και ας αποτελέσει ο χώρος του σχολείου πεδίο γνώσης,χαράς, έμπνευσης. Όσο τα σχολεία παραμένουν ο χώρος που θα αντλούν »πελατεία»τα φροντιστήρια δεν πρόκειται να λυθεί το έλλειμμα παιδείας που τόσα χρόνια συζητάμε για τον τόπο μας,αλλά ούτε θα μπορέσουν τα παιδιά να ταυτίσουν τη γνώση με το καινούριο,τη χαρά,τη δημιουργία ,το στοχασμό… Και η έκφραση περί ελλιπούς παιδείας θα συνεχίζεται να ακούγεται…ξανά και ξανά….