Το νέο διαφημιστικό της Amazon εντυπωσιάζει.Αλλά προκαλεί και ανατριχίλα.

Ιδιαίτερα σε όσους πιστεύουν ότι μπορούν να προστατεύσουν – μέσω της ταξικής πάλης και των απεργιακών κινητοποιήσεων – τα δικαιώματα των εργαζομένων στην νέα αυτή εποχή της παγκοσμιοποίησης όπου η εργασία γίνεται ολοένα και πιο πολύτιμη.
Το διαφημιστικό δείχνει πως με τις νέες τεχνολογίες, ουσιαστικά με ένα app που μπορεί να κατεβάσει ο καταναλωτής στο κινητό του, μπορεί να ψωνίσει στα μαγαζιά της Amazon (θα ασχοληθεί τώρα εκτός από το ηλεκτρονικό εμπόριο και με το λιανικό εμπόριο με μαγαζιά) στα οποία δεν θα υπάρχει ούτε ένας εργαζόμενος.
Το διαφημιστικό (προβάλλεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) δείχνει μία γυναίκα να «σκανάρει» το κινητό της σε ένα σημείο ηλεκτρονικής αναγνώρισης στην είσοδο του μαγαζιού, και από κει και πέρα να ψωνίσει ελεύθερα τρόφιμα και διάφορα άλλα είδη τα οποία με το που βγαίνουν από το ράφι καταγράφονται αυτόματα στον λογαριασμό της. Κατά την έξοδο της «σκανάρει» πάλι το τηλέφωνό της και βλέπει το συνολικό ποσό των αγορών το οποίο χρεώθηκε ήδη στον λογαριασμό της στην Amazon! Ούτε ταμεία, ούτε ουρές, ούτε αποδείξεις, ούτε πληρωμές και ρέστα. Καμία καθυστέρηση. Αλλά και καμία προσωπική εξυπηρέτηση.Όλη τη δουλειά την κάνουν ηλεκτρονικοί υπολογιστές!
Προφανώς η καινοτομία της Αmazon είναι κάτι που θα πάρει κάποιους μήνες ώσπου να βρει γενικότερη εφαρμογή – τώρα εφαρμόζεται πιλοτικά μόνο για τους εργαζόμενους της μεγαλύτερης εταιρίας ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο.
Ωστόσο, σε λίγα χρόνια ο νέος αυτός τρόπος αγορών αναμένεται να είναι η νέα επανάσταση στον χώρο της λιανικής : μαγαζιά χωρίς πωλητές ή έστω με πολύ λιγότερους πωλητές!
Ήδη το μέτρο της αυτόματης πώλησης εφαρμόζεται αλλά με πολύ λίγες περιπτώσεις αγορών: στα περισσότερα βενζινάδικα των ΗΠΑ , στα ATMs των τραπεζών, στα εισιτήρια κάποιων κινηματογράφων και στα μηχανήματα πώλησης με διάφορα σνακ ,τσιγάρα ,αναψυκτικά και καφέδες.
Για σκεφτείτε, όμως, πόσοι άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους στο λιανικό εμπόριο από την εισαγωγή της τεχνολογικής αυτής επανάστασης.
Διότι δεν μιλάμε για μία καινοτομία που αλλάζει κάποια περιφερειακά επαγγέλματα (όπως είχε γίνει με τους εισπράκτορες στα λεωφορεία, τους λεμβούχους στα πλοία, του φαροφύλακες και τους τυπογράφους στις εφημερίδες κλπ) αλλά για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στο λιανικό εμπόριο που μπορεί εν μια νυκτί να βρεθούν στον αέρα.
Είναι φανερό ότι τα συνδικάτα – στα οποία έτσι κι αλλιώς ένα πολύ μικρό ποσοστό των εργαζομένων συμμετέχουν ενεργά – θα πρέπει να εκσυγχρονισθούν και να συντονιστούν με την νέα εποχή που τρέχει με 200 ,όταν αυτά πηγαίνουν με 10.
Να αντιληφθούν ,δηλαδή, ότι οι εποχές που ο νόμος ήταν το δίκιο του εργάτη έχουν περάσει ανεπιστρεπτί . Κι αντί να αντιδρούν και να διαμαρτύρονται για θέματα που έχουν προ καιρού κριθεί σε όλο τον κόσμο , να μελετήσουν τις νέες σκληρές συνθήκες της αγοράς και να κάτσουν στο ίδιο τραπέζι με τους εργοδότες και το κράτος για να βρουν λύσεις κοινής αποδοχής που να εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο κι όχι μόνο τα μέλη τους.
Βλέπετε, το μέλλον είναι κιόλας εδώ . Κι όσο σκοτεινό κι αν φαίνεται για τους εργαζόμενους δεν μπορούμε να το σταματήσουμε με φοβέρες. Τουλάχιστον πρέπει να αναζητήσουμε τρόπους για να καβαλήσουμε κι εμείς στο τρένο που περνάει ολοταχώς για να μην μας αφήσει για πάντα πίσω…